Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny telefon


Martassen

Rekommendera Poster

Tänkte jag skulle ge mig in till stan nån dag i veckan och köpa en ny mobil. Har tänkt länge jag ska köpa men ej blivit av. Om jag förstått rätt så är det iphone som gäller. Tänkte höra mig för lite om vad jag ska köpa:

 

1. Bör väl ha surf och mail i mobilen?

2. Hur ser abonnemangen ut? Min syrra betalar 800 kr i månaden och får surfa ringa obegränsat. Har ni också så?

3. Vet inte riktigt vad för abbonemang jag ska ha och tänkte om jag kan få lite tips. Fler sms än telefonsamtal för min del.

4. Sen gärna tips vart man ska gå kolla. Bor i Gbg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Iphone, Android, MS Mobile även gamla Symbian har allt du frågar efter.

2/3: Anpassa abb efter vad du behöver. 800 kr är klart över medianen för kostnaden för en privatpersons mobil.

Surfa in på (din) operatörs hemsida, ställ upp en kalkyl på hur mycket du ringer, hur mycket SMS du skickar, hur mycket du surfar.

4: Prisjakt?

Annars är det väl de stora och små firmorna som Elgiganten, Siba, Phone House osv.

 

För mig är det absolut mest ekonomiska att köpa en obunden telefon. Räkna NOGA på om du kan tjäna på att köpa telefon med abb och en hög månasdkostnad eller om det är bättre att köpa en obunden telefon med valfritt abb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

800:- i månaden, tycker jag är på tok för dyrt, finns ingen mobil som är värd så mycket i månaden, man får räkna ut vad man ska betala i månaden X antal månader man binder sig för, så får man fram vad telefonen egentligen kommer att kosta, blir oftast minst totalkostnad vad nästan två telefoner kostar.

 

Håller med Monshi, har man möjligheten, köp mobilen kontant, absolut billigast.

 

Ett vanligt pris är ju annars ca 300-400:- i månaden X 18 månader, för en värsting-mobil idag, blir också en hiskelig massa pengar till slut.

 

Ut och kolla/känn på olika mobiler, när du har bestämt dig, visst köp den, med eller utan abonnemang, men glöm inte, ju dyrare per månad, ju längre avtal, desto dyrare slutkostnad blir det.

 

Är du inte så slarvig med mobiler, menar att du har koll på din mobil, inte glömmer var du har den, är normalt aktsam om den, glöm extraförsäkringen som dom flesta försäljare ofta försöker sälja med, oftast helt onödig, hemförsäkringen täcker det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har idag Telia. Senaste fakturan låg på 470 kr Abbonemangsperiod 1 juni-30 juni.trafikperiod 19 april till 21 maj.

 

Samtal:

Till övr svenska mobilabbonemang, alla dagar dygnet runt:Öppn,avg/minutavg:0,59, antal 6, tid: 45,46 kr inkl moms 30,98

Till fasta telenät alla dagar dygnet runt: Öppn,avg/minutavg:0,59, Antal 11, tid: 17:31, kr inklmoms 17,31

till 077nummer alla dagar dygnet runt: Öppn,avg/minutavg: 0,59, antal 1: tid 12:49, kr inkl moms: 8,16

Meddelandetjänster:

Sms till telias abbonneang

Alla dagar dygnet runt: 0,75 per sms, antal 30, kr inklm moms 22,50

 

Har inge aning om abbonemanget jag har är dåligt eller om jag ska köra vidare med det och köpa telefon kontant.

 

Fick chocken jag hörde 800 kr/månad. Har jag inte lust lägga. Om man betalar 300-400 kr per månad så menar ni väl att det även läggs på sms och samtal på detta?

 

Funderat på köpa med abonnemang. Tidigare har jag köpt telefon och kört vidare med abbonemang. Jag skickar mer sms än ringer tycker jag. Sen är det väl lite kul kunna surfa i den men har inge lust betala allt för mkt per månad. Min nuvarande mobil är en hedlig ericsson med knappar och är tvungen köpa ny för den är ganska dålig. Känns väl också jag är den ende som har sån gammal telefon :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag matade in dina siffror på http://www.compricer.se/telefoni/#phoneresult&avrcall_simple=18&avrcalltime_simple=5&avrsms_simple=30&group=0&sortorder=monthlysum får jag fram att med Mobil2 (aldrig hört talas om) kan komma ner i en månadskostnad på 9 kr. Även med mer välkända operatörer kan du landa på under 100 kr/månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du abonnemang idag hos Telia borde dom väl ha erbjudande om en nyare mobil när du förlänger bindningstiden?

...i så fall kan dom säkert tipsa dig om vilket abonnemang som passar dig bäst. Jag menar det finns olika pottpriser.

 

Så har jag gjort under dom fyra åren som jag varit kund hos Telenor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Personen du söker kan inte nås för tillfället => Personen har Comviq/Tele2

Orsaken kan vara dålig täckning (här hemma i Majorna Göteborg har jag ofta "endast nödsamtal" med Cpmviq i vardagsrummet.

Ja enda rummet där det går att tala i Comviq mobiltelefon är köket.

Och 3G, ja då blir det gå ut på gården.

 

Med Halebob/Telias nät har jag telefon i hela lägenheten. Halebob Kontantkort, laddar med 200kr/gång som räcker ca 2 månader för mig.

Telefon (senaste) efter en HTC Desire Z och en ASUS Garmin A10 med Android båda

är en Nokia N9

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946311

köpt från

http://www.mobilgiganten.com/mobiltelefon/n9-64-gb-black-002Z338.aspx

eftersom jag inte behöver en massa appar,

ringer, messar, mail

Och konstaterar: Mycket tydligare grafik i N9 än i mina Androider.

 

Och så slipper jag (tror jag) att allt jag gör för mina kunder (konsult) och privat kan laddas hem av Google.

Föras vidare delas eller bara tappas på webben av Google.

Enligt Googles användarvillkor för Android.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag alltså ringa telia och säga att jag vill ha en ny telefon?

Ger dom alltid det bästa för en? (och inte bara tänker på sälja).

 

Frågan är ju om jag ska köpa mobilen kontant eller om jag ska ringa telia be om råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på Telias hemsida och se vad de har att erbjuda, det mesta brukar stå där. Kolla igenom abonnemangsformerna som finns, vilka prisnivåer och vad som kan passa dig. Därefter, när du har lite kött på benen, kontakta en säljare. Om du nu vill ta hjälp av en sådan.

 

Som sagt, räkna på om du kan tjäna på att köpa telefon bunden på abb eller ej. Om du ringer mycket kan det fungera då en del abb består av två delar. Första delen är rena abonnemanget, andra är avbetalning för telefonen. I en del fall får du nyttja den andra delen som samtalspott under innevarande månad, i en del fall är det en ren avbetalning.

 

Inte alls säkert att du vill ha kvar Telia. Det finns andra operatörer som kanske passar dig bättre. Ställ upp kalkyl på någon av de sidor Cecilia länkat till och se vad kostnaden skulle bli.

 

Och som sagt, räkna ALLTID på vad det skulle kosta att köpa telefonen du sett ut både med och utan abb, räkna ut kostnaden över två år. Nyttja de kunskaper i matematik svenska skolan gett dig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har nästan alla surf i mobilen nu för tiden? Eller kan man bara ha mail eller hur funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en telefon som det går att surfa med, alltså en skärm stor nog för att det ska vara någorlunda praktiskt, så vill man använda den för surf...

 

Vet flera som "inte klarar sig" utan Spotify i mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har surf och mail i mobilen. Vad betalar ni i månaden ungefär?

 

Ok ska gå in kolla vad som passar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon.

 

Hur är det om man råka tappa en sån här iphone i golvet? Är dom väldigt ömtåliga? Kanske bra ha skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla normala mobiler är ju inte gjorda för att tappas på golvet/marken.

Visst finns det mer hållbara mobiler än andra, men då pratar vi inte om dom s.k smartphones som bl.a. Iphone tillhör

Men oftas brukar en mobil normalt hålla om man råkar tappa den, någon gång, men dom kan lika gärna gå sönder också.

 

Visst finns det gummiliknande skydd att köpa till en Iphone, som kan skydda något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla normala mobiler är ju inte gjorda för att tappas på golvet/marken.

Visst finns det mer hållbara mobiler än andra, men då pratar vi inte om dom s.k smartphones som bl.a. Iphone tillhör

Men oftas brukar en mobil normalt hålla om man råkar tappa den, någon gång, men dom kan lika gärna gå sönder också.

 

Visst finns det gummiliknande skydd att köpa till en Iphone, som kan skydda något.

 

Ok, kompis sa jag ska köpa skydd för den pajar om man tappar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...