Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
123456789

Datorn blir extremt varm

Rekommendera Poster

123456789
Postad (redigerade)

Hej,

jag har en fråga om min dator som är en Acer Aspire 5349 som jag haft ca månader.

Är det normalt att datorn ska vara ca 85 grader celsius varm? Den är det nästan alltid, vid enklare spel, typ Minecraft.

Så vad tycker ni jag ska göra? Datorn har fortfarande garanti, och tror ni jag kan lämna in den för detta problemet eller är det helt normalt?

Redigerad av DevStaff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne

Hur mäter du temperaturen?

Och var mäter du +85C.

Det är väl inte tangentbordet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
Postad (redigerade)

Hej,

jag har en fråga om min dator som är en Acer Aspire 5349 som jag haft ca månader.

Är det normalt att datorn ska vara ca 85 grader celsius varm? Den är det nästan alltid, vid enklare spel, typ Minecraft.

Så vad tycker ni jag ska göra? Datorn har fortfarande garanti, och tror ni jag kan lämna in den för detta problemet eller är det helt normalt?

Att du inte provar att köpa en så kallad kylare för bärbara:

http://snipurl.com/241cpet (Länken är förkortad)

Redigerad av Stefan Eklinder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
123456789

Hur mäter du temperaturen?

Och var mäter du +85C.

Det är väl inte tangentbordet?

Jag mäter temeperaturen med diverse program, exemepelvis gamebooster.

Säger att Cpu`n är ca 85 grader varm och hårddisken 40 grader varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Hur varm är processorn när datorn inte gör något särskilt?

Datorn verkar ju inte riktigt vara avsett för spel så det kan ju tänkas att kylningen inte är anpassad för att processorn ska gå på högvarv länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
123456789

Hur varm är processorn när datorn inte gör något särskilt?

Datorn verkar ju inte riktigt vara avsett för spel så det kan ju tänkas att kylningen inte är anpassad för att processorn ska gå på högvarv länge.

Jo, men jag menar typ inte riktigt spelande, photoshop och dylikt gör så att processorn blir extremt varm också.

Att bara användanda datorn normalt, surfa och dylikt gör så att processorn går upp i ca 80 grader

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Och om du inte gör något alls vid datorn under en kvart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
123456789

Och om du inte gör något alls vid datorn under en kvart?

Exakt likadant, ska jag lämna in datorn eller ska jag bara köpa en kylplatta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

Datorn är ny som du säger; hur ny?

Hur har du använt den?

Tycker det hela låter osannolikt att du skulle fått dessa extremtemperaturer utan vidare.

Att köpa en kylplatta kan vara mycket bra; dock är det inte det första du skall göra innan du helt säkert vet att det är temperaturerna som är för höga och kan åtgärdas med en sådan.

Du har garanti på din dator och därför tycker jag att du skall lämna in den; för något står inte rätt till med den.

Kom ihåg att ta backup på viktiga filer och personliga data; för det kan hända att dom gör en total återställning.

Kylplatta bör sedan användas - väldigt bra.

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jannejanne
Postad (redigerade)

Jag mäter temeperaturen med diverse program, exemepelvis gamebooster.

Säger att Cpu`n är ca 85 grader varm och hårddisken 40 grader varm.

Den första frågan du kommer få när du lämnar in den är:

Och vad är det för problem med +85C? Det ligger ju inom Intels tillåtna arbetsområde eller hur?

Lösning: Du går in på Intels site och laddar hem och skriver ut tillåtet arbetsområde på just den processormodellen du har.

Förhoppningsvis/Lyckligtvis (beroende på hur man ser på saken sträcker sig arbetsområdet till 80C / 90C.

Går det upp till 90C ingen ide reklamera. Går det upp till 80C, ja då har du rätt.....

För den andra frågan du kommer få är:

Och hur vet du att programmet du använder visar rätt temperatur? Är det certifierat av Intel för den här processorn?

Vem som helst kan peta ihop ett program eller kopiera delar från program andra petat ihop.

Men bara för du kan hacka betyder inte du kan mäta.

Jag har testat CPUFan som jag ser som ett totalt skämt när det gäller mätning.

och

HW-monitor som jag tror mera på för det har vid jämförelse med BIOS visat ungefär samma temperatur på de moderkort jag testat det på.

För det stora kruxet med den här typen av mätning är att det finns ett stort antal sensorer / givare för temperaturmätning, dels på moderkorten och dels inbyggda i processorn.

Och är inte programmet anpassat till givaren så visar det fel temperatur, fel spännings osv.

Och hade HW-monitor visat rätt spänning alltid hade jag haft svart skärm......

Så det första du måste göra är att kolla upp godkända arbetstemperaturer för din CPU / hårddisk på Intels respektive Hårddisktillverkarens site.

Det andra är att jämföra dina temperaturmätningar med olika program mot temperaturerna i BIOS.

För att se hur de stämmer. Ta gärna några foton på vad du ser. Visar dina programm och BIOS lika temperaturer

så har du i varje fall nått stöd för +85C. "Acers egen BIOS visar samma temperatur"

Alternativt plocka fram Intels eller Acers certifiering av det program du använt för att mäta temperaturen.

Till sist, ett standardfel på standarddatorer är dåligt monterad kylning, för tjock kylpasta på kylfläns osv.

Så är det så att programmen visar rätt så kan det vara att den inte är bättre ihopsatt

än man kan vänta sig i en Acer för mindre än 4000kr.

(Jag arbetar som Kvalitets och Tekniskt ansvarig på ett kontrollorgan enligt ISO/IEC 17020 ( C ) ackrediterat av SWEDAC

http://www.swedac.se

och att vi mäter rätt ute hos kunderna måste vi bevisa för SWEDACs bedömmare varje år genom att göra egenkontroller av våra arbetsinstrument mot referensinstrument.

Och referensinstrumenten ska kontrolleras hos för den typen av kontroll ackrediterade företag en gång per år.

Företag som

http://www.intertechna.se/

http://www.sp.se/sv/index/services/calibration1/Sidor/default.aspx)

Hoppas du får till det.

Får du inte till det.

Så blir det kylplatta. Och överlever datorn garantitiden och du känner för det så plocka sönder den och montera ihop den med ett tunt lager bättre kylpasta, tex Arctic Silver.

Men sönderplockning förutsätter du vet hur man jobbar med skydd mot statisk elektricitet.

Har lämpliga verktyg osv.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

..//..

För den andra frågan du kommer få är:

Och hur vet du att programmet du använder visar rätt temperatur? Är det certifierat av Intel för den här processorn?

Vem som helst kan peta ihop ett program eller kopiera delar från program andra petat ihop.

Men bara för du kan hacka betyder inte du kan mäta.

Jag har testat CPUFan som jag ser som ett totalt skämt när det gäller mätning.

och

HW-monitor som jag tror mera på för det har vid jämförelse med BIOS visat ungefär samma temperatur på de moderkort jag testat det på.

För det stora kruxet med den här typen av mätning är att det finns ett stort antal sensorer / givare för temperaturmätning, dels på moderkorten och dels inbyggda i processorn.

Och är inte programmet anpassat till givaren så visar det fel temperatur, fel spännings osv.

Och hade HW-monitor visat rätt spänning alltid hade jag haft svart skärm......

..//..

Ja du har naturligtvis helt rätt och för att komplicera det hela ytterligare...;)

Det är också så med vissa temperaturprogram, att kan man få kalibrera in dessa så värdena visas korrekt. Ex. Real Temp (kanske också SpeedFan).

Här är en djupare förklaring till processortemperaturerna:

Guide to Understanding Intel Temperatures

Real Temp: Allows calibration of idle and load temperatures, can sound an alarm at a specified temperature and also shut down the computer at a specified temperature. Perhaps the most useful feature is the Sensor Test which allows you to check how your sensors respond over a full load range, making stuck sensors obvious.

..//..

Digital Thermal Sensor (DTS): Each core has its own DTS and this is where the Tjunction or core temperature reading is taken from. The DTS reports a relative distance to a fixed temperature (Tjunction Max) which must then be translated to an absolute temperature by software using the formula shown later in this post. This is usually called Distance to Tjunction Max or Delta to Tjunction Max. The primary function of the DTS is to regulate thermal protection mechanisms, not retrieve core temperatures.

The DTS is more accurate at temperatures closer to Tjunction Max and decreases in accuracy as temperature decreases. ..//..

Tcase Max and Thermal Specification: Can be found on the Intel Processor Spec Finder. This is often confused by users as the maximum temperature for the cores, but in actual fact it refers to the maximum temperature that should be reached by the Tcase sensor. This specification is rounded to a relatively precise 0.1 C.

..//..

Tcase: Technically this refers to the temperature that you can measure using a thermocouple embedded in the centre of the heat spreader, but this is only done in the factory by Intel or by users willing to drill their heat spreaders open to insert a thermocouple. Therefore Intel provided a diode between and below the cores with a reading calibrated by the BIOS which can be used instead. This reading can vary greatly when the BIOS version is changed, but will not necessarily change if the BIOS calibrations were not altered between versions.

Tcase=Package Temp, själva processorkapselns temp på toppen av processorns kylplatta och är egentligen den intressanta.

Core temperaturerna är mindre noggranna eftersom dessa beror på kalkyleringar och inte en direkt sensormätning, men ger en bra indikation i alla fall. Dessa temperaturer sticker ju också snabbt iväg uppåt i samma takt processorn arbetar hårdare och kan ibland visa flera grader skillnad (plus/minus) än TCase temp.

Intel support: http://communities.i...kw=%28cputin%29

Tcore which is the internal temperature of the CPU package.Tcore does not have a "normal" specification, but usually runs ~ 6 to 10 degrees hotter than Tcase or if you look at it the other way, Tcore is OK up to Tcase +~10 (67.9 Deg + 10 =78)

This is the absolute max. Red lineing your CPU. Smart people try to keep it well below this limit.

Sedan finns det i processorn och BIOS inbyggt skydd; vid väldigt höga temperaturer så klockar processorn ned sig och blir det kritiskt så stänger datorn av - dock skall sägas att detta kanske inte finns på alla äldre moderkort.

Men det hade varit bäst att se CPU Package temp som sagt.

Har du kollat så inte luftkanaler och kylflänsar är igensatta (inte helt lätt på bärbara alla gånger)?

BIOS temperaturavläsning kan skilja sig avsevärt från temperaturavläsning inifrån operativsystemets temp s/w.

Därmed sagt att temp som visas i BIOS Setup meny inte är den bästa att utgå ifrån; eftersom denna kan visa 10-20 grader varmare temp. beroende på att BIOS inte skickar 'Idle command' till CPU och heller inte aktiverar 'Power saving features'.

• Dessutom kan BIOS temperaturvärden variera med BIOS version.

Se hela tråden Fråga gällande kylningstemperatur

M.a.o. som jannejanne säger - inte helt lätt detta och tveksamt med hur sensorer och temp.s/w är kalibrerade.

Mvh

Ps. Se också denna tråd för tips Fläkten går jämt bl.a. inlägg #26 men eftersom du har garanti så skall du inte öppna datorn och hålla på med detta, se det som allmän info.

:rolleyes:

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TkJ

Hej,

Hur har du placerat datorn när du använder den? Står den på ett skrivbord, eller har den den på en kudde i knät i soffan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
123456789

Datorn är ny som du säger; hur ny?

Hur har du använt den?

Tycker det hela låter osannolikt att du skulle fått dessa extremtemperaturer utan vidare.

Att köpa en kylplatta kan vara mycket bra; dock är det inte det första du skall göra innan du helt säkert vet att det är temperaturerna som är för höga och kan åtgärdas med en sådan.

Du har garanti på din dator och därför tycker jag att du skall lämna in den; för något står inte rätt till med den.

Kom ihåg att ta backup på viktiga filer och personliga data; för det kan hända att dom gör en total återställning.

Kylplatta bör sedan användas - väldigt bra.

Datorn är ca 6-7 månader gammal

Jag har använt ganska mycket, men inte till spel, bara att surfa på internet och lite photoshop.

Hur har du placerat datorn när du använder den? Står den på ett skrivbord, eller har den den på en kudde i knät i soffan?

Datorn står på ett skrivbord

Iaf på Intels sida står det att processorn ska klara av 100 grader, men 85 grader är inte bra.

Processorn är en Intel Celeron B800

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Det verkar visst vara en bärbär dator. De tål tydligen högre temperaturer innan de stängs av alternativt går sönder. En dator som blir för varm ska inte gå sönder den ska stängas av. Min Miditower stängs av vid 60 grader tror jag det var. Kolla med datorförsäljaren om din dator inte stängs av vid en viss temperatur. i vilket fall som helst så låter det oftast för mycket om datorn blir för varm och då brukar jag inte vara vid den. När datorn bränner DVD-RW och arkivskivor så behöver man ju inte vara vid datorn. Bär inte omkring din bärbara dator för mycket. Jag känner en som har flera bärbara datorer hemma just därför att de inte vill bära omkring dem för mycket.

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

En bärbar dator ska alltid stå på ett bord! Annars är risken stor att den åker i golvet. Dessutom bör man helst ha flera bärbara datorer hemma så att man inte behöver bära omkring dem för mycket.

Jag har ingen bärbar dator. När jag får låna någons bärbara dator så får denna någon ta ansvar för att flytta datorn om det behövs. Dricka placeras lämpligen på ett bord där datorn inte står.

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...