Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Endast en fungerande intern högtalare laptop win 7 64bit


demon77

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vet inte om problemet i denna tråd är relaterad till windows 7 64 bit eller till drvrutiner/hårdvara på en Fujitsu LIFEBOOK NH751. Moderatorn är välkommen att flytta tråden om den är felplacerd.

Har precis inköpt en FUJITSU LIFEBOOK NH751 med win7 64 och endast haft den en dag. Det mesta verkar fungera, emellertid inte en av de två interna högtalarna.

Hur jag än gör får jag endast ljud ur den vänstra interna högtalaren. Jag har prövat att uppdatera drivrutin för ljud, men det är den senaste drivrutinen enligt op:t. Jag har avinstallerat och hämtat och nyinstallerat den senaste drivrutinen för Realteak Audio. Ingen skillnad. Har även uppdaterat windows. Om jag går in och försöker ändra balansen i Realtekprogrammet mellan högtalarna så får jag endast ljud i den ena interna högtalaren och när jag skjuter över till full balans för den andra högtalaren så hörs det lite svagt ljud i den fungerande högtalaren. Om jag ansluter externa högtalare via 3,5 audio utgången ut så fungerar det problemfritt.

Vad göra? Har det med win 64 att göra eller är det bara att lämna tillbaka datorn pga hårdvarufel? Eller vad har jag missat?

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Eftersom datorn är ny finns ju garantin kvar. Reklamera omgående.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svar.

 

"Eftersom datorn är ny finns ju garantin kvar. Reklamera omgående."

 

Ovanstående är jag medveten om. Emellertid var tanken med min fråga att utreda om det verkligen är hårdvarufel eller något som jag missat. Alltid irriterande när man lagt timmar på konfiguration och sedan skall återsända datorn och eventuellt börja om igen med ny dator alternativt vänta på att återfå aktuell dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Håller med övriga talare. Tyvärr så verkar det vara fel på en av kontakterna eller kablaget upp från moderkortet till interna högtalaren.

I detta läget så är det reklamation, för jag kan heller inte se hur man på ett enkelt sätt kan åtgärda detta utan att öppna datorn - vilket inte skall göras på en ny dator (särskilt inte en laptop) med garanti kvar.

 

En liten varning; se först till att du tar backup på alla dina egna filer, bilder, dokument, e-post, bokmärken, för i värsta fall blir det en annan maskin eller att dom gör en total återställning till leveransskick under servicen och då förlorar du alla dina personliga data.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla svar, OK då det blir till att beställa en returlapp och återsända "eländet".

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...