Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig hitta delar


DePhaz

Rekommendera Poster

Tjo.

 

Håller på att meka lite med en gammal Fujitsu Siemens Amilo (M series) men den fungerar inget vidare. förklaringen kan delvis ligga i att det endast finns en minnesbank om 340 MB till Win XP. Minnet är märkt "PC133-542" och märket är Samsung. Är det möjligt att hitta ett sådant minne och var finns det?

 

Hårddisken behöver nog också bytas ut, det låter så. Den som sitter i just nu är på ca 20 GB och är försedd med stift. Tror märket är Toshiba. Formatet är också väldigt litet. Var kan man hitta en liknande och vad kostar de?

 

Så slutligen en mindre men viktig fråga. Det lilla batteriet som sitter på moderkortet boder bytas men jag hittar inget motsvarande. Batteriet är egentligen ett vanligt CR 2032 med pålödda tungor och sådana har de på ELFA men jag vill helst hitta ett som är komplett med kablar och kontakt. De var inte så smarta förut att de satte batteriet på moderkortet även om det finns plats för det.

Om någon har tips att komma med är de välkommna

 

Edit: Bifogar bilder av batteri (naket) och minnet.

 

 

post-123285-0-59946200-1340263721_thumb.jpg

 

post-123285-0-99439200-1340263746_thumb.jpg

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet kan vara svårt men borde gå. Gäller bara att identifiera exakt vilken modell som behövs.

Kan du starta upp datorn och kolla, med exempelvis CPU-z, minnets egenskaper.

 

Men kör annars den minneskonfig som Komplett har

http://www.komplett....l.aspx?bn=11209

Jag hamnar här

http://www.komplett....aspx?sku=122445

ser det ut att stämma?

 

Hårddisk. Gammal dator, PATA-kontakt i bärbar. Borde väl vara en 2,5"? det är det vanliga

någon av dessa?

http://www.prisjakt....egori.php?k=356

Kontrollera att kontakten är PATA/IDE samt köp inte för stor disk. Vette tusan om det inte kan finnas begränsning på storlek i en såpass gammal dator.

 

 

Batteri, det lilla batteriet som håller inställningar i BIOS och liknande. Troligen en speciallösning men kan inget säga utan bild egentligen.

 

I slutändan, vad kommer denna reparation att kosta dig? Kanske inte fel att spara slantarna och köpa en ny eller en bättre begagnad dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klickade på rubriken "SDRAM" hos Komplett och fick upp ett par som ser rätt ut. Det fanns både 256 MB och 512 MB. Hur min dator kan vara utrustad med 240 MB (ursäkta jag skrev felaktigt 340 MB) vet jag inte. Har CPU-z installerat men under minne står det bara "240 MBytes", inget mera. Underligt.

 

Batteriet har jag letat efter både här och där men det verkar omöjligt att hitta. Elfa har som sagt batterier med "tungor" så jag får nog beställa där.

 

Varför jag ska reparera en gammal dator? Jo, det kan jag ju avslöja. I (själv) utbildningssyfte. Försöker lära mig mera om hårdvara och tycker det vore trevligt om jag kunde få ordning på denna dator. Den är ju trots allt ganska snygg. Kan tillägga att den inte fungerade alls innan jag lödde fast "nätingången" på moderkortet som var lös. Batteri kommer jag däremot inte att köpa för det kostar för mycket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur min dator kan vara utrustad med 240 MB (ursäkta jag skrev felaktigt 340 MB) vet jag inte.

Troligen är det väl 256 MB som sitter i men sedan används 16 MB av grafikkortet så att det blir 240 kvar till Windows.

 

M-serien omfattar ju många modeller. Vilken har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt http://www.offtek.co.uk/ram-memory-2/fujitsu-siemens/fujitsu-siemens-laptop-memory/amilo-m6300/mid23790 och http://www.mrmemory.co.uk/memory/product.asp?ProductID=26672 är 1 GB max vad datorn klarar av att hantera. Det minne som Monshi länkade till stämmer inte överens med informationen på de sidorna. Kompletts minnesguide har inte någon M6300. Inte heller Kingstons eller Corsair.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde fann jag minnen som såg "rätt" ut under rubriken "SDRAM". Skulle exempelvis http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=111308 passa och fungera ihop med det minne jag har? Ursäkta Mikael63, jag missade ditt inlägg innan. Ska kontrollera länken när jag kopplat in nätverkskabeln i den stationära (det funkar inte att öppna den på laptopen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har ju hittat något minne som åtminstone är ungefär rätt. Sista beteckningen "Fujitsu S26391-F2424-L300" där stämmer ju också överens med en beteckning på första sidan jag länkade till.

 

Men även med totalt 512 MB kommer XP att vara långsam, men då har du i alla fall tillräckligt med minne för att kunna installera någon lättviktig Linux-distribution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta med att köpa minne tills jag kollat vad jag har i skrotlådan..

 

 

OK. Om du hittar något och kan tänka dig att vill avvara det är det väldigt snällt :) (betalning, frakt etc får vi i så fall diskutera då).

 

Tänkte också passa på att svara på Cecilias inlägg: Jo, datorn kommer nog att gå långsamt men det spelar ingen roll så länge den blir körbar. Som det är nu så krävs det inte mycket för att datorn ska låsa sig och krångla. Är man exempelvis på nätet och ber den göra 2 saker samtidigt får datorn kris och slutar svara. samma sak om jag ska in på Youtube. Att det just är minnet som "flaskar" vågar jag nästan garantera. Dessutom brukar script fel vara vanliga på tuben. Får nog uppdatera lite mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man idag rekommenderar 1-1,5 GB för XP med SP3 och modernt antivirusprogram så är även 500 MB lite, men visst blir det bättre än idag för bara 240 MB är ju mer eller mindre en katastrof ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Om du hittar något och kan tänka dig att vill avvara det är det väldigt snällt :) (betalning, frakt etc får vi i så fall diskutera då).

Befinner mig på annan ort men om jag har passande minne, till övers, så är de på 1 Gb.

Gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nee, det var fel sort. Men det var snällt tänkt. Det finns en "Datadoktor" här i närhet (nåja), får höra vad han har i sina gömmor. Han sägs vara billig också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen bump, uppdatering.

 

Nä, datadoktorn hade inte öppet igår så jag sökte lite online istället. Skickade ett mejl och fick svar med länk: http://www.proshop.se/RAM/Micro-Minne-minne-512-MB-SO-2269094.html . Funderar allvarligt på att beställa så jag får det avklarat. Det är väl lika bra att beställa ett par med en gång. Tyvärr fanns det ingen bild men jag får väl fråga hur de ser ut. Skickade ju med en bild i min förfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Efter en tids väntan kom så äntligen mina beställda minnen från Proshop. Testade först med en minnes sticka för att se om det fungerade och eftersom jag inte upptäckte något problem så monterade jag också nästa. Datorn är kanske ingen racer nu heller men den hänger sig i vart fall inte vid minsta problem. Nästa steg blir en ny hårddisk men det får vänta lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...