Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är USB-uttagen "reserverade"?


Jodie

Rekommendera Poster

Bak på datorn med XP Home har jag 4 USB-uttag och har med tiden använt lite olika prylar i dem. Jag har fått intrycket att man kanske måste använda exakt samma uttag även nästa gång man pluggar i samma pryl om den ska fungera omgående, alltså utan en ny installation...? Om det nu är så, kan jag isåfall någonstans i datorn avläsa vilka prylar som tidigare använts i de respektive 4 uttagen för att direkt "pricka rätt" nästa gång jag vill ansluta dem igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Nej det är inte nödvändigt, du kan ansluta vilken kompatibel USB-enhet i vilket som helst uttag.

 

På vissa datorer är det dock att föredra att USB-mus och USB-tangentbord ansluts till dom primära USB-portarna som brukar sitta längst upp närmast den runda PS/2 kontakten. Finns ibland tangentbords och mus symboler bredvid dessa USB-uttag.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast sant att drivrutiner installeras om igen, ja registrerar, mot USB-port när du ansluter en ny pryl till en port som inte använts.

Men dessa drivrutiner tar inget extra utrymme eller kapacitet. Det är bara en registrering på att A ska använda på B på några ställen i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. :)

 

Jag har även googlat lite hastigt om detta, och såg då detta i ett annat forum:

 

"--- När man installerar en ny enhet med skivan för USB så bör enhet alltid användas av samma port. Annars kan det uppstå problem som du säger. Oftast blir det kludd i I/O loggen pga att det blir rgisrerat flera avbrottsbegäran i, PCI/USBrootnav. för de nya enheterna som tex webcam och minnesmoduler.

Åtgärda problemt så här:

Drag ut alla usb enheter. Stäng ner datorn några minuter så att alla cashfiler i loggen försvinner. Prova sedan på nytt med att välja standard usb för valda enheter, flytta inte på dem senare. Drivrutiner Det går bra att dra ut en usb för en vald enhet därefter. Aven stänga av datorn. och sedan starta om datorn och plugga in den utdragan enheten i samma usb. Det fungerar bra. men om du sedan pluggar in en ny enhet i den aktuella usb porten Då blir det ofta kludd när du byter till den aktulla enhetn.---"

 

Vad menas med att "välja standard usb för valda enheter"?

 

Någon som vet svar på min frågeställning: "kan jag någonstans i datorn avläsa vilka prylar som tidigare använts i de respektive 4 uttagen för att direkt "pricka rätt" nästa gång jag vill ansluta dem igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är nog lite av en IT-myt.

 

Har du några problem med dina USB-portar eller jagar du spöken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...