Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med inställningar i Windows Live Mail


woodheart

Rekommendera Poster

Problem med mail-inställningar i Windows Live Mail.

Kortfattat:

Privat internetleverantör: Telia.

Kommer under hösten att ändras till: Tele2.

Företagsinternetleverantör (sedan 1 månad tillbaka): Telenor.

Datorer (både privat o företags) Pc med e-mail: Windows Live Mail.

E-Mailadresser med avslut: @telia.com och @gmail.com.

PROBLEM: De privata mailadresserna fungerar i nuläget i Windows Live Mail (internetlev. Telia) men värre är det med företaget. Får inte rätt på mail-inställningarna. Utgående e-postinställningar, portar etc...har provat hur många varianter som helst och inget fungerar då jag vill SKICKA mail (mail in verkar komma som de ska).

Fasar nu inför bytet till Tele2 (privat). Kommer det att vara lite struligt där?

Även tacksam för tips hur jag enklast hanterar (ta emot/skicka) mina mail (telia, gmail) på samma ställe ifall ni rekommenderar något annat än Windows Live Mail.

Vill helst inte ändra mina Telia o Gmail adresser då de är rätt så "inkörda" både privat och i företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du är ansluten till Telia resp. Tele2 så måste du använda Telias resp. Tele2s epostservar för skickade mejl oavsett vem som levererar mejlen (t ex Telenor).

 

Din Telia-adress upphör väl när du inte längre har något Telia-abonnemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

I nuläget har jag Telia privat och kommer att ha detta tills min "abonnemangstid" går ut i september. Här har jag som sagt inga problem med att skicka/ta emot mail som i nuläget både är privata och företags-mail.

Men det är "företagsmailen" på företagsdatorn jag har problem med, Telenor. Vill kunna ta emot mina företagsmail, tycker det är lite omständigt att behöva kolla dem på min privata dator ;).

Men problemet är alltså att jag inte får rätt på inställningarna. Kan ta emot men inte skicka iväg mailen. Har ändrat inställningarna, har sökt på nätet efter hjälp, men som sagt inte lyckats få rätt på det.

Är även oerhört tacksam för tips om hur jag i framtiden lättast kan hantera mina mail, både privata och företags, och då gärna kunna nå dem på både den privata resp företagsdatorn (som kommer att ha Tele2 resp Telenor som leverantör).

Kan säga att jag i nuläget inte kommer att byta leverantörer då jag har fått (i mitt tycke) bra erbjudanden.

Med hopp om svar från någon vänlig själ, och så passar jag på att önska alla en skön sommar!B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina inställningar för Gmail i Thunderbird.

 

Jag har både Gmail och Telia i min klient.

Om jag för Teliakontot ändrar utgående server till den jag har för Gmail kan jag ändå skicka.

 

Jag måste då komplettera inställningarna i Teliakontot så att Svar till blir den önskade Telia-adressen. Utan detta kommer min Gmail-adress att användas.

 

Om ovanstående fungerar för Telenor och Tele2 vet jag inte...

post-52940-0-65014200-1341258962_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men problemet är alltså att jag inte får rätt på inställningarna. Kan ta emot men inte skicka iväg mailen. Har ändrat inställningarna, har sökt på nätet efter hjälp, men som sagt inte lyckats få rätt på det.
Har du ställt in att företagsdatorn ska skicka mejlen via Telias eller GMails SMTP-server? Du kan nog inte skicka via Telenors SMTP-server när du är ansluten till Telias nät.

 

Det går att skicka via Gmails SMTP-server därför att den använder en ovanlig port som inte Telia har spärrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men problemet är alltså att jag inte får rätt på inställningarna. Kan ta emot men inte skicka iväg mailen. Har ändrat inställningarna, har sökt på nätet efter hjälp, men som sagt inte lyckats få rätt på det.

 

 

Hej, det skulle ju vara bra att få veta vilka inställningar du har provat för utgående server på Telenor kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar hittills.

Här kommer de senaste inställningarna jag hade då jag provade, se nedan.

Känns som jag har provat 99 olika varianter så inställningarna nedan är säkert helt åt skogen ;)

Jag har som sagt Telia fast bredband / via vanlig kopparledning privat.

Hos Telenor har jag mobilt då min företag finns i en bod på tomten (finns ingen koppartråd ut dit)

 

G-MAIL ADRESS (xxx@gmail.com)

Fliken servrar

Servern för inkommande post är en: POP3 -server

Inkommande post (POP3): pop.gmail.com

Utgående e-post (SMTP): smtp.telenor.se

Logga in med klartextautentisering

Servern för utgående e-post, Servern kräver autentisering: inte ibockad

 

Fliken avancerat

Utgående post (SMTP): 25 (provat 465 också)

Den här servern kräver en säker anslutning: ibockad

Inkommande e-post (POP3): 995 (provat 993 också)

Den här servern kräver en säker anslutning: ibockad

 

 

 

TELIA ADRESS (xxx@telia.com)

Fliken servrar

Servern för inkommande post är en: POP3 -server

Inkommande post (POP3): mailin.telia.com

Utgående e-post (SMTP): smtp.telenor.se

Logga in med klartextautentisering

Servern för utgående e-post, Servern kräver autentisering: ibockad

 

Fliken avancerat

Utgående post (SMTP): 465

Den här servern kräver en säker anslutning: ibockad

Inkommande e-post (POP3): 110

Den här servern kräver en säker anslutning: ej ibockad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som jag har provat 99 olika varianter så inställningarna

Även enligt mitt förslag ovan som utgående?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn är ansluten till Telias nät och du vill skicka via deras SMTP-server och inte via Gmails så ska följande användas:

Utgående e-post (SMTP): mailout.telia.com

Port 465 och SSL-kryptering ska användas.

 

Ovanstående är hämtat från: http://www.telia.se/privat/support/epost/konfigureraepostkonto

 

Det är kanske där problemet ligger. Vilket nät är woodheart uppkopplad med? Vad jag kan förstå finns både Telia bredband och Telenor mobilt bredband. Byter man nät från dag till dag, kommer väl ingen inställning att fungera, eller........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske där problemet ligger. Vilket nät är woodheart uppkopplad med? Vad jag kan förstå finns både Telia bredband och Telenor mobilt bredband. Byter man nät från dag till dag, kommer väl ingen inställning att fungera, eller........

Jag vet inte hur det är i Windows Live Mail, men i Thunderbird kan jag lägga in flera utgående servrar och sedan lätt byta mellan de två, fast blir ju tråkigt om man ska byta varje dag. Gmails server borde fungera oavsett vilken anslutning man använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hojsan igen!

 

Ber om ursäkt, har kanske förklarat mig otydligt, men det är företagets mobila bredband som inte fungerar och mailen jag försöker få iväg kommer som sagt inte längre än till utkorgen.

(Jag skrev i mitt första inlägg att jag, iom problemen jag har med företagsmailen, fasade lite över att byta privat-bredbandet till Tele2.)

Jag har i nuläget alltså inte något problem med min privata dator med Telia bredband och adresserna @gmail.com och @telia.com.

OBS! Det är två olika datorer och båda har Windows Live Mail.

 

Mikael63: Har provat smtp.euromail.se på företagsdatorn både på telia och gmail-adresserna men utan framgång.

 

Ska jag skrota Windows Live Mail?

Finns det något e-postprogram som enkelt kan hantera de olika adresserna?

Men jag tycker att fungerar det på den privata att ha både @telia.com och @gmail.com så borde det fungera på företagsdatorn. Eller är det Telenors mobila bredband som ställer till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63: Har provat smtp.euromail.se på företagsdatorn både på telia och gmail-adresserna men utan framgång

Mitt förslag var inte euromail.se utan gmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag var inte euromail.se utan gmail.com

 

 

Sorry, såg fel då jag läste era svar. Provar med gmail. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...