Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Privata mappar i Windows XP


Torparn61

Rekommendera Poster

Behöver hjälp, lite snabbt.

Ska låna ut min Laptop i en vecka, och den som ska låna den behöver bara använda 2 mappar/program.

Op. är Windows XP, Home Edition. Har två användarkonton, Nr. 1 är den som jag använder, och är ställd

som Datoradministratör. Nr. 2 är ett Begränsat konto.

 

Hur gör jag nu (om det går) så att den som använder Konto nr. 2 endast kommer åt de två mappar som han behöver

använda? Dessutom behöver han bara använda två installerade program. Helst ska han inte ens kunna se vad

jag har för mappar om han använder Utforskaren.

 

Tacksam för snabbt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Är det inte enklast att du loggar in med det begränsade kontot och SER själv OM det kontot kan se något av dina egna mappar! (Förutsätter att de ligger i din profil och inte är C:\PrivataFilmer etc.)

 

Då vet du vad du bör ändra på, om det överhuvudtaget finns något att ändra på! (Vad gör det egentligen om den du lånar datorn till kan använda fler än dessa 2 program? Är det värt extrajobb bara för att begränsa det?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis har jag loggat in på det kontot, och ser då att därifrån kan man se alla mina mappar.

 

Om jag inte behövde göra så att han inte kan se mina mappar, så hade jag givetvis inte ställt

frågan på forumet.

 

Varför gick du in senare och redigerade skriven text?

Du skrev från början:

(Förutsätter att de ligger i din profil och inte är C:\PrivataPorrfilmer etc.)

Ja ja, genom sig själv känner man andra heter det.

 

Sorry, har inte de problemen som du tycks lida av.

 

 

Någon med kunskapen, som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP finns inte samma möjligheter att ställa in behörigheter på mappar som i Vista eller Win 7. Och i Home Edition ännu mindre möjligheter att begränsa användare.

 

När jag själv kört XP har jag för mig att de filer som ligger i en anvädares profil (som standard) blockerade andra från att se dem. Det enklaste du kan göra är att dölja mapparna och se till att den andra användaren inte kan se dolda objekt. Men det är ju ändå ingen "bra" lösning.

 

Det går dock att ändra behörigheter i mappar även på XP. Starta datorn i felsäker läge (tryck F8 upprepade gånger innan Windows hinner starta, men efter BIOS) > Välj Felsäkert läge > Logga in som admin > Högerklicka på den mapp du vill ändra behörigheter på > Egenskaper > Fliken Säkerhet.

 

Mer hjälp kan du få här: http://support.microsoft.com/kb/308421/sv

 

Kom ihåg att vara försiktig med behörighetsinställningar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Givetvis har jag loggat in på det kontot, och ser då att därifrån kan man se alla mina mappar.

 

Om jag inte behövde göra så att han inte kan se mina mappar, så hade jag givetvis inte ställt

frågan på forumet.

 

Varför gick du in senare och redigerade skriven text?

Du skrev från början:

(Förutsätter att de ligger i din profil och inte är C:\PrivataPorrfilmer etc.)

Ja ja, genom sig själv känner man andra heter det.

 

Sorry, har inte de problemen som du tycks lida av.

 

 

Någon med kunskapen, som kan hjälpa mig?

 

 

Nu har jag aldrig haft XP Home, men de använder sk: Förenklad fildelning (Utforskaren & Mappalternativ)

 

Om jag inte missminner mej så visas fliken Säkerhet för resp. mapp!

 

På de mappar som personen inte skall se bör du då se till att endast nedan grupper finns med:

- Administratörer

- System

- Samt ditt konto

 

I de mappar som personen skall kunna se/använda lägger du till dennes konto med behörigheten "ändra"

Övriga mappar kan troligtvis vara som de är!

 

Notera att jag, som sagt inte använt den begränsade Home, så du får kontrollera om fliken Säkerhet dyker upp!

(Du kanske får ta till Kranis tips!)

 

Varför gick du in senare och redigerade skriven text?

Du skrev från början:

(Förutsätter att de ligger i din profil och inte är C:\PrivataPorrfilmer etc.)

Ja ja, genom sig själv känner man andra heter det.

:D 1:st tänkte jag att "alltid retar det någon"... Sedan kom jag på att det säkert retar någon!

Vissa forum är ju mer PK än andra! Så man får ta det säkra före det osäkra! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver hjälp, lite snabbt.

Ska låna ut min Laptop i en vecka, och den som ska låna den behöver bara använda 2 mappar/program.

Op. är Windows XP, Home Edition. Har två användarkonton, Nr. 1 är den som jag använder, och är ställd

som Datoradministratör. Nr. 2 är ett Begränsat konto.

 

Hur gör jag nu (om det går) så att den som använder Konto nr. 2 endast kommer åt de två mappar som han behöver

använda? Dessutom behöver han bara använda två installerade program. Helst ska han inte ens kunna se vad

jag har för mappar om han använder Utforskaren.

 

Tacksam för snabbt svar!

Det här är kanske något som fungerar: http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/windows_make_folders_private.mspx
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte heller att lösenordskydda ditt vanliga konto, och stäng av inloggningsskärmen, för om du inte gör det, så kan den som ska låna datorn enkelt logga in på ditt vanliga, eftersom inloggningsskärmen blir automatiskt aktiverad.

 

Tyvärr så är det svårt att skydda XP Home för detta ändamål, för Home-versionen är i grunden dåligt skyddat, när det gäller behörigheten mellan olika konton.

Det finns externa program som kan hjälpa till, men det är inte något som 100% kan hejda allting, är man lite kunnig, så kan man tyvärr gå förbi det mesta ändå gällande Xp Home.

 

Och kom också ihåg, att dom flesta andra vanliga mappar är fortfarande fullt tillgängliga, har för mig också att webbläsare också är fullt tillgängliga, så vill du säkra lite där, så ska du tömma historik, cache och sådant också.

 

Edit: Glöm inte heller att kolla så det fungerar, hos mig så fungerar det, glöm inte sedan att logga ur ditt vanliga konto helt, och logga in på Gäst-kontot innan du loggar u r Gäst igen.

Sedan är du redo att låna ut din dator.

post-13429-0-84965900-1340803456_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig haft XP Home, men de använder sk: Förenklad fildelning (Utforskaren & Mappalternativ)

 

Om jag inte missminner mej så visas fliken Säkerhet för resp. mapp!

 

På de mappar som personen inte skall se bör du då se till att endast nedan grupper finns med:

- Administratörer

- System

- Samt ditt konto

 

I de mappar som personen skall kunna se/använda lägger du till dennes konto med behörigheten "ändra"

Övriga mappar kan troligtvis vara som de är!

 

Notera att jag, som sagt inte använt den begränsade Home, så du får kontrollera om fliken Säkerhet dyker upp!

(Du kanske får ta till Kranis tips!)

 

 

:D 1:st tänkte jag att "alltid retar det någon"... Sedan kom jag på att det säkert retar någon!

Vissa forum är ju mer PK än andra! Så man får ta det säkra före det osäkra! ;)

 

Tyvärr så är Home så begränsad, så att denna säkerhetsflik inte ens finns.

Utan man får högerklicka på mappen och välja Delning och -säkerhet, och där välja att göra mappen privat, som jag har skrivit i mitt inlägg till Torparn61, detta gäller när det finns flera än ett konton, när det gäller behörigheter i nätverk för Home, så är det lite annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att säkerhetsfliken dyker upp när man startar datorn i felsäkert läge, som Kranis-07 skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte, så sällan som den maskinen är på, och nu är det inte på, men det är möjligt att Kranis-07 har rätt, har väl kollat detta förmodar jag.

Men normalt räcker det ändå med som övrigt har sagt här, eftersom det tydligen inte är fråga om att styra behörigheten på djupare nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...