Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får spammail från mig själv


Renfield

Rekommendera Poster

När jag kollade i spamboxen i min yahoomail fanns där flera mail som skickats från min egen mailadress. Kan andra ha drabbats och fått mail från min adress? Jag ska prova att byta lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en enkel adress typ förnamn.efternamn@mailleverantör

kan dom gissat att den här avsändaren finns.

och dom har inte samma mailprogram som du .

I deras mailprogram kan man välja tex

din mailadress som avsändare

istället för info@spamochco

Eller också har de snappat upp din adress på nätet eller köpt den av Google.

Googles användarvillkor för Android.

"Samtyck till att dina data (Min anmärkning: på telefonen) samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation"

 

dvs kontakter, samtalshistorik, sms, mail, foton, filmer, telefonavlyssning, smygfilmning blir fritt fram för Google och dom som vill köpa informationen från Google

eller dom Google bara slarvar bort informationen till om någon accepterar användaravtalet

Smartphones kallas smartphones därför telefonen är smartare än användaren.

 

Läs kapitel 2.9 Avtal och lagar i

krav_for_sakra_molntjanster [pdf]

Och det är inte bara Google som spionerar, det gör många appar också läs behörigheterna för dem på Google Play. Och det är inte bara jag som reagerar

http://www.svd.se/naringsliv/bankernas-appar-under-lupp_6627688.svd

kolla behörigheterna för Handelsbankens SHB s app. Rätt läsa kontaktlista

och samtalshistorik. När jag kollade sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollade i spamboxen i min yahoomail fanns där flera mail som skickats från min egen mailadress. Kan andra ha drabbats och fått mail från min adress? Jag ska prova att byta lösenord.

I stort sett all spam skickas med falska avsändare. Om man får spam är det rätt troligt att ens mejladress figurerar som en falsk avsändare också. Att skicka spam med samma adress som mottagare och avsändare är också populärt eftersom det är ovanligt sådana filtreras ut som spam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Hade ingen aning om att det fungerade så! Kan man skydda sig på något sätt, så att t.ex. inte ens bilder kommer ut på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att någon använder din mejl-adress, så betyder det inte att de har tillgång till din dator och kan hämta bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på om det går att hindra att google kan hämta allt från min mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...