Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Guide - Live broadcast


Mikael63

Rekommendera Poster

En enkel guide till hur man kommer igång med Unreals Mediaserver
(Endast Windows)

1. Här skulle ju en webkamera behöva vara installerad, men den är utlånad så jag får använda mobilens kamera som webkamera. Jag nyttjar då SmartCam. OBS! SmartCam alltså bara för att jag saknar webkamera.

2. Installation av den ena delen - Unreal Live server v9.0
Det är denna del som har kontakt med webkameran.

Dubbelklicka och kör installationsfilen.
Välj Next
Agree - Next
Behåll föreslagen sökväg - Next
Next
Close när klart.

I startmenyn ska nu finnas en genväg som heter Live Server Configurator.
Kör denna.
Välj File - Add new media source
Markera Add Video channel
Här ska nu webbkameran finnas. Gör den inte det, eller att man får ett meddelande om No video provider found så beror det inte på Unreals mjukvara utan på att någon webkamera inte finns tillgänglig. Kolla inställningar mm för webkameran.
Eftersom jag nu använder SmartCam så markerar jag det i listan och klickar på Next

I nästa ruta välj de förinställda värdena. (sådant går att pilla med sen om man får igång alltsammans..)
Next

Samma sak i nästa ruta.
Next

Nästa ruta samma sak.
Next

Markerar inte audio.
Next

Nästa ruta med Choose encoding profile - testa med Buffered och DSL/Cable.
Som spelare kan man ju välja Flash Player eftersom väl "alla" har det.

Som beskrivning ex. Buffered_Flash
Next
Nästa - Finish.

Om inte servern är igång, grön lampa nere till höger, så välj File Start Live server.

3. Installera Unreal Media Server v9

Det är denna del som till besökarna förmedlar det som Live Server snappat upp från kameran.

Kör installationsfilen.
Next
Agree
Next
Förvald mapp
Next
Next
Close

I startmenyn - Media Server Configurator
File - New live broadcast
Välj översta alternativet Static Live broadcast
OK
Nästa dialogruta medger en massa inställningar..
Som alias skriv ex. webcam
som IP skriv 127.0.0.1

OBS! ovanstående steg beskriver installation på en och samma dator.
Detta är inget måste, ex. kan Live Server vara installerad på en bärbar dator med inbyggd kamera och Media Server på den dator som också agerar webbserver och som kanske har stabilare anslutning mot internet.

4. Installera Unreals Streaming Media Player att testa med.

Detta är Unreals egen mediaspelare för att kolla med. Funkar det inte med denna lär det inte fungera med annan spelare heller.

 

Kör installationsfilen
Next
Förvald mapp
Next
Next
Close

Starta playern
Välj Play - play live broadcast
Som adress välj localhost
Ange samma alias som ovan - webcam

Nu ska webkamerans bild synas i playern.

När detta nu funkar kan man ju, om man känner för det, pilla med inställningarna!

5. För att lägga upp detta på ens egen websida - se: http://www.umediaserver.net/umediaserver/faq.html
och
http://www.umediaserver.net/umediaserver/demos.html

Från Demo-sidan har jag knyckt denna:
http://www.umediaserver.net/umediaserver/TechTVFlashDSL.html

och i den ändrat så här:

<html>

<head>

<title>Unreal Flash Player</title>



<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8" />

<script type="text/javascript" src="http://www.umediaserver.net/bin/FlashPlayer/umsplayer.js" charset="utf-8"></script>

</head>

<body id="unload-trigger-element">



<!-- player container -->

<div id="player-container">

</div>



<script type="text/javascript">

embedPlayer('player-container', {

flashvars : {

'rtmp' : 'rtmp://localhost:5119/live/webcam',

'autoplay' : true

},

size : { width: 220, height: 176 },

playerStyle : 'glow'

});

</script>



</body>

</html>

Detta fungerar med tidigare val i guiden.
Givetvis bara om jag öppnar den sidan lokalt.
localhost ska ju bytas mot den externa ip-adressen (eller en sk. dyndns) och porten (5119) måste i routern slussas till den dator som mediaservern körs på.

Dessutom ligger playern hos www.umediaserver.net

 

Edit 2014-03-03: Kompletterat en del meningar men inte ändrat de olika stegen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...