Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Excel-makro


Skrutt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett excelblad där jag med hjälp av funktionen delsumma grupperar och beräknar delsumman för ett antal poster. Delsummorna skapas med hjälp av ett prefix i kolumn A, när detta förändras skall en summering av summorna i kolumn D göras. Så långt allt väl, nya rader med delsummor för de olika prefixen dyker snällt upp när jag använder funktionen. Men naturligtvis stöter jag på ett annat bekymmer:

I kolumn C finns ett värde/namn unikt för varje rad, varav det sista värdet skall utgöra namnet för hela delsumman. Sålunda skulle jag vilja ha en funktion som kopierar sista raden kolumn C för en delsumma, ned till raden för själva delsumman.

 

Inte så lätt att beskriva i ord, så jag bifogar en liten skärmdump på ett förenklat exempel. Det är alltså texten "Denna text skall kopieras ned till nästa rad" som jag vill kopiera till raden nedan, raden för delsummeringen (Mitt originaldokument innehåller flera hundra delsummor, därav min strävan att förenkla).

post-47790-0-88042300-1340899330_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det där tror jag icke går att automatisera.

 

Delsumma är en funktion i Excel som lever sitt egna liv, du kan inte anpassa den mer än vad som går via inställningsmenyerna för funktionen och någon möjlighet att få ner det värdet automatiskt finns inte.

 

Enda alternativet jag kommer på är att du speglar resultatet via formler och där via villkor ser till att det blir som du vill.

 

Inte smidigt kanske men det går.

 

Makro frågar du efter? Nja, helst inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för så snabbt svar!

Att jag inte skulle lyckas få ned värdet med hjälp av delsummefunktionen var jag ganska på det klara med. Därav min fundering om makro (hade någon luddig fundering om en funktion som kollar om cellen är tom samtidigt som värdet i A-kolumnen innehåller "Total", och att värdet i cellen ovanför då skulle kopieras).

Nåväl, jag löste det på ett hyfsat enkelt sätt (även om jag är rädd att det inte går att automatisera) med hjälp av autofilter, en sväng över Word samt en hel del ctrl+c och ctrl+v :)

Bäst jag skriver en liten manual på det här medans det är färskt i huvudet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst skulle det gå att lösa via makro men, tja, ja, om du vill så kan jag fixa det.

Annars som sagt inte så svårt att skapa formler som speglar tabellen och i spegeln ser till att klistra in det du vill.

 

Om något av det ovan är värt tiden det tar att skapa det, det beror på hur ofta du kommer att behöva göra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i månaden skall det göras.

Men är det mycket krångel att skapa något mer automatiserat, så räcker det med den lösning jag har nu. Med det tillvägagångssättet som jag kom fram till igår så har jag ju skapat min lilla rapport på ca 5 minuter.

I vilket fall är jag väldigt tacksam för att du har tagit dig tid, tack vara det input du gett mig så har jag ju nu en fungerande lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack MH_resurrected. Även om Monshi skrev samma sak redan igår så hade jag ändå nytta av ditt inlägg. Jag märker att det var ett tag sedan jag använde Excel regelbundet, jag behöver uppenbarligen hjälp med att tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...