Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
DumBurken

Toshiba Satellite

Rekommendera Poster

DumBurken
Postad (redigerade)

Hallå i lådan

Sitter här med min svärmors bärbara Toshiba Satellite (2,5 år gammal) som inte vill starta. När jag trycker på knappen så startar den till men dör lika kvickt igen.

Har kollat så hårdisken funkar i en annan dator och det gör den. Har också uteslutit minnena genom att ta bort ett och prova växelvis. Har också kollat strömförsörjningen och den funkar. Håller nu på att virussöka hårddisken så det inte är något sådant skit.

Någon här som har en aning om vad som kan var fel eller vad man mer kan göra med en laptop?

Lars

Redigerad av DumBurken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

När datorer stänger av sig själva beror det oftast på överhettning, dvs att det har samlats damm i ventilationskanaler, kylflänsar och fläktar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dick_a

Om jag tolkar dig rätt så stänger datorn av sig efter mindre än en sekund eller? Om så är fallet så är det knappast virus i alla fall, utan snarare ett fel som sker under POSTen. Sök på dator startsekvens och lär lite om detta så blir det kanske klarare för dig vad det är som krånglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DumBurken
Postad (redigerade)

Om jag tolkar dig rätt så stänger datorn av sig efter mindre än en sekund eller? Om så är fallet så är det knappast virus i alla fall, utan snarare ett fel som sker under POSTen. Sök på dator startsekvens och lär lite om detta så blir det kanske klarare för dig vad det är som krånglar.

Tack men blir inte så mycket klokare av vad jag läser ( är lite trög ). Det mesta handlar om vad som händer under uppstart och hos mig händer absolut ingenting mer än att den startar till en halv sekund för att sedan stänga av sig igen.

Är du insatt i detta och har några teorier eller kan dra några slutsatser? Kanske är det som Cecilia säger. Damm och överhettning.

//Lars

Redigerad av DumBurken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DumBurken
Postad (redigerade)

När datorer stänger av sig själva beror det oftast på överhettning, dvs att det har samlats damm i ventilationskanaler, kylflänsar och fläktar.

Ja jo! Är benägen att hålla med dig men fasen vet om det är så i detta fallet. Damm var där men fasen vet om det var så mycket så det skulle ställa till problem. Har haft burkar som sett betydligt värre ut och ändå funkat.

Om det ändå skulle vara så, så är det väl förmodligen bestående skador som inte lönar sig att åtgärda. Har inte så stor erfarenhet av laptoppar, vet bara att det är ett helsike att ta sig in i dem ibland. Drar mig lite för det men överväger att testa.

Men om där nu är damm och jag tar bort det så är väl troligheten stor att det har blivit bestående skador. Har du någon ide om vad det annars skulle kunna vara om det inte är damm och överhettning som har orsakat problemet.

Jag menar inte ens bios hinner komma fram och det går inte att boota med installations cd för den stänger av sig igen så snabbt.

//Lars

Redigerad av DumBurken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

I och med att datorer numera stänger av sig när de blir överhettade så blir det sällan bestående skador. Strömförsörjningsproblem på ett eller annat sätt kan man väl tänka sig också, och det skulle väl gå att reklamera i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DumBurken

I och med att datorer numera stänger av sig när de blir överhettade så blir det sällan bestående skador. Strömförsörjningsproblem på ett eller annat sätt kan man väl tänka sig också, och det skulle väl gå att reklamera i så fall.

Ahha! Tror du verkligen man reklamera en 2,5 år gammal dator? Kan ju vara värt att prova kanske. Den är köpt på elgiganten.

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det är 3 års reklamationsrätt, men om det är damm tror jag inte att det täcks in eftersom det beror på hur och var man har använt datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DumBurken

Det är 3 års reklamationsrätt, men om det är damm tror jag inte att det täcks in eftersom det beror på hur och var man har använt datorn.

Ok! :D Tack för hjälpen för den här gången :thumbsup:

Vi hörs

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dick_a

Om du inte sitter där och trycker dagarna i ända eller förvarar den i ugnen så är den inte varm nog att stänga av sig efter en halv sekund. Även om all kylning i datorn var satt ur spel och ersatt med isolerskum för att riktigt jävlas med skiten så skulle den säkert ändå hinna starta upp ordentligt innan den blev överhettad och stängde av sig. Nej, felet härör till något som testas under "Power On Self Test" (POST).

För 10 år sedan hade jag en bärbar med ett riktigt kass batteri som inte startade upp förrän jag tog bort batteriet och bara körde med ström. Jag tror mig veta att detta inte går med alla datorer, men det kan ju vara värt ett försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...