Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej installera senaste catalyst


Hundbert

Rekommendera Poster

Ett skumt problem har uppstått. Har just installerat windows 7 och försöker nu installera catalyst för mitt radeon hd 5770. Har laddat ner senaste catalyst 12.4 men även fast jag installerat det står det att det är catalyst 11.5 installerat. Det verkar inte gå att ersätta 11.5 av någon outgrundling anledning.

 

Har tagit bort catalyst och installerat om det flera gånger och även laddat ner installationsfilen igen och försökt men 11.5 verkar vara skrivskyddat eller något.

 

Någon som varit med om något liknande förut? Såg att windows update har installerat radeon 5770 display driver kan det vara någon konflikt mellan windows update och catalyst install manager?

 

2v0kcb5.jpg

jfhift.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Catalyst version 12.4 har haft stora problem, ny version 12.6 är på gång (12.5 har övergivits av AMD).

Se denna tråd Möjliga problem med grafikdrivrutin AMD Catalyst 12.4

 

Vad du bör göra tillsvidare, enligt mig, är att först avinstallera nuvarande version via Kontrollpanelen - Program > Catalyst

Förutsatt att du har installerat 12.4 (och ja, 12.4 kan visa fel versions nr.)

 

Sedan när du skall installera Catalyst paketet så högerklickar du på .exe filen och väljer 'Kör som administratör'.

 

Om du nu har 11.5 så kan du försöka att hämta och installera Catalyst 12.3 tillsvidare.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig installerat 11.5 har ju just lagt in windows 7 på datorn. Vet inte varför det ens är 11.5? Är det något som följer med windows 7?

 

Edit: http://www.tomshardware.co.uk/forum/352877-15-after-installing-drivers-cccc-installed Verkar vara många med samma problem. Kan röra sig om att den bara rapporterar fel version som du sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

11.5 är säkert bättre på vissa områden än 12.4 å andra sidan finns det en hel massa förbättringar, inte minst för dom som kör på ett grafikkort som klarar DirectX 11 och Bettlefield 3 bl.a.

Exempel: AMD släpper Catalyst 11.10 Preview 2 för Battlefield 3 och Rage

Varför det installeras 11.5 kan jag däremot helt säkert inte svara på: troligen för att AMD släppt drivrutinen till Microsoft Update.

 

Ja du gör naturligtvis som du vill, om du följer mitt råd eller inte...

Se även denna som finns i översta länken i tråden i mitt förra inlägg:

AMD Developer Central Bug in Catalyst 12.4

 

Mvh B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig med nedgradering till 12.3. Tack för hjälpen flyfisherman.

Ifall det är fler som har samma problem så säger amd såhär:

 

Thank you for contacting AMD

 

I understand that you installed 12.4 but the system information has not changed to 12.4 instead it states that it’s running Catalyst version 11.5. If I have missed any critical information please let me know as my suggestions may change.

 

It has been a noted issue that when you update to Catalyst 12.4 it does not change the system information. Our Catalyst engineering team is currently working on it and there should be a fix for it in 12.5. If you went through the 12.4 installation and it was all successful it means that the system is using the 12.4 drivers just that the system information did not change. If you do need a current version number in the system information to play games or to run a certain application my recommendation is to install 12.3 for now till 12.5 is released.

 

Windows 7 64bit previous drivers:

 

http://support.amd.com/us/gpudownl [...] sta64.aspx

 

In order to update this service request, please respond, leaving the service request reference intact.

 

Best regards,

 

AMD Global Customer Care

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för poängen.

 

Ja fast det där är väl gammal eller felaktig information information - Catalyst 12.5 är nedlagd och kommer Ej att utges enligt AMD Developer Central - istället kommer 12.6 som jag redan sagt.

12.6 finns redan som Beta, fast jag kan inte rekommendera en beta version, såvida den inte innehåller nån kritisk buggfix för ett specifikt problem på ett visst grafikkort som då kanske kan lösas med denna.

AMD Catalyst™ 12.6 Beta Driver

 

Kul att det löste sig.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...