Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd av smartphone för nybörjare


Ahulthen

Rekommendera Poster

Jaq har en anhörig som ska köpa en smartphone för första gången.

Hon kommer troligtvis använda mobilen till att ringa ,sms ,mms,kamera(inte video),facebook och wordfeud och vissa andra appar,inte spel,kanske surfa på internet.Användaren använder en dator bara för ordbehandling eller för att surfa på internet.

Jag har själv Samsung Galaxy S2 som jag tycker är bra.

Vilken mobil är utifrån användarvänlighet bäst ?,för användarvänlighet är det som är viktigast.

Vi har fått rekomendationer från olika håll att Samsung Galaxy Ace eller Iphone4 skulle kunna passa,vilken av dessa är bäst utifrån användarvänlighet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är användarvänligt kan ju variera från person till person..

 

Att använda, dvs. starta ex. Wordfeud och spela det lär ju vara likvärdigt mellan de modeller du nämner.

 

Att göra, eller kanske snarare hitta, inställningar som ex. ansluta till trådlöst nätverk mm gissar jag att skiljer sig mer.

Här i hushållet finns två Androider och två "ajfåns".. Jag använder själv en Android men har ju knappat lite med ajfånen och jag tror personligen att din mor föredrar en iPhone4 före Samsungen..

 

Fast en fördel med just Galaxy S2 är ju att du kan supporta "bättre" eftersom du kan stega exakt lika i menyerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med användarvänlighet menar jag att det ska vara enkelt att ringa,svara och skriva och skicka sms.Hon är inte intresserad av avancerade funktioner,tycker att min mobil är för avancerad. Jag har själv bara att jämföra med Samsung Galaxy S2 (som har fysiska knappar för att svara och lägga på luren),så jag vet inte hur det är med andra smartphones,exempelvis Iphone4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Med användarvänlighet menar jag att det ska vara enkelt att ringa,svara och skriva och skicka sms.Hon är inte intresserad av avancerade funktioner,tycker att min mobil är för avancerad. Jag har själv bara att jämföra med Samsung Galaxy S2 (som har fysiska knappar för att svara och lägga på luren),så jag vet inte hur det är med andra smartphones,exempelvis Iphone4.

 

Iphone 4 använder du endast displayen och touchknappar. Dom enda fysiska knapparna där finns är knappen längst ned (en rund knapp), två volymkontrollknappar och en knapp som du stänger av ringsignalen med.

 

Den runda knappen längst ned på lurens framsida använder du för att avsluta appar (program) eller för att få igång luren efter att displayen stängts efter en minut vid inaktivitet.

 

På Iphones vänstra sida finns sedan två knappar för att ändra volymen när du t ex lyssnar på musik eller talar i telefon. Knappen längst upp stänger du av ringsignalen, så att luren blir helt ljudlös. Då vibrerar luren vid inkommande samtal eller SMS.

 

Nu glömde jag förstås knappen högst upp på luren. Den använder du för att stänga av och sätta igång luren. Kan även användas för att låsa luren, för att undvika att du kommer åt någon touchknapp när luren ligger i byxfickan.

 

Rekommenderar att ni besöker butiken hemmavid för att känna och klämma på den tänkta luren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag förstår inte hur du orkar tjata om att en Windows mobil alltid är överlägsen alla andra operativ, när det bevisligen i olika tester inte alls är så.

Det finns många recensioner om mobiler, och det är bara några få Windows mobiler som brukar ligga med bland dom bättre.

 

Det nästan sämsta är tycker dom flesta att det finns absolut minst antal av appar att välja på.

Och en mobiltelefon idag bygger ju på att man använder just appar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Men jag förstår inte hur du orkar tjata om att en Windows mobil alltid är överlägsen alla andra operativ, när det bevisligen i olika tester inte alls är så.

Det finns många recensioner om mobiler, och det är bara några få Windows mobiler som brukar ligga med bland dom bättre.

 

Det nästan sämsta är tycker dom flesta att det finns absolut minst antal av appar att välja på.

Och en mobiltelefon idag bygger ju på att man använder just appar.

 

 

Lustigt att du alltid orkar tjata på allt jag säger...

 

Om någon ber om råd så skall de väl få råd?? Eller? Tror du att det endast är din åsikt som skall få framföras?? (Tydligen!)

 

Och alla mobiloperativ har fler än 100.000 appar, Alla har de senaste, och de mest använda!

Jag vet iallafall ingen som använder fler än 100.000 appar i sin mobil ;) Så nog finns det tillräckligt alltid!

Att tramsa runt med hur många den ena eller den andra har är.. tramsigt..

(Man bryr sig bara om de man VILL ha, inte dom andra!)

 

Dessutom har du Nokia kartor & Nokia Kör, i Windows Phone, vilket är en RIKTIG GPS-funktion! Med livstids kartuppdateringar..

Det gör telefonen mer användbar..

 

Och vare sig du är nybörjare på smarta mobiler eller ej så lär du dej en Windows phone riktigt snabbt! Mycket snabbare än du lär den iphones eller androider!

 

Det är väldigt många, såväl iphone som android-användare som bytt till windows phone och föredrar dessa i dag.. Det är bara att läsa på andra forum! De är smartare uppbyggda, vilket kan bero på att det även är det absolut senaste mobiloperativsystemet, De har tagit lärdom av den andras brister! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lustigt att du alltid orkar tjata på allt jag säger...

 

Om någon ber om råd så skall de väl få råd?? Eller? Tror du att det endast är din åsikt som skall få framföras?? (Tydligen!)

 

Och alla mobiloperativ har fler än 100.000 appar, Alla har de senaste, och de mest använda!

Jag vet iallafall ingen som använder fler än 100.000 appar i sin mobil ;) Så nog finns det tillräckligt alltid!

Att tramsa runt med hur många den ena eller den andra har är.. tramsigt..

(Man bryr sig bara om de man VILL ha, inte dom andra!)

 

Dessutom har du Nokia kartor & Nokia Kör, i Windows Phone, vilket är en RIKTIG GPS-funktion! Med livstids kartuppdateringar..

Det gör telefonen mer användbar..

 

Och vare sig du är nybörjare på smarta mobiler eller ej så lär du dej en Windows phone riktigt snabbt! Mycket snabbare än du lär den iphones eller androider!

 

Det är väldigt många, såväl iphone som android-användare som bytt till windows phone och föredrar dessa i dag.. Det är bara att läsa på andra forum! De är smartare uppbyggda, vilket kan bero på att det även är det absolut senaste mobiloperativsystemet, De har tagit lärdom av den andras brister! :thumbsup:

 

Idag har jag Iphone och jag tycker att Iphone är snabbare än Android, som jag också haft en lur med.

 

Iphone är också snabbare med att uppdatera sitt IOS än vad Android är.

 

Sedan upplevde jag Android som så mycket slöare än IOS. Jag fick peka både en och två gånger på en app innan det hände något när jag hade Android.

 

Iphone är som en oljad blixt i jämförelse.

 

Men som sagt, det är en personlig grej liksom vilket operativsystem man föredrar i sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, det är en personlig grej liksom vilket operativsystem man föredrar i sin dator.

Precis..

Och då skulle man kunna säga: "Har du Windows i din dator, varför då dras med det i din telefon?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...