Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Faxmottagningen fungerar sällan


Jodie

Rekommendera Poster

Mest för att kunna ta emot registerutdrag från Transportstyrelsen ang bilar, vill jag ha möjligheten ta emot fax i min dator. Jag har ett externt modem kopplat till en seriell port, och använder Faxkonsollen i XP Home, men för mig tycks det slumpartat huruvida faxmottagningen fungerar.

 

Ibland har jag haft inställt för, och svaraklickat manuellt när fax-påringningen kommit och modemet har svarat och mottagningen funkat. Men ungefär lika ofta har det gått i stöpet - ingen förbindelse har etablerats.

Har även testat inställning med automatiskt svarande och funktionen tycks lika slumpartad där.

Det ringer i telefonen bredvid men modemet svarar ofta inte.

 

Förr, när jag hade min gamla Win98-dator och inte hade ADSL-uppkoppling minns jag det som att fax-mottagningen alltid fungerade perfekt.

 

Kan allt missande numer ha med ADSL-uppkopplingen att göra? Eller vad...? Finns det något att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att bland mina sparade mjukvaror har jag något som heter Fax machine v4.33.

 

Förmodligen något program som gjorde jobbet.

Min erfarenhet, om jag nu minns rätt, är att W98 hanterade detta bättre än XP men det kan också vara så att den mjukvara, som jag faktiskt har en originalskiva av, till W98 inte fungerade under XP.

 

En googling ger bl.a. en träff som skriver "Distinctive Ring support, even on Windows XP/Vista systems"

 

Så googla på fax machine v4.33

Testa och se, funkar det lika illa kanske hårdvaran ska undersökas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att bland mina sparade mjukvaror har jag något som heter Fax machine v4.33.

 

Förmodligen något program som gjorde jobbet.

Min erfarenhet, om jag nu minns rätt, är att W98 hanterade detta bättre än XP men det kan också vara så att den mjukvara, som jag faktiskt har en originalskiva av, till W98 inte fungerade under XP.

 

En googling ger bl.a. en träff som skriver "Distinctive Ring support, even on Windows XP/Vista systems"

 

Så googla på fax machine v4.33

Testa och se, funkar det lika illa kanske hårdvaran ska undersökas.

 

Jag har nu som hastigast tittat lite på programmet Fax machine v4.33, men fortsätter lite t.v. med Faxkonsolen.

 

Ibland, som nu, när jag inte tryckt igång modemet förrän långt efter jag startat själva datorn, tänds endast modemets lysdioder MR (Modem Ready och PWR (Power), och tittar jag i Enhetshanteraren syns där inget modem alls.

 

Men kollar jag via Kontrollpanelens avdelning Telefoner och modem ser det ut som på bifogade bild. Varför är det osynligt i Enhetshanteraren, men syns i Telefoner och modem?

 

Jag har med en till modemet medföljande CD ("FaxTalk") så gott jag förstår installerat det, och ibland har visst ytterligare två dioder lyst, och ibland har ju modemet t.o.m. kunnat ta emot fax.

När de ytterligare dioderna lyst har modemet synts i Enhetshanteraren och i Telefoner och modem och där stått som anslutet till Com 1 .Borde inte detta inträffa alltid även om jag knäpper på modemet EFTER datorn??

post-23286-0-63505400-1341083888_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för hjälpförslagen! :)

 

När jag fortsatte försöka köra med Faxkonsolen tycktes det mig alltmer som om det vore ett slags glappproblem, ty modemet reagerade alltid om man klickade på manuellt svarande i Faxkonsollen men det var endast någon gång som modemet verkligen svarade på telefonlinjen.

 

Då tog jag ur modularsladden som förband modemet med mellankopplingsproppen, eller vad det kan heta, som jag brukar koppla in vid telefonjacket när jag vill ta emot fax och sprayade alla kontaktytor med kontaktspray men det fungerade inte ett dugg bättre efteråt.

 

Nästa steg blev att skifta ut hela modemet-telefonlinjen-anslutningen till en från ett äldre modem... och sedan dess har ALLA faxmottagningsförsök lyckats perfekt!. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...