Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser efter några minuter, "dqs failed on previous boot".


OnrealY

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett problem jag gärna vill lösa, har haft min dator nu snart i 3år och den har fungerat utmärkt tills för några månader sen. Efter att ha loggat in så fungerar den bra, sen kanske efter 5 till 15 minuter så fryser den helt. Jag kan inte göra någonting, men då efter att ha startat om den så kommer jag till en svart ruta där det står "American Megatrends" och sedan en text; "dqs failed on previous boot, revert to slower DRAM speed". Sedan trycker jag på F1 och den startas normalt, ibland så vill den reparera och då slutar det med en återställning som ändå inte har hjälpt.

Vad ska jag göra, och vad är felet? Är jag tvungen till att köpa en ny dator?

Tacksam för snabba svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Vilket fabrikat och modellbeteckning?

Installerad hårdvara?

Vid hembygge/specialbygge - moderkortets modellbeteckning samt minnen, grafikkort och CPU?

Operativsystem samt service pack och 32 el. 64 bitars?

 

Det kan tyda på att inställningar för bl.a. minnet i BIOS är inkorrekt.

En bra start är ju att koppla ur alla externa enheter och ha endast tangentbord, mus och bildskärm inkopplade under felsökning.

I fall någon hårdvara eller drivrutin till dessa övriga externa enheter spökar.

 

Har du överklockat eller gjort några andra ändringar i BIOS?

I så fall återställ och låt BIOS skanna igenom hårdvaran, sker kanske bättre via Clear Cmos, men börja med detta (ja gör följande i vilket fall som helst) genom att göra en 'Load BIOS Default' eller 'Load Optimized default', men kolla först Boot prioritet för dina hårddiskar (om du har flera) samt under Advanced meny (du får botanisera runt lite tills du hittar) SATA mode om detta är IDE eller AHCI.

Efter du gjort Load Bios default ändrar du dessa värden enligt vad du tidigare hade, Save & Exit.

 

Stäng av datorn > vänta minst 10 sek, > starta datorn och tryck direkt på Del, F2, F1 eller Esc för att komma in i BIOS Setup meny > navigera också bl.a. till Boot menyn och kontrollera vilken disk eller enhet som är satt som första Boot prioritet.

Läs i manualen, där bör det stå hur du ändrar i menyerna.

 

Händer ju att minnen blir dåliga och kan ge upphov till diverse fenomen.

Kör ett minnestest efteråt.

Se detta för instruktioner och vilken fil du skall hämta: Inlägg #2

Samt inlägg #23 i denna tråd visar hur det kan se ut när det är fel på ett av minnesstickorna.

Mvh

 

[Edit] Vilken BIOS version har du?

Brukar stå direkt i BIOS Setup, annars bör får du fram detta med Speccy under moderkort och även moderkortets modellbeteckning och dess versions nr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Acer Aspire m5201, AMD phenom x4 64. Jag köpte datorn hel, alltså jag har inte byggt ihop den, eller bytt några delar. Datorn kör Windows 7 Home Premium 64 bit, SP 1.

 

Kan du på något sätt skriva i ordning hur jag ska göra, om du inte redan gjorde det, är inte så bra på datorer. Jag har redan klickat på "Load BIOS default" några gånger vid start, men inget har hänt.

 

Men detta meddelande jag får upp, "dqs failed on previous boot, revert to slow DRAM speed." Måste väl betyda något, och kan vara det stora felet?

 

BIOS version: American Megatrends INC. R01-B3, 2008-10-31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Ja du har kanske denna Acer Aspire m5201 Specifikation Hittar just nu inte rätta produktsidan med drivrutinsnedladdningar etc., kanske någon annan hjälper till?

Jag har redan klickat på "Load BIOS default"

Bra, men har du sparat ändringarna innan du gick ur BIOS?

Har du kopplat ur övrig hårdvara som jag skrev?

 

Nästa steg - följ anvisningarna som jag länkat till ang. minnenstest.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja du har kanske denna Acer Aspire m5201 Specifikation Hittar just nu inte rätta produktsidan med drivrutinsnedladdningar etc., kanske någon annan hjälper till?

 

Bra, men har du sparat ändringarna innan du gick ur BIOS?

Har du kopplat ur övrig hårdvara som jag skrev?

 

Nästa steg - följ anvisningarna som jag länkat till ang. minnenstest.

Mvh

 

Ja, jag sparade allt innan jag gick ur BIOS. Jag har testat att koppla ut övrig hårdvara men den fryser som vanligt.

Den gör ett minnestest nu, hör av mig när den är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Då har du inte följt anvisningarna till 100%

Jag citerar http://eforum.idg.se...ost__p__1559898

Låt minnestesten Memtest köra i flera timmar över natten eller dagen, men börjar du få upp error (felmeddelanden) så kan du avbryta.

samt http://eforum.idg.se...ost__p__1565416

Det som är viktigt är ungefär i mitten på skärmen, där står hur många ggr. eller Pass den passerat eller kört igenom och den bör minst ha kört igenom 7 gärna 8 Pass eftersom det är vid 7:e och 8:e testomgången eller Pass som fel kan upptäckas som inte tidigare upptäckts i testen

Ex. Test #8 och längre ned ser du i exemplet att vid Pass 7 har den hittat 58 Error (fel) - klara problem med ett av minnesmodulerna alltså.7 och 8 testfasen kör med värre test patterns än vid tidigare Pass och vid 8GB minne brukar det ta ungefär 5-7 timmar att nå dit.

4GB minne halva tiden ungefär. Har inte suttit framför datorn och stirrat så noga. Kör den över natten eller hela dagen.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ladda hem denna om din dator klarar att boota från ett USB minne: Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) stoppa in ett tomt USB minne samt välja USB som boot enhet.

 

Annars tar du hem denna .ISO fil och bränner ut på CD-skiva.

Du måste först packa upp .zipfilen och dra ut .iso filen.

Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip) Datorn skall boota från CD-skivan.

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt CD-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13

http://eforum.idg.se...39#entry1557939

 

Låt minnestesten Memtest köra i flera timmar över natten eller dagen, men börjar du få upp error (felmeddelanden) så kan du avbryta.

Memtest körs alltså direkt från Bootbart USBminne eller CD-skiva och påverkar inte alls hårddisken på något sett och inget operativsystem på hårddisken används.

 

Har du ställt in så att den bootar från CD/DVD skivan?

Det brukar man kunna sätta i BIOS Setup i en av menyerna - BOOT prioritet

För att komma in i BIOS Setup så brukar det stå på skärmen direkt vid uppstart, men ofta är det Del, F2, F1 eller Esc tangenten.

 

Eller att trycka på någon F-tangent direkt vid uppstart, kanske F11 eller F12 för att välja CD/DVD enhet som första BOOT alternativ.

Detta är då en temporär boot prioritet som bara gäller denna gång.

 

Datorn skall alltså inte boota från hårddisken och starta Windows om du bränt ut Memtest86+ for DOS och följt anvisningarna hur du skall bränna ut en .iso fil alt. skapa bootbar usbsticka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem denna om din dator klarar att boota från ett USB minne: Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) stoppa in ett tomt USB minne samt välja USB som boot enhet.

 

Annars tar du hem denna .ISO fil och bränner ut på CD-skiva.

Du måste först packa upp .zipfilen och dra ut .iso filen.

Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip) Datorn skall boota från CD-skivan.

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt CD-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13

http://eforum.idg.se...39#entry1557939

 

Låt minnestesten Memtest köra i flera timmar över natten eller dagen, men börjar du få upp error (felmeddelanden) så kan du avbryta.

Memtest körs alltså direkt från Bootbart USBminne eller CD-skiva och påverkar inte alls hårddisken på något sett och inget operativsystem på hårddisken används.

 

Har du ställt in så att den bootar från CD/DVD skivan?

Det brukar man kunna sätta i BIOS Setup i en av menyerna - BOOT prioritet

För att komma in i BIOS Setup så brukar det stå på skärmen direkt vid uppstart, men ofta är det Del, F2, F1 eller Esc tangenten.

 

Eller att trycka på någon F-tangent direkt vid uppstart, kanske F11 eller F12 för att välja CD/DVD enhet som första BOOT alternativ.

Detta är då en temporär boot prioritet som bara gäller denna gång.

 

Datorn skall alltså inte boota från hårddisken och starta Windows om du bränt ut Memtest86+ for DOS och följt anvisningarna hur du skall bränna ut en .iso fil alt. skapa bootbar usbsticka.

Tack, så under "Errors" så kommer jag se hur många fel datorn har (om den har). Återkommer när den är klar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom det upp en röd text längst ner med massor med siffror, och det står under Errors: 4608. Vad ska jag göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja då är det något fel på någon av minnesstickorna.

Först: Koppla ur nätsladden och använd ESD-skydd se denna tråds inlägg #7
Kolla in NordicHardwares Datorbyggarskolan kapitel 24 för installation av minne.

1. Öppna chassit eller ta av sidoplåten.
2. Plocka ut en av minnesstickorna
3. Kör memtest86 igen och se om det är detta minne som felar.
4. Stäng av datorn,ur med nätsladden och skifta minnessticka och kör memtest igen.
5. Kom ihåg att märka upp det dåliga minnet.
6. Ha endast det minne som fungerar monterat tills du har möjlighet att köpa nya (passande och kompatibla).

Nu kan det vara så att på vissa moderkort så skall minnesmodulen sitta i en viss kontakt på moderkortet när man endast använder en minnessticka och jag har inte lyckats hitta moderkortsmanualen för just ditt moderkort, så jag kan inte säga vilken kontakt det är.

Gissningsvis är det väl den kontakten som idag har ett minne monterat som sitter närmare processorn, än det som har har minnet monterat längre ifrån processorn som skall användas.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det något fel på någon av minnesstickorna.

 

Först: Koppla ur nätsladden och använd ESD-skydd se denna tråds inlägg #7

Kolla in NordicHardwares Datorbyggarskolan kapitel 24 för installation av minne.

 

1. Öppna chassit eller ta av sidoplåten.

2. Plocka ut en av minnes stickorna

3. Kör memtest86 igen och se om det är detta minne som felar.

4. Stäng av datorn,ur med nätsladden och skifta minnessticka och kör memtest igen.

5. Kom ihåg att märka upp det dåliga minnet.

6. Ha endast det minne som fungerar monterat tills du har möjlighet att köpa nya (passande och kompatibla).

 

Nu kan det vara så att på vissa moderkort så skall minnesmodulen sitta i en viss kontakt på moderkortet när man endast använder en minnessticka och jag har inte lyckats hitta moderkortsmanualen för just ditt moderkort, så jag kan inte säga vilken kontakt det är.

 

Gissningsvis är det väl den kontakten som idag har ett minne monterat som sitter närmare processorn, än det som har har minnet monterat längre ifrån processorn som skall användas.

 

Lycka till.

Tack så mycket, men har du någon aning vad DRAM är för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska beställa ett ESD skydd, men jag förstår inte riktigt hur en sticka är? Och hur jag ska ta ut dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ta en titt på Datorbyggarskolan kapitel 24 som jag länkat till i mitt inlägg #12 ovan.

Ja du kan ju läsa hela den guiden förstås för att få lite bättre förståelse hur det fungerar och så.

 

Ett ESD-armaband kan du köpa på nästan vilken datorbutik som helst.

 

Exempel:

På Webbhallen kostar ett ESD-handledsband 65:-Deltaco Antistat Handledsband

På Kjell & Company kostar 29:- Art nr: 38324

 

Känner du dig osäker på att hålla på med detta så finns ju alternativet att prata med en lokal databutik och be dom byta ut minnena till nya passande och kolla upp datorn. Då får du betala för jobbet naturligtvis, men som sagt prata först med dom och förklara vad du gjort; att du testat minnena med memtest86 och att detta gav ett flertal Error=fel.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, min sista fråga nu; Sen om det är fel på en av mina stickor, är jag då tvungen att köpa två nya stickor eller bara en?

 

Funkar den här länk?

 

Tack så mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag rekommenderar ett matchande minneskit om två stickor för att inte kompatibilitetsproblem skall uppstå.

Och det är mycket viktigt att det är minnen som passar och är av rätt sort för ditt moderkort.

 

Minnena i din länk - dessa passar Ej.

Vad jag förstår så har du DDR2 minnen i din dator och din länk är det DDR3 minnen.

 

Se här i denna lista från Corsair över minnen till just din datormodell som jag letat fram.

Guaranteed-Compatible Memory for your Acer Aspire M5201

 

Corsair Part nr. i rött som även är länk

CM2X2048-6400C5 2GB

VS2GB800D2 2GB

TWIN2X2048-6400 2GB Kit (2 x 1GB)

TWIN2X2048-6400C5DHX 2GB Kit (2 x 1GB)

CM2X1024-6400 1GB

 

Fast vad jag förstår så skall ju ditt moderkort klara max 8GB minne?

Fast då krävs ett 64 bitars operativsystem, annars så är väl 3GB då.

 

Men är det exakt denna datorbeteckning Acer Aspire M5201?

För jag hittar även nån variant som heter Acer Aspire M5201 EF8400A

och

Acer Aspire M5201 Ouad

Kör Speccy så kan du se vad det är samt även under moderkort och även moderkortets modellbeteckning och dess versions nr. och titta även under memory där det skall stå om det är DDR2 eller DDR3 minnen.

 

Kingston har dessa minnen för Acer Aspire M5201 http://www.kingston....ire&Model=53550

1GB Module - DDR2 800MHz Part Number: KAC-VR208/1G

2GB Module - DDR2 800MHz Part Number: KAC-VR208/2G

 

Sedan går det att söka rätt på butiker med lämpliga priser exempel Prisjakt

http://www.prisjakt....kt.php?p=689064

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar ett matchande minneskit om två stickor för att inte kompatibilitetsproblem skall uppstå.

Och det är mycket viktigt att det är minnen som passar och är av rätt sort för ditt moderkort.

 

Minnena i din länk - dessa passar Ej.

Vad jag förstår så har du DDR2 minnen i din dator och din länk är det DDR3 minnen.

 

Se här i denna lista från Corsair över minnen till just din datormodell som jag letat fram.

Guaranteed-Compatible Memory for your Acer Aspire M5201

 

Corsair Part nr. i rött som även är länk

CM2X2048-6400C5 2GB

VS2GB800D2 2GB

TWIN2X2048-6400 2GB Kit (2 x 1GB)

TWIN2X2048-6400C5DHX 2GB Kit (2 x 1GB)

CM2X1024-6400 1GB

 

Fast vad jag förstår så skall ju ditt moderkort klara max 8GB minne?

Fast då krävs ett 64 bitars operativsystem, annars så är väl 3GB då.

 

Men är det exakt denna datorbeteckning Acer Aspire M5201?

För jag hittar även nån variant som heter Acer Aspire M5201 EF8400A

och

Acer Aspire M5201 Ouad

Kör Speccy så kan du se vad det är samt även under moderkort och även moderkortets modellbeteckning och dess versions nr. och titta även under memory där det skall stå om det är DDR2 eller DDR3 minnen.

 

Kingston har dessa minnen för Acer Aspire M5201 http://www.kingston....ire&Model=53550

1GB Module - DDR2 800MHz Part Number: KAC-VR208/1G

2GB Module - DDR2 800MHz Part Number: KAC-VR208/2G

 

Sedan går det att söka rätt på butiker med lämpliga priser exempel Prisjakt

http://www.prisjakt....kt.php?p=689064

 

Mvh

Nu har det gått några dagar, men igår så startade jag datorn i felsäkert läge och lät den stå på där för att se om den frös där med. Nej, den frös aldrig i felsäkert läge och nu kommer det konstiga, efter att ha startat om den och startat datorn normalt så fryser den aldrig. Men om jag startar datorn direkt utan att ha gått in i felsäkert läge så fryser den som innan.

 

Då kan det väl inte vara något med minnet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fick du upp Error med memtest 86 som du bootade upp och körde direkt från CD eller USB sticka, så var det ju något som inte står rätt till med minnena och dessutom hade du inte Windows igång då.

 

Osäker?

Kör memtest86 igen. Den här gången enligt instruktioner i inlägg #12 ovan.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...