Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Addera värden från på dubbletter utan Pivot och summa.om


robin.ingolf
 Share

Rekommendera Poster

robin.ingolf

Hej,

 

Jag sitter med en lång lista med olika artiklar och värden där jag skulle vilja summera dubbletternas värden. Listan är väldigt lång med flera olika artiklar så jag kan inte sitta och skriva in SUMMA.OM för varje artikel. Jag vill inte heller göra om det till en Pivot tabell.

 

Exempel på listan:

 

Artikel Antal

blå 4

blå 5

blå 6

grön 7

grön 3

röd 1

röd 3

röd 5

röd 6

vit 7

vit 2

vit 4

vit 5

 

Alltså, leta upp alla dubbletter i "Artikel" kolumnen och summera dess värden från "Antal". Resultat ska bli enligt nedan:

 

Artikel Totalt antal

blå 15

grön 10

röd 15

vit 18

 

Stort tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns några sätt.

Kanske verktyget DELSUMMA kan ordna det?

 

Annars kan du använda Avancerat filter på kolumnen med artikelnamnen i, filtrera till annan plats och enbart unika värden.

Då får du ut alla dina (unika) artiklar och kan sedan skriva en enkel SUMMA.OM som summerar över din ursprungliga tabell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robin.ingolf

Finns några sätt.

Kanske verktyget DELSUMMA kan ordna det?

 

Annars kan du använda Avancerat filter på kolumnen med artikelnamnen i, filtrera till annan plats och enbart unika värden.

Då får du ut alla dina (unika) artiklar och kan sedan skriva en enkel SUMMA.OM som summerar över din ursprungliga tabell.

 

Toppen, jag tog bort alla dubbletter med Avancerat filter och sedan en hederlig SUMMA.OM så det fungerade bra. Dock så funkar det bara om jag är i samma blad och för denna gång. Skulle vilja ha en mer "levande" lösning där man t.ex. har ett nytt blad med alla unika artiklar och de totala antalet och helst som en formel då artiklarna ändras kontinuerligt (så man slipper använda Avancerat filter eller Ta bort dubbletter)? Vet inte om det är möjligt?

 

Återigen tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det Pivot som gäller om du vill att det dynamiskt ska uppdateras med nya artiklar och att de som inte finns kvar ska bort.

 

Pivot är som klippt och skuret för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robin.ingolf

Hittade en jättebra övning där man visar hur man tar fram unika värden från dubbletter med hjälp av en formel, det vill säga utan Pivot och utan att använda "ta bort dubbletter" knappen. Detta var precis det jag letade efter MEN det går inte att sortera ifall jag lägger till ett filter. Det blir jätteknasigt och undrar om det finns något sätt att få till det?

Connecta unik lista.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robin.ingolf

Tusen tack! Dock kan jag inte sortera efter respektive värden men det känns som jag börjar närma mig. :rolleyes:

 

Alltså jag önskar ha en lista där endast unika artiklar finns med adderade värden (check). Jag vill därefter kunna filtrera efter antingen mina artiklar eller värdet (ej check).

 

Se bifogad fil.

Kopia2 av Connecta unik lista.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det var det du ville, jag sorterar, som du ser, på namnet.

 

Det du får göra för att kunna sortera på summerade antalet är att skapa en sekundär lista där du först samlar ihop värdena, sedan rangordnar du dem där på det du vill sortera på.

Precis som jag gjort med namnen, med funktionen RANG.

Och till presentationen hämtar du helt enkelt värdena.

 

Vill du kunna sortera på olika kolumner, namn eller värde i detta fall. Skapa då en kryssruta eller liknande, länka till en cell. Läs med formel av värdet i cellen och agera rätt med hjälp av en OM-sats eller en VÄLJ-sats

Exempelvis genom att antingen alltid räkna ut alla rang och hämta rätt/önskat värde eller helt enkelt ha en lång sats med alla RANG i och räkna bara den som är aktuell.

 

Förstår du? Klarar du av det? Eller vill du ha ett exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robin.ingolf

hmm, tror jag är med men innebär det inte då att jag kommer ha två uppsättningar listor; en med artiklar och dess värden som är sorterade på namnet på artiklarna och ytterligare en till lista med artiklar och dess värden som är sorterade på värdena. Jag vill nämligen kunna sortera på båda.

 

Går det inte bara ha en lista där jag kan sortera som vanligt med filter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju det att du har formler som hämta värdena och formlerna sorterar du ju inte...

 

Därav att man löser sorteringen via formlerna istället så är allt klart.

 

Och nej, det behöver du inte.

Du behöver en osorterad lista med summering och namn. Utmed denna lista skriver du två RANG-satser i stil med den jag skapat. Om du nu vill sortera på namn respektive summering använder du en OM-sats för att välja vilket RANG-värde som ska gälla.

Sista steget är samma som i mitt exempel, du söker efter det minsta värdet i RANG-kolumnen och hämta namn (och kanske värde).

 

Dina stödkolumner, de med din osorterade lista och rang-formler, de döljer du förslagsvis när allt är klart. De behöver inte användaren se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Jag väcker den här till liv eftersom jag dels undrar varför jag inte kan öppna filerna i tråden och dels är nyfiken på hur jag ska lösa frågeställningen i TS utan att använda pivot-tabell.

 

Om jag bara kan sortera ut alla unika värden i kol A så kan jag lätt summera dem mha t.ex summa.om

 

Alla tips mottages med tacksamhet. 

 

image.png.6d49e4e4dcbec2c26ac11a82d3f16848.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev MH_:

skaffa nyaste excel.

 

=UNIK(A1:A100)

=SORTERA(UNIK(A1:A100))

Osv. Den här typen av problem har blivit löjligt enkla att hantera nuförtiden (Fast jag behöver hitta en kanal där man får reda på formel-nyheter. Jag hittar dom av ren slump)

Argh. Det låter som helt rätt funktioner. Jag sitter dock på Office 2016 och jag gissar att det inte är den senaste eftersom =UNIK inte funkar. Surt. Min arbetsgivare lär inte uppgradera i närmsta taget... 

 

Om nån orkar hjälpa med nån old-school-lösning så är jag idel öra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev MH_:

E-forum är omgjord ett par gånger sedan 2012. Tyvärr har det försvunnit en massa bifogade filer. 

Ah, synd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar. Pivottabeller är väl egentligen det smarta sättet att göra det här dynamiskt men jag har aldrig riktigt blivit kompis med dem. Bla har mina filer en tendens att snabbt bli gigantiska även om jag tar bort tabellen och bara copy pastar values. Jag gissar att det fastnar data i nån slags hemlig cache. Jag ska se om jag kan få formlerna att samarbeta istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...