Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfa på min nya dator


MariaE

Rekommendera Poster

Jag vill surfa på min nya dator för den har bättre kylning än den jag använder nu. Jag ringde till supporten comhems support och bad de hjälpa mej. Då påstår de att det är något fel med mitt modem. Men det är ju samma modem som jag använder nu. Jag skulle kanske inte ha sagt att jag använder ett annat modem också till denna dator som jag surfar på nu och det är ett exernt modem och har ingenting att göra med mitt andra modem. I vilket fall som helst så påstod de att de inte fick något tecken på att modemet svarade på min nya dator? Varför påstår de sånt när det går att surfa på denna dator? Ja jag har kollat sladdarna så att de satt i ordentligt efter att jag hade flyttat kabeln från denna dator till min nya.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen beror det på MAC-låset. Du kan inte ansluta med en ny dator före lånet av IP-numret gått ut. Kör kommandot ipconfig /release före du byter dator eller vänta c:a ½ timme efter att du bytt före du startar den nya datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha inte för att jag har en Mac men dessa datorer vill ju alltid försöka likna en PC vilket inte går så bra. Därför sätter in ett lås på PC datorerna så att det inte går att surfa direkt... Annars verkar det inte vara nåt större fel på dem... Jo det finns inte så mycket program till en Mac. Dum fråga kanske men måste datorn vara igång för att den ska få ny ip-adress? Jag menar om jag t.e.x. kopplar om kablarna när jag går och lägger mej ikväll och sätter på datorn när jag vaknar i morgon och försöker surfa funkar det då tro eller måste datorn vara igång en viss tid innan jag kan surfa?

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har inget med en apple-dator att göra. En mac-adress kan man säga är serienumret på nätverkkortet vilket kan sparas i routern/modemet.

 

om du startar kommandopromptern (tangentbordskombination Windowsknapp + R och skriv "cmd" utan fnuttar") och där anger

ipconfig /renew 

så kanske det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har inget med en apple-dator att göra. En mac-adress kan man säga är serienumret på nätverkkortet vilket kan sparas i routern/modemet.

 

om du startar kommandopromptern (tangentbordskombination Windowsknapp + R och skriv "cmd" utan fnuttar") och där anger

ipconfig /renew 

så kanske det fungerar.

Jaha. De på supporten sa att det kanske var något fel på nätverkskortet eller att jag saknar drivrutiner. Men det funkar ju att sufra på denna dator och för att hämta drivrutiner till min nya dator så måste ju den vara uppkopplad. Men det har gått att surfa på den. Det var innan den blev överhettad och de bytte ut moderkotet och kraftaggregatet. Jag misstänker att de bytte grafikort också.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modem du använder när du ansluter till Comhems nätverk, vilken modell?

 

för att hämta drivrutiner till min nya dator så måste ju den vara uppkopplad.
Du kan ladda ner drivrutinen på den datorn som har en fungerande internet-anslutning och sedan föra över den till den andra datorn med hjälp av USB-minne, CD-skiva eller liknande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modem du använder när du ansluter till Comhems nätverk, vilken modell?

 

Du kan ladda ner drivrutinen på den datorn som har en fungerande internet-anslutning och sedan föra över den till den andra datorn med hjälp av USB-minne, CD-skiva eller liknande.

Jaså man kan göra så ? I vilket fall som helst så funkade det inte att ladda ner drivrutiner till Windows 7 på denna dator som jag har Windows XP på så därför antog jag att det inte gick att ladda ner de andra drivrutinerna heller. Jag har Windows 7 på Engelska på min andra dator som jag faktiskt kunde surfa på ett tag tills datorn blev överhettad och jag var tvungen att lämna in den på dataräddning. Jag som trodde att det var bättre kylning på den datorn... Datorn hade ingen meny i setupen som typ PC health eller liknande där man kan ändra så att datorn stängs av när den blir för varm.

 

Denna dator stängs ialla fall av när den har blivit för varm annars skulle den ha kraschat för länge sen och det var jag som fick ändra det själv efter instruktioner från en datatidning. Modemet som har jag heter Surfboard och

det är Motorola som har tillverkat det.

 

Detta är meddelandena som jag fick när jag använde dessa ip kommandon

Windows IP Configuration

An error occured while renewing interface Anslutning till lokalt nätverk saknas. Sen detta release kommando det var ännu mera att skriva av . Dumt att det inte går att klistra in från dos-fönster. Det borde gå att göra det.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet som har jag heter Surfboard och det är Motorola som har tillverkat det.
Surfboard är en hel serie av olika modem och liknande. Leta efter en modellbeteckning, t ex på någon liten lapp på undersidan. SB5101 är en modellbeteckning t ex.

 

Vad är det för dator som inte har en fungerande internetuppkoppling?

 

Dumt att det inte går att klistra in från dos-fönster. Det borde gå att göra det.
Visst går det att kopiera innehållet i ett Kommandotolks-fönster. Kolla genom att högerklicka i fönstret.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfboard är en hel serie av olika modem och liknande. Leta efter en modellbeteckning, t ex på någon liten lapp på undersidan. SB5101 är en modellbeteckning t ex.

 

Vad är det för dator som inte har en fungerande internetuppkoppling?

 

Visst går det att kopiera innehållet i ett Kommandotolks-fönster. Kolla genom att högerklicka i fönstret.

Nu har jag visst glömt bort detta. Jag har accepterat att det inte surfa på den nya datorn. I stället har jag ett annat problem med min nya dator. Det är att ta bort de filer som jag redan har gjort en backup på. Jag ska installera kopiera far manager härifrån och ta bort kopierade filer från hårddisken som jag redan har på DVD. Problemet är att mapparna byter namn när de är kopierade till DVD-RW. DVD-RW mm har jag koll på numera att de är läsliga men inte antalet skivor...Jag förvarar skivorna i glassburkar och en gång glömde jag glassen på diskbänken... Jag trodde jag hade cd och DVD mm i den... Ja glass är billigare än DVD mm. DVD mm som råkar hamna i frysen måste kopieras direkt innan man börjar använda dem . De håller inte så länge efter detta. Frysen är en för kall förvaringsplats.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu surfar jag på min nya dator. Jag hittade nämligen DVD:n med drivrutiner till mitt nya moderkort och om det nu är grafikkort som är nytt också. Nu stänger min dator av sej när den blir för varm istället för att gå sönder. Nu är bara frågan hur långsam kan den bli innan hårddisken kraschar? Spin up time har faktiskt ändrats några gånger trots att de på dataräddningsföretaget sa att det inte är något fel på håddisken och det är ju samma dator som jag använder nu...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är bara frågan hur långsam kan den bli innan hårddisken kraschar?
Det går inte att svara på en sådan fråga. En hårddisk kan gå sönder när som helst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara på en sådan fråga. En hårddisk kan gå sönder när som helst.

Det kan den göra men då är den dåligt byggd. Den största orsaken till att hårddiskar går sönder är vämre. Sen kan det bli kortslutning också om datatekniken har tappat en skruv i hårddisken. Jag har en hårddisk som är över 10 år gammal. Den kan däremot gå sönder när som helst. Där har spin up time ändrats några gånger. Sen kan ju kraftaggregatet paja också och då kanske hårddisken också går sönder. Jag hade en dövblind kompis som satte på sina datorer och stängde av dem precis som om det var en gammal sorts glödlampa. Nyare glödlampor går också sönder fort.

 

Hon hade sina hårddiskar i något år bara men hon fick nya datorer sen.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...