Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8 bättre än Windows 7? Ont om ledigt utrymme


3DArt

Rekommendera Poster

Visste inte riktigt var jag skulle placera detta inlägg, Windows 7 hade också funkat. Saken är det att min 120GB SSD hela tiden får mindre och mindre ledigt utrymme utan att jag gjort ett skit som kan orsaka detta. Har förstått att just Windows 7 äter hårddisk, oklart dock varför. Har frågat om detta här förr och det verkar vara ett välkänt problem. När datorn var ny för ca 14 månader sedan hade jag plats för både Windows 7 och alla program samt att disken var fylld till bara hälften

 

Nu börjar jag misströsta och funderar på att köpa en 240GB SSD åt systemet och programmen. Det borde rimligtvis räcka ett bra tag. Min befintliga SSD använder jag tex för pågående arbeten. Jag kommer naturligtvis att bli tvungen att installera om windows (7 eller 8) om jag löser det så här. Och fråga nummer ett lyder; är det värt att vänta några månader på Windows 8? Kommer det att vara så pass mycket bättre att det motiverar kostnaden? Är det ett bra operativsystem eller bara ett förvuxet op till en mobil? Vilka är de största nyheterna för mig som vanlig användare? Kort sagt, är det något att ha?

 

Fråga nummer två lyder, finns det en chans att Microsoft löst problemet med att Windows 7 vräker isig hårddiskutrymme till Windows 8. Då kanske jag kan behålla min 120GB SSD utan att den blir knökfull direkt. Jag sparar ju en slant på det. Behöver nämligen köpa ett Quadro-grafikkort för över 8000 kronor och det är väldigt mycket pengar för mig. Tyvärr får man väl säga. Tar mycket tacksamt emot alla tips och råd! Om ni förstå vad jag menar vill säga. Och är det någon som kan förklara varför Windows 7 gör slut på så otroligt mycket diskutrymme? Är det en vanlig felkonstruktion eller vad?

 

Tack! //Lars

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Ang: Utrymmet!

 

 

Kan du starta utforskaren, Klicka på "Dator" samt högerklicka och välja egenskaper för C:\USERS-mappen!

Detta för att se hur stor den är?

 

Har du en 2:a hårddisk i datorn så finns det på WinGuider.se en installationsguide som flyttar över ALLT som är användarrelaterat till din 2:a hårddisk, vilket dedikerar din SSD för Windows, program och spel! (Dvs. hela Users-mappen + liknande)

Har du många nedladdade filmer, bilder eller dokument etc. så försvinner många sköna GB från din SSD-disk!

 

Windows lägger ju alla filer du laddar ner/sparar på samma hårddisk som Windows själv ligger på, vilket stjäl enormt med utrymme om du är flitig på dessa områden.. Det räcker ju tyvärr inte att peka om vissa av användarmapparna till en annan hårddisk, Du måste flytta ALLT som är användarrelaterat till en annan hårddisk, speciellt när din Windows-disk är relativt liten! WinGuider är den enda som gör detta åt dej! Automatiskt och säkert!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!

 

Jag har alltså valt att installera endast Windows 7 och samtliga program på 120 GB SSD:n. Mina dokument har jag styrt om till en 1,5TB hårddisk. Samtliga pågående arbeten, filmer, musik, nedladdade filer och allt jag kan komma på ligger inte på SSD:n. Tanken med detta var att Windows samt mina program skulle starta så snabbt som möjligt.

 

c:\USERS tar upp rejäla 21 GB men förlorar jag inte prestanda på att flytta den mappen till en vanlig hårddisk? Vad är då vitsen med en SSD överhuvud taget? Och det är väl inte bara att flytta den hur som helst?

 

WinGuider.se verkar bara gälla Windows XP så det vet jag inte om jag vågar mig på. Men kan jag inte bara skapa en d:\USER och sedan gå igenom mapp för mapp och styra om dem. Eller ställer jag till det rejält då?

 

Tacksam för svar!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se
c:\USERS tar upp rejäla 21 GB men förlorar jag inte prestanda på att flytta den mappen till en vanlig hårddisk?

 

Nej! De "stora" eller prestandakrävande funktionerna i en windowsdator är just själva Windows, programmen och ev. spel!

Det man har i C:\Users är inte alls lika "belastande" eller hastighetskrävande, Så du får ingen märkbar negativ prestandaskillnad!

Däremot tjänar du 21GB ledigt utrymme på din SSD!

 

Och det är väl inte bara att flytta den hur som helst?

 

Nej! Att försöka flytta på en befintlig Users-mapp blir aldrig särskillt lyckat, Det är flera systemfunktioner som inte kommer att "hitta rätt".

Att flytta Users-mappen i en befintlig installation är väldigt komplicerat och kräver en hel del arbete!

 

Av den anledningen bistår WinGuider.se med detta redan vid NYinstallationen av Windows 7! Då slipper man en hel radda problem och efterhandskonstruktioner! Det går så lätt att du inte ens märker av flytten, När du loggar in i Windows 7 för 1:a gången är Users på D:\ och alla systemparametrar pekar rätt etc. Det går så smidigt att man knappt förstår vad som hänt!

 

Alla systemrelaterade ändringar som krävs är hanterade och säkerheten fungerar precis som i en vanlig windowsinstallation (Där users finns på C:\).

 

WinGuider.se verkar bara gälla Windows XP så det vet jag inte om jag vågar mig på

 

Då har du nog googlat och hamnat på en äldre webbplats, som min dåvarande internetleverantör skulle ha stängt av för mer än 3 år sedan (I samband med att jag sa upp internetavtalet)

 

Den jag talar om finns på: http://www.WinGuider.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!

 

Jag har alltså valt att installera endast Windows 7 och samtliga program på 120 GB SSD:n. Mina dokument har jag styrt om till en 1,5TB hårddisk. Samtliga pågående arbeten, filmer, musik, nedladdade filer och allt jag kan komma på ligger inte på SSD:n. Tanken med detta var att Windows samt mina program skulle starta så snabbt som möjligt.

 

c:\USERS tar upp rejäla 21 GB men förlorar jag inte prestanda på att flytta den mappen till en vanlig hårddisk? Vad är då vitsen med en SSD överhuvud taget? Och det är väl inte bara att flytta den hur som helst?

 

WinGuider.se verkar bara gälla Windows XP så det vet jag inte om jag vågar mig på. Men kan jag inte bara skapa en d:\USER och sedan gå igenom mapp för mapp och styra om dem. Eller ställer jag till det rejält då?

 

Tacksam för svar!

 

//Lars

 

Winguider's guide är inte den enda som finns på nätet. Det här har redan diskuterats på eforum. Problemet med dessa guider är det måste göras vid installationen av Windows.

Visst kan du flytta mapparna en i taget. Ta reda på vilka mappar i User(Användare) som tar upp plats. Högerklicka på dessa mappar och välj Egenskaper-Plats. Sedan kan du flytta dessa mappar dit du vill.

 

En mapp som kan ta upp mycket utrymme är winsxs. C/Windows/winsxs. Enligt Microsoft bör den ligga på 6-8 GB. Finns en hel del på nätet som behandlar den mappen, om du orkar läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer att köpa en ny större disk så kan du (relativt) enkelt klona hela din nuvarande disk till den nya.

Du behöver då inte installera om windows, några program el. dyl.

Clonezilla är ett gratis program som låter dig göra just detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Winguider's guide är inte den enda som finns på nätet. Det här har redan diskuterats på eforum. Problemet med dessa guider är det måste göras vid installationen av Windows.

Visst kan du flytta mapparna en i taget. Ta reda på vilka mappar i User(Användare) som tar upp plats. Högerklicka på dessa mappar och välj Egenskaper-Plats. Sedan kan du flytta dessa mappar dit du vill.

En mapp som kan ta upp mycket utrymme är winsxs. C/Windows/winsxs. Enligt Microsoft bör den ligga på 6-8 GB. Finns en hel del på nätet som behandlar den mappen, om du orkar läsa.

 

Problemet (Med det fetmarkerade ovan) är att man endast flyttar en del av allt som egentligen behöver flyttas på OM man vill få så mycket som möjligt ledigt på sin SSD-disk! (21Gb utgör många sköna procent av en 120GB disk!)

 

För att flytta bort ALLT onödigt från C:\ så krävs, som jag nämnde ovan, en ominstallation!

 

Att, som cluster föreslår, dvs. skaffa en större SSD-disk och klona sin nuvarande installation till den, är bara att skjuta på problemet, en kortare stund framöver.. Man hamnar i samma sits snart igen! Är det då inte bättre att göra om & göra rätt, redan från start!

 

Frågan är VAD man vill lägga sin tid på!

Att lägger ner lite tid på att göra om & göra rätt, så slipper man massa rensningar och trixande under lång tid framöver! B)

Eller vill man lägga ner mer tid på att sitta och rensa, fixa & trixa och knöla nästintill konstant framöver? :rolleyes:

 

Det är alltid lättare att göra rätt redan från början!(Tänk om hantverkare kunde lära sig detta! :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte riktigt var jag skulle placera detta inlägg, Windows 7 hade också funkat. Saken är det att min 120GB SSD hela tiden får mindre och mindre ledigt utrymme utan att jag gjort ett skit som kan orsaka detta. Har förstått att just Windows 7 äter hårddisk, oklart dock varför. Har frågat om detta här förr och det verkar vara ett välkänt problem. När datorn var ny för ca 14 månader sedan hade jag plats för både Windows 7 och alla program samt att disken var fylld till bara hälften

 

Nu börjar jag misströsta och funderar på att köpa en 240GB SSD åt systemet och programmen. Det borde rimligtvis räcka ett bra tag. Min befintliga SSD använder jag tex för pågående arbeten. Jag kommer naturligtvis att bli tvungen att installera om windows (7 eller 8) om jag löser det så här. Och fråga nummer ett lyder; är det värt att vänta några månader på Windows 8? Kommer det att vara så pass mycket bättre att det motiverar kostnaden? Är det ett bra operativsystem eller bara ett förvuxet op till en mobil? Vilka är de största nyheterna för mig som vanlig användare? Kort sagt, är det något att ha?

 

Fråga nummer två lyder, finns det en chans att Microsoft löst problemet med att Windows 7 vräker isig hårddiskutrymme till Windows 8. Då kanske jag kan behålla min 120GB SSD utan att den blir knökfull direkt. Jag sparar ju en slant på det. Behöver nämligen köpa ett Quadro-grafikkort för över 8000 kronor och det är väldigt mycket pengar för mig. Tyvärr får man väl säga. Tar mycket tacksamt emot alla tips och råd! Om ni förstå vad jag menar vill säga. Och är det någon som kan förklara varför Windows 7 gör slut på så otroligt mycket diskutrymme? Är det en vanlig felkonstruktion eller vad?

 

Tack! //Lars

 

//Lars

Får du tillbaks mycket utrymme om du kör en diskrensning?

 

För att veta om det blir någon skillnad med Windows 8 behöver man nog veta vilka mappar det är som växer hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Ja det vore helt klart intressant om du kunde utröna vilka mappar som blir så (extremt)stora, troligen lär det vara endast ett fåtal som är rejält större än övriga.

Kan du försöka finna ut vilka, så kanske vi kan komma på nån lösning...

 

Nu tycker jag i.o.f. att Windows utforskaren inte är det optimala filhanterar-verktyget; speciellt inte för detta.

 

TotalCommander (TC) är nog att föredra, du kan ställa in tex. högra fönstret i denna så visas information; antal filer, total storlek i mappen du markerat i det vänstra.

I menyn > Visa > Visa i fönster eller kommandot Ctrl + Q

 

Hämta Shareware versionen tror du kan använda denna fullt ut i 30-dagar eller nåt.

http://www.ghisler.com/

 

Ja bara ett tips.:)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej igen,

Kom precis ihåg en sak som gör att Windows 'äter diskutrymme' med jämna mellanrum.

 

Systemåterställningspunkterna. Dessa skapas automatiskt varje gång man kör tex. Windows update och även i en del andra situationer, förutom dom som man kan skapa manuellt.

Hur mycket utrymme dessa tar upp beror på hur stort diskutrymme som reserverats för Systemåterställning.

När detta utrymme blir fullt, tas automatiskt senaste äldsta återställningspunkten bort när en ny skall skapas.

 

Men där kan det finnas många sköna GB att tjäna in.:)

Ok, vi tar en titt för att se hur många du har först, sedan skapar vi en helt ny återställningspunkt och därefter raderar allihopa - utom senaste.

 

Kolla hur många återställningspunkter det finns (mer eller mindre intressant och du kan hoppa över detta steg ifall du vill)

 

1. Start > i sökfältet skriv återställ > i listan som kommer upp klicka på Återställning > i fönstret som kommer upp klicka på Öppna systemåterställning > Nästa

 

2. I detta fönster så bockar du i 'Visa fler återställningspunkter' och kolla nu i listan om den innehåller en lång lista med återställningspunkter.

OBS! Gör ingenting annat - du skall alltså inte återställa ditt system endast kolla hur många punkter du har.

 

post-73434-0-00063000-1341241188_thumb.png

 

3. Klicka avbryt och avsluta Återställning.

 

Skapa en ny systemåterställlningspunkt

 

4. Start > i sökfältet skriv Skapa > Klicka på Skapa en återställningspunkt > Skriv något i rutan och klicka Skapa => Då skapas en systemåterställningspunkt.

 

 

Radera alla återställningspunkter utom senaste.

 

5.Kan vara intressant att börja med att öppna Utforskaren eller Dator och titta på din C-disk för att se hur många GB ledigt utrymme det finns innan du fortsätter med pkt. 6.

 

6. Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp högerklickar du på Diskrensning och väljer 'Kör som administratör' > klicka Ok

 

7. Klicka på fliken Fler alternativ längst upp > i nedre rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka på Rensa

post-73434-0-76655000-1341242922_thumb.png

 

8. Klicka Ta bort och den rutan stängs

post-73434-0-74131800-1341243106_thumb.png

 

9. Klicka OK på Diskrensningsrutan som nu kommer fram igen

 

10. Klicka Ta bort filer

post-73434-0-82798400-1341243279_thumb.png

 

11. Öppna Utforskaren eller Dator och kontrollera nu hur många GB ledigt utrymme detta gjorde jämfört med innan du började.

 

Ja naturligtvis så skall du även rensa/tömma Temp och övrigt med Diskrensnings-verktyget.

Obs. att denna gång behövs inte att högerklicka och köra detta som Administratör.

 

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp klicka på Diskrensning > klicka Ok

Bocka i Temporära filer och annat som har många GB i sig och sedan Ok.

 

I den nya rutan som kommer upp klickar du på Ta bort filer (lika som sist).

 

Är det knappt några MB istället för GB så finns det inte så mycket att tjäna då.

 

I annat fall om du inte lyckas rensa ut så många GB med dessa procedurer, får du ta en titt i inläggen ovan igen, särskilt vertpres inlägg #5 och kanske även följa mitt tidigare inlägg #9

 

Lycka till. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla välvilliga svar! Verkligen roligt att så många bryr sig! Det Cluster skriver om att skaffa en dubbelt så stor disk tycker jag låter rimligt, om än bedrövligt att jag ska behöva, men på WinGuider låter det som om det vore en naturlag att systemdisken ALLTID blir full med W7 och så illa kan det väl ändå inte vara? Jag ifrågasätter inte din kompetens WinGuider bara ologiken i att det ska vara så illa. Är det verkligen en naturlag att C: ska bli full. Om man så har en 3TB disk? Jag har inte installerat en massa nya och stora program utan det lediga utrymmet har försvunnit sakta men säkert. Hur tusan går det ens att sälja 60TB diskar? Om man inte bara ska ha en surfdator möjligen. Men även den blir väl lik förbannat full förr eller senare. Eller?

 

Jag har kört diskrensning, flyttat växlingsfilen (vilket är vansinne då den hör hemma på en SSD om jag förstår rätt) sedan länge tagit bort systemåterställningspunkterna samt möjligheterna att skapa nya sådana etc, etc. Om jag avisnstallerarerar ett stort tungt program kan jag frigöra kanske 5-6 GB men efter bara någon kort tid är disken full igen.

 

Med Moleskin Directory Size ser jag vilka mappar som tar upp störst plats och dessa är Windows 24GB (varav 10GB till den ökända winsxs samt 4 GB till Installer), Users 32GB (varav AppData 21 GB) , Program Files 20 GB och Program Files (x86) 17 GB. Resten är inget uppseendeväckande.

 

Vad gör jag för fel eller är det Windows 7 eller mig det är fel på. Eller kanske både och? Och vad tror ni om Windows 8, kommer detta att vara löst där. Om det nu är något fel på Windows 7 vill säga. Men det verkar ju så.

 

Tusen tack!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag tar ett exempel från min Windows 7 (och jag har en rejält många varav en del riktigt tunga program installerade, fast dom absolut flesta är installerade på min D-disk).

Enligt din andra tråd inlägg #2 hur jag har gjort.

 

Så här ser mappstorlekarna ut hos mig inlägg #11

Skiljer sig lite grann idag mot när det inlägget skrevs, men i huvudsak är storlekarna ungefär så.

 

Kan du ta reda på vilka undermappar i respektive som tar upp plats?

Du har tex. 32GB medans jag endast har 6,87GB i Användare (Users) och med AppDATA har du 21GB medan jag har 5,77GB.

 

Det är inte Windows 7 som spökar (tror jag) utan något av dina installerade program som skapar filer i någon av undermapparna i Appdata (Roaming kanske). Ta reda på vilken/vilka mappar det är.

 

Och givetvis skall ju växlingsfilen, åtminstone en mindre sådan finnas på din SSD och kanske ytterligare en lite större på din HDD.

Och återställningspunkter bör ju också vara påslagna å att sådana kan skapas.

Men har du inte plats så förstår jag att du stängt av/flyttat dessa.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Tusen tack för alla välvilliga svar! Verkligen roligt att så många bryr sig! Det Cluster skriver om att skaffa en dubbelt så stor disk tycker jag låter rimligt, om än bedrövligt att jag ska behöva, men på WinGuider låter det som om det vore en naturlag att systemdisken ALLTID blir full med W7 och så illa kan det väl ändå inte vara? Jag ifrågasätter inte din kompetens WinGuider bara ologiken i att det ska vara så illa. Är det verkligen en naturlag att C: ska bli full. Om man så har en 3TB disk? Jag har inte installerat en massa nya och stora program utan det lediga utrymmet har försvunnit sakta men säkert. Hur tusan går det ens att sälja 60TB diskar? Om man inte bara ska ha en surfdator möjligen. Men även den blir väl lik förbannat full förr eller senare. Eller?

 

Jag har kört diskrensning, flyttat växlingsfilen (vilket är vansinne då den hör hemma på en SSD om jag förstår rätt) sedan länge tagit bort systemåterställningspunkterna samt möjligheterna att skapa nya sådana etc, etc. Om jag avisnstallerarerar ett stort tungt program kan jag frigöra kanske 5-6 GB men efter bara någon kort tid är disken full igen.

 

Med Moleskin Directory Size ser jag vilka mappar som tar upp störst plats och dessa är Windows 24GB (varav 10GB till den ökända winsxs samt 4 GB till Installer), Users 32GB (varav AppData 21 GB) , Program Files 20 GB och Program Files (x86) 17 GB. Resten är inget uppseendeväckande.

 

Vad gör jag för fel eller är det Windows 7 eller mig det är fel på. Eller kanske både och? Och vad tror ni om Windows 8, kommer detta att vara löst där. Om det nu är något fel på Windows 7 vill säga. Men det verkar ju så.

 

Tusen tack!

 

//Lars

 

I.o.m. att microsoft spärrat möjligheten att flytta t.ex. program till en annan disk (Uppdateringarna är idag hårdkodade till att den program-mappen som programen länkar till MÅSTE finnas på C:\, annars är risken stor att säkerhetsuppdateringarna inte kommer att fungera som de skall) så kommer C:\ att ta plats..

 

Tänk efter nu! Vad finns på C:\?

 

Program, spel, uppdateringar och deras backupmappar, samt givetvis ANVÄNDARNAS egna filer... och ju mer användarna installerar program, laddar ner filmer, bilder osv. så kommer denna del alltid att växa! (Det finns en STOR anledning till varför jag flyttar ALLT som berör användarna FRÅN C:\ & så tidigt som möjligt!) Har du t.ex. en 60GB SSD-disk som kommer inte den att räcka till särskilt länge såvida du inte flyttar på det som tar absolut mest hårddiskutrymme! Nämligen användarfilerna, ALLA ANVÄNDARFILER! (även APPDATA)

 

Det är i längden det enda sättet att använda windows med en liten C: -disk!

 

 

Man skall ju kunna använda datorn!! Inte sitta och radera program & filer hela tiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En märklig fråga kanske men fungerar Windows Filöverföring på en dator med 2 diskar? Eller något annat program för att flytta filer mellan diskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...