Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med word som är väldigt segt att öppna dokument


Nuggit

Rekommendera Poster

Tjena!

(snart har jag senaste inläggen i samtliga delforum, det är ju nästan en bedrift att ha så många frågor)

 

Har en kollega som har problem med att word är extremt slött att starta, enligt honom pratar vi om flera minuter innan word öppnar ett dokument.

Som jag förstår det öppnar han word genom att dubbelklicka på dokumentet.

 

Jag har stött på ett liknande problem tidigare, då berodde det på en nätverksenhet som strulade, och windows av någon anledning kände det nödvändigt att leta efter nätverksenheten just då...

 

Men men, han har kopplat ifrån samtliga nätverksenheter och då påstår han att tiden att starta dokumentet halverades, men är fortfarande längre än en minut.

 

Har ni några förslag på vad som kan vara fel?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det bara Word som är segt? Om man han öppnar en stor bild, ett större Excelark, startar program. Inget av detta går segt?

 

En enkel sagt att testa är att registrera om Word i datorns alla register, se en bit ned på denna sida

http://support.microsoft.com/kb/210565/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det bara Word som är segt? Om man han öppnar en stor bild, ett större Excelark, startar program. Inget av detta går segt?

 

En enkel sagt att testa är att registrera om Word i datorns alla register, se en bit ned på denna sida

http://support.micro...om/kb/210565/sv

 

Tack för det, jag ber honom testa det så får vi se om det gör någon skillnad.

Enligt honom är det ENDAST när han gör något med word som det går segt!

 

UPPDATERING: Det hjälpte inte med att rensa registret, det är tydligen såhär: att starta word utan ett dokument går tydligen bra, det är så fort ett dokument öppnas det tar en evighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här känner jag igen mycket väl, att jag också haft. Dock osäker om det gällde Word eller Excel.

 

Tråden kring detta torde finnas här på eforum, frågan är bara var..

 

Testa ta bort nätverkskabeln och öppna dokument genom dubbelklick.

Inte för att det är en lösning men om jag minns rätt så fanns en koppling till detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här känner jag igen mycket väl, att jag också haft. Dock osäker om det gällde Word eller Excel.

 

Tråden kring detta torde finnas här på eforum, frågan är bara var..

 

Testa ta bort nätverkskabeln och öppna dokument genom dubbelklick.

Inte för att det är en lösning men om jag minns rätt så fanns en koppling till detta..

 

Perfekt, jag ber honom testa att öppna dokumentet utan nätaccess (tråd eller trådlöst)

 

Om det nu råkar vara så pass att det fungerar då, du har ingen aning om vad lösningen var? eller du kanske inte hittade någon lösning?

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt, jag ber honom testa att öppna dokumentet utan nätaccess (tråd eller trådlöst)

 

Om det nu råkar vara så pass att det fungerar då, du har ingen aning om vad lösningen var? eller du kanske inte hittade någon lösning?

/Niklas

 

En uppdatering till...

 

Det visar sig nu att det ENBART är problem när personen ska öppna worddokument som ligger på nätverket, dvs det går bra när han öppnar dokument på lokala datorn...

 

Det låter för mig som att det helt enkelt beror på dålig uppkoppling/slöa servrar, men... har någon råkat ut för liknande saker och finns det något att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite frustrerande när man inte minns riktigt vad som löste det hela :angry:

 

Är det en bärbar dator/en dator som också har möjlighet till Wi-Fi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite frustrerande när man inte minns riktigt vad som löste det hela :angry:

 

Är det en bärbar dator/en dator som också har möjlighet till Wi-Fi?

 

Japp, av den anledningen misstänker jag att han helt enkelt inte slår av wifi när han kopplar in nätverkskabeln...Och det blir konflikt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa också med flera olika dokument, det är lätt hänt att man testar med samma och så kanske det visar sig är fel på det dokumentet också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, av den anledningen misstänker jag att han helt enkelt inte slår av wifi när han kopplar in nätverkskabeln...Och det blir konflikt...

Ja! Detta har orsakat mystiska fel hos flera av oss på kontoret. Dock är jag inte säker på just detta med tid att öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer:

Sökträffar från gamla inlägg (inte eforum) ger tips att testa stänga av antivirus temporärt.

 

Bara för att kunna utesluta det så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Detta har orsakat mystiska fel hos flera av oss på kontoret. Dock är jag inte säker på just detta med tid att öppna.

 

Det var dessvärre inte problemet... enbart trådbundet inkopplat...

Och det verkade till synes ta lika lång tid oavsett om dokumentet var på 40 kb eller på 5 mb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen lösning, men det här var ett stort problemet när Microsoft tuffade till säkehetsinställningarna. Allt som ligger på nätverket räknas som osäkert/internet och genomgår en omständlig (extremt långsam) säkerhetskontroll. Din vän kan förmodligen se det i words statusfällt (längst ner till vänster).

 

Jag mins inte om min lösning den gången vara att klassa om min nätverksmapp till säker mark eller om jag stängde av microsofts utökade filskydd.

 

Vad tusan skall man söka på??? humpie humpi dumpe "FileValidation" tror jag det hette.

 

 

Ähhh, kör en microsofts fix och se om det löser sig:

http://support.microsoft.com/kb/833041

 

 

**ED**

Det var alltså den här jag menade egentligen...

http://support.micro...m/kb/2570623/sv

 

 

Det där ser ut att vara EXAKT det jag söker, i alla fall om man läser felbeskrivningen på microsofts sida...

Jag skickar vidare filen till vederbörande och håller alla tummar jag har!

 

Återkommer med resultat! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut att vara EXAKT det jag söker, i alla fall om man läser felbeskrivningen på microsofts sida...

Jag skickar vidare filen till vederbörande och håller alla tummar jag har!

 

Återkommer med resultat! :thumbsup:

 

Återigen blev man påmind om att inte ropa hej förrän man är över bäcken...

 

Uppdateringen visade sig redan vara installerad... så dessvärre inte det som var problemet... Förstår att det börjar ta slut på idéer nu, men har ni något mer på lager, shoot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt :-(

Inga egentliga ideer. Men lite allmän felsökning:

1. Starta word i felsäkert läge och se om det blir bättre,

dvs Start kör och skriv:

winword.exe /a

Word startas utan tillägg osv. Blir det bättre kan det tyda på att felet ligger i konstiga tillägg.

 

2. Går det fortare om hen öppnar nätverksdokumenten inifrån word?

 

 

3. Det vanliga.

Sök efter, och radera "normal.dot" på datorn (återställs till fabriksinställningar). Vanlig felkälla, men borde inte skilja på nät/lokalt

 

Kan det vara så enkelt att alla dokument på servern använder en annan mall än lokala dokument?

Kolla vad det står under

Word 2003: Verktyg->alternativ->Sökvägar

Word 2007: Office-knappen -> Word-alternativ->Avancerat->Sökvägar

 

Det tar "lika" lång tid att öppna inifrån word som att starta word genom att öppna filen, och det är enbart nätverksfiler som tar tid...

Har testat att starta i felsäkert läge... ingen skillnad dessvärre...

 

Det verkar däremot som att det EVENTUELLT kan vara så att det går fortare att öppna filer som är skapade i word 2007 än 2003...

(har inte testat detta nog för att vara säker att det är ett samband, men det KAN vara så...)

 

Jag ska testa att rensa bort normal.dot

 

Stort tack för alla tips,:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...