Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AppData som länk på annan disk?


.M

Rekommendera Poster

Detta är en fråga som nog rör Windows 8 lika mycket som Windows 7. Men jag frågar här för jag funderar på att försöka mig på detta i samband med installation av 8.

 

Vad jag misstänker så brukar AppData mappen i ens profil inte kräva supersnabba skrivningar och läsningar. Så jag funderade på om det skulle gå och vara värt att lägga den på en annan disk och sen låta själva mappen i profilen vara en symbolisk länk till den andra disken.

 

Detta för att jag har en ssd som primär enhet och den är inte så superstor. Så jag tänkte göra detta i en diskutrymmessparandeåtgärd. Inte för att jag är orolig att förkorta livslängden på ssd, för den kommer nog hålla ganska länge ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Starta regedit, Markera rooten på "HKEY_CURRENT_USER"

Gör en sökning efter appdata..

 

Du kommer att se att det finns ett helt gäng med pekningar dit!

Visst kan du ändra var och en av dessa, men till syven och sist visar det sig nog att det hade varit enklare att göra rätt från början! Dvs. pekat om alla profiler till D:\ (vilket inkluderar Appdata)

och detta görs, som bekant, redan under installationens inledning.. vilket i sin tur kräver riktiga förberedelser!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte inte ändra i registry. Utan lägga mappen som en symbolisk länk. Dvs jag ändrar på filsystemet istället för andra platser i Windows.

 

Majoriteten av program och tjänster i Windows har fungerat fint med symboliska länkar på andra platser, men jag är osäker på om inloggning etc kommer fungera. Så jag är mest ute efter bekräftelse på att det kommer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Jag tänkte inte ändra i registry. Utan lägga mappen som en symbolisk länk. Dvs jag ändrar på filsystemet istället för andra platser i Windows.

 

Majoriteten av program och tjänster i Windows har fungerat fint med symboliska länkar på andra platser, men jag är osäker på om inloggning etc kommer fungera. Så jag är mest ute efter bekräftelse på att det kommer att fungera.

 

 

Ahhh.... Missade det :blush:

 

Men varför inte skapa ett extra testkonto på datorn, logga in på det kontot och testa den symboliska länkningen!

Fungerar inte inloggning till det konto efter det, så påverkar det väl inte ditt vanliga konto? och ingen riktig skada är skedd!

 

Har inte meckat med symboliska länkar, så jag vet inte om de är användarspecifika eller systemspecifika?

Är de användarspecifika bör de väl endast gälla testkontot..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...