Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nån som kan laga min website?


Soma

Rekommendera Poster

Jag behövde uppdatera utseendet på en website fort som ögat och valde den enkla vägen!

Men genvägar brukar ju bli senvägar, så också i detta fall!

 

www.morifade.com

 

Problemet jag har är följande: Jag har skapat vad jag tror kallas statisk hemsida, det är en ny sida för varje länk i menyn så att tex bilden som är högst upp på sidan laddas om för varje gång man besöker en annan länk i sidan.

Det är väl ok men vad som blir extremt jobbigt är att jag har en sak som ska visas på ALLA sidor och som ändras titt som tätt och då måste jag ändra det på varje sida, det är skitjobbigt faktiskt...

 

Om nån orkar ta en titt så är det till höger där det står "Upcoming Gigs", texten under ändras i och med att spelningar dyker upp.

 

Nån som har något smidigt förslag på hur detta ska lösas? Iframe?

Tyvärr så är jag inte så duktig på att koda utan har använt mig av Dreamweaver, kanske nån som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig, gratis eller mot en kostnad? ;-)

 

Tackar på förhand!

//Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GAAAAH. Iframe är djävulen själv!

Du får bättre resultat i så som den är uppbyggd nu, däremot kanske du kan använda dig av SSI (Server side includes) för att inkludera sidhuvud och sidfot så att du bara behöver ändra på ett ställe, om du ska byta bild högst upp eller ändra i menyn.

 

Annat alternativ är att Dreamweaver använder något som heter Library items där den hjälper till med den metod enligt beskriven ovan.

 

Läs mer här: http://www.dwfaq.com/tutorials/dynamic/ssis.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va krångligt!

Det känns som jag måste lära mig om SSI eller CMS och bygga om hela sidan, det orkar jag inte... tack för hjälpen ändå!

Ingen som är lite sugen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan är ju uppbyggd i tabeller och nedanför huvudbilden och menyn ligger 3 st kolumner bredvid varandra med olika innehåll.

 

Nu har jag gjort följande:

* Jag tömde den mittersta kolumnen, det dokumentet heter nu "index.html".

 

* Sedan skapade jag ett nytt dokument som jag döpte till "main.html" där innehållet ligger i en tabell med en storlek som passar in i den tomma kolumnen.

 

Kan man på nåt sätt få det så att när jag klickar i menyn på "Home" så öppnas "main.html" upp i den tomma kolumnen?

Klickar jag på "Contact" så öppnas "Contact.html" upp i den tomma kolumnen, osv. med resten av länkarna.

 

"main.html" ska ju förstås vara det man kommer till när man går in på www.morifade.com

 

Tacksam för lite hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju förstås använda ajax för att hämta innehåll från andra sidor för att lägga in inom valfritt element men om du inte orkar något så enkelt som SSI så är det knappast lönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju förstås använda ajax för att hämta innehåll från andra sidor för att lägga in inom valfritt element men om du inte orkar något så enkelt som SSI så är det knappast lönt.

 

Upptäckte tyvärr att mitt webhotell inte tillåter SSI... Jag funderar på om det går att använda Spry i DW CS5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...