Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För gammal dator/grafikkort?


it04-22

Rekommendera Poster

Jag köpte en lite äldre dator av en vän för att ha som htpc åt min pappa. Allting funkar bra och ser bra ut i Windows 7 och mediacenter men när jag kopplade in datorn i min stora platt-tv så var bilden utanför kanten åt alla håll. Jag kollar på HPs hemsida men det verkar inte finnas drivrutiner för datorn utan endast för windows XP. Kan det vara så att grafikkortet helt enkelt är för gammalt för att användas för en stor tv? Jag provade köra HD film ändå och det verkade funka med rörelser och så. Det är bara det att bilden är utanför. Har provat ändra upplösning men felet kvarstår ändå.

Jag använder en DVI-HDMI kabel där HDMI sitter i tvn och DVI i datorn.

Datorn heter Pavilion d4685 se-a och verkar vara gjord just för media lustigt nog. Men den kanske helt enkelt är SÅ gammal.

Jag har samma problem med ljudkortet att det inte fungerar med grundläggande drivrutiner. Även där finns drivrutiner för windows XP men inte windows 7.

Tror ni det löser sig om jag köper ett nytt grafikkort bara? Problemet med bilden givetvis.

 

Länk till datorns support-sida på HP.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=3315682&cc=se&dlc=sv&lc=sv&jumpid=reg_r1002_sesv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din stora platt-TV pixelmapping?????

För har den inte pixelmapping så blir resultatet när du ansluter datorn precis som du beskriver.

Vissa TV-apparater har pixelmapping på en av HDMI-ingångarna men inte på de andra.

 

De andra (eller alla) HDMIingångarna har det vanliga på TV, dvs de skalar om bilden så det ska "bli så bra som möjligt"

Tvns stora problem är att allt

från BIO-film med bildformatet 2,35:1

till gamla biofilmer med bildformatet 1,333:1

ska se bra ut på en

16:9 = 1,78:1 skärm.

Och det löser man genom att så intelligent som möjligt På ungefär lika många sätt som möjligt "skala om bilden.

Pixelmapping innebär att TVn kan fungera som en dataskärm. Punkt 678 på rad 902 i grafikkortet blir punkt 678 på rad 902 på TVn.

 

Det finns 503 st LCD-TV på prisjakt från 42" och uppåt

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s89288773&o=tillv_pop&cols=#prodlista

48 st har pixelmapping via HDMI-ingång.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=l=s89288316

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej så det kommer att hänga på tvn även om jag köper ett nytt grafikkort alltså? Fast jag har själv en dator kopplad till tvn och där funkar bilden utmärkt. Det är ett modernare grafikkort men med Linux i stället.

Löser det sig då kanske om jag skaffar ett nytt kort? Är ju inte så dyrt i dagens läge.

 

Förresten, det kanske blir bra om jag köper en DVI-VGA Kabel? TVn har även en vga ingång så det kanske är bättre än hdmi då för ändamålet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej så det kommer att hänga på tvn även om jag köper ett nytt grafikkort alltså?

Beror ju på. Det kan ju vara att du anslutit till fel HDMI-ingång.

Fast jag har själv en dator kopplad till tvn och där funkar bilden utmärkt.

Nu börjar det bli intressant.

Är den datorn ansluten till en HDMI ingång så har den HDMI-ingången pixelmapping och den andra datorn kommer kanske greja det också

om den ansluts till den ingången.

Men läser man vidare i ditt inlägg så kanske det är så att den andra datorn är ansluten till en VGA-ingång.

Och TVn har pixelmapping på VGA-ingången.

Vilken TV är det? Fabrikat och modell.

Vilken upplösning har den?

Och till sist.

Om du själv kör linux varför tvinga på din far Windows?

Två av mina vänner pensionärer fick sin sons dator (bärbar med Ubuntu) innan han emigrerade till Kina.

Inga problem.

Att köra Windows innebär val mellan två onda ting med samma resultat.

Endera har man automatiska uppdateringar aktivt varpå datorn upphör att fungera

http://www.idg.se/2.1085/1.151916

Eller så har man inte automatiska uppdateringar aktivt och så

dör den "virusdöden" invaderad av skitprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blev många vändor här men nu börjar sanningen nystas upp tror jag :)

Det är så att min egen tv har jag kopplat min egen dator till via VGA. Det är en mycket gammal tv av märket Andersson. Den har endast en hdmi ingång vilket jag nu förstår antagligen använder pixelmappning då verkar det som. För på den kontakten har jag ju aldrig provat min egen dator då den inte har dvi-utgång utan endast hade vga.

Den "nya" datorn har endast dvi-utgång från grafikkortet vilket gjorde att jag tänkte att dvi-hdmi vore smidigt. Men då har faktiskt min far en modernare tv där två hdmi kontakter finns och där står vid den ena ingången div inom parantes vilket jag antar betyder att jag ska koppla in en dator med dvi till just den hdmi porten(?). Då kanske jag inte behöver byta varken kabel eller grafikkort egentligen? Vågar man chansa tro? Vi bor 40 mil ifrån varandra så tillfällena är inte så täta då jag kan prova :)

 

Jag väljer windows av den enkla anledningen att det är det enda han är van vid och är verkligen ingen datorkunnig person. Så att sätta honom vid Linux vore nog att ge honom mer bekymmer än ingen dator alls :) Har själv haft Linux länge men har tack och lov kunnat handskas med den tack vare att jag är lite mer van med det. Pappa har inte den förmågan att improvisera som krävs med Linux (Ubuntu). För min del har Linux inneburit en liten suprise varje gång jag startar den eller uppdaterar den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...