Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktiv HDMI till DVI?


Mikael63

Rekommendera Poster

Ett hemmabiosystem med HDMI-utgång.

Denna kopplas till en adapter, HDMI-DVI.

Adaptern ansluts till en datorskärm.

Datorskärmen känner inte av någon signal, eller kanske snarare bild (jo, har bytt "input") och går in i energisparläge.

Tar jag bort kabeln detekterar skärmen det och säger "no signal".

Manualen till hemmabiosystemet beskriver att så kan det bli, det är inte alla enheter som det fungerar med.

Så långt allt acceptabelt. Det fungerar inte för det ska inte fungera, typ..

 

Men nu undrar jag då om det möjligen finns någon "aktiv" omvandlare, typ förstärkare, som skulle hjälpa?

Ja, att det finns förstärkare för ex. HDMI vet jag ju, men frågan är alltså om någon sådan skulle hjälpa i detta fallet?

 

Bör ju inte vara dyrare än en 900 kronors tv med HDMI på ICA-Maxi...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken upplösning klarar tvn? det kanske är för hög signal till tv, som den inte klarar av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för datorskärm, har den stöd för HDCP?

Borde den ha, och adaptern borde inte störa denna signal, men kolla upp!

Samt upplösningen, kolla den.

 

Men ge oss ett namn på skärmen du försöker ansluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men manualen beskriver att man behöver stöd för HDMI/HDCP för videouppspelning med hög upplösning samt att bilden inte visas korrekt på produkter som inte är kompatibla med HDPC.

 

Inte korrekt.. nej en helt svart skärm är ju inte korrekt förstås...

 

Jag vill bara få fram spelarens meny för att ex. kunna söka ljudfiler på nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, menyer och sådant kanske man borde kunna få fram. Det är sant.

 

Då är var det brister.

kanske det blir en signalförlust någonstans men samtidigt är DVI en ganska robust standard/signal. 10 meter kabel fungerar om kabeln är bra.

 

Har du möjlighet att testa mot annat bildkälla? TV, monitor?

Eller kanske testa en ren HDMI-DVI-kabel

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/dvi/dvi-hdmi/hdmi-dvi-d-kabel-p68096

 

tar en titt i manualen.

Där friskriver det sig med att vissa HDCP-kompatibla HDMI och DVI enheter inte fungerar med denna anläggning

Samt

Om HDMI-anslutningen inte är kompatibel med HDCP blir TV-bilden svart.

 

och i felsökningskapitlet:

Det visas ingen bild: Spelarens HDMI-utgång är ansluten till DVI-apparat som inte stöder kopieringsskydd.

 

Det låter som om du inte kommer få denna monitor att fungera med denna hemmabio eller, för den delen, troligen någon hemmabio med Bluray eller DVD då de alla har HDCP-krav på HDMI-utgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade också, nu ikväll, texten om att bilden blir svart. (Hade inte läst #7 när jag åter kopplade ihop dessa)

Har prövat med en annan skärm, den också en gammal DELL, verkar bara vara foten som skiljer.

Har faktiskt använt en sådan kabel hela tiden http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/dvi/dvi-hdmi/dvi-till-hdmi-p69191, mindes fel när jag startade tråden.

 

Hittade också i manualen en inställning som kunde ha spelat roll:

Färginställning för HDMI (HDMI

Color Setting)

Välj typ av signal från HDMI-utgången. Se

bruksanvisningen till din bildskärm för denna

inställning.

[YCbCr]

Väljs om du har anslutit till en HDMI-kompatibel

bildskärm.

[RGB]

Väljs om du har anslutit till en DVI-kompatibel

bildskärm.

 

Dock är det ju lite märkligt, kan tyckas, att inte ens huvudmenyn visas.

 

Men - åter till ursprungsfrågan - finns någon apparat som dels kan hantera detta och dels är billigare än en billig TV? Alltså att apparaten uppfyller alla krav för att ta emot signalen och kan skicka den vidare till i princip valfri utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta skärmar som finns, ja troligen i princip alla som säljs idag, har stöd för HDCP. Det är ett krav för att man exempelvis ska kunna spela upp film från datorn på skärmen, en självklar del i bildkedjan idag.

 

Helt enkelt, valfri bildskärm med HDMI/DVI in och stöd för HDCP.

Alternativt en bildkälla som kan ta in komponent, på den signalen finns inget kopieringsskydd som stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...