Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ihopslagning av information från flera sql frågor


Nuggit

Rekommendera Poster

Tjena igen!:)

Jag har kört fast rent tankemässigt i ett projekt jag håller på med...

 

Jag gör en applikation som hämtar in information ifrån en excelfil och sedan hämtar information ifrån en av kolumnerna, kollar i en tabell i databasen efter templates som heter som raderna i excelfilen

sedan skall applikationen kolla vilka delar som templaten innehåller... och slutligen importera detta in till ett nytt ställe i databasen.

(oj, det där blev rörigt, hoppas ni förstår).

 

Problemet jag har är att det är en hel del sql frågor som behövs för att få ihop informationen som behövs, som jag gör nu så gör jag dessa sekventiellt och sparar resultaten i arraylistor... det fungerar så länge det är samma antal resultat av varje fråga. Men eftersom templates kan innehålla flera rader...

så blir det problem i slutläget då vissa kolumner kommer vara null (där antalet rader i templates överstiger övriga rader)

 

Jag försöker instruera genom en liten tabell...

Om vi i exemplet tar personer som äger bilar.

 

PersonNamn BilRegNr

Niklas ABC123

CDE456

Nisse FGH789

 

 

Om vi tar det där exemplet, så om (av någon anledning, (ursäkta det dåliga exemplet) så behövs flera sql frågor för att få fram bilarna och personerna)

Så om personerna hamnar i en arrayList och bilarna i en annan... då kommer det bli problem att bil CDE456 kommer ha null värde...

 

Finns det något bra sätt att knyta ihop resultat ifrån många SQL-frågor?

(I riktiga applikationen är det 4-5 frågor som behöver knytas ihop)

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...