Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Canal +, inspelning på hårdisk


Dc72a

Rekommendera Poster

*Hej ! jag har en satellitbox av tyskt fabrikat som klarar att spela in från canal digitals kanaler på extern hårdisk. Detta funkar ok på de vanliga kanalerna som verkar spara text i filmfilerna.

Men när det gäller canal +kanalerna sparas ingen för boxen läsbar text. Däremot finns en idx fil i filmappen..

*Att spela upp själva film filerna på dator har jag löst, men jag lyckas inte få någon textning från Canal + inspelningar att fungera.

 

kodar canal + sin textning ? eller vad beror det på att ingen text visas på inspelningarna från just dessa kanaler.?

 

Ps: jag känner till att man kan välja till en extern textfil i vlc mediaplayer ,men det hjälper inte att välja till varken idx filen eller ifo filen.

 

Tacksam för svar Dc72a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digital-tv har ofta textningen i en separat signal, flera kanaler som av tradition har sänt analogt en enbart ett land, typ SVT och Kanal 5, bränner in texten i bilden.

 

Men Canal+ som sänder till hela norden på en gång har nog kommit underfund med att det blir billigare att skicka en film plus ett antal olika textningar till abonnenterna i norden. På så vis klurar din digitalbox ut vilken textning du vill se (du har säkert valt det i en meny en gång för länge sedan) och Canal+ behöver inte slösa sin bandbredd med att skicka ut en film på norska, en på svenska etc etc.

 

Windows Media Center fram till och med Windows Vista kunde inte spela in textningar har jag för mig. Faktum är att den kunde inte visa textningar alls på vissa kanaler. Så det kan nog mycket väl vara så att din box kan visa text, men inte lagra den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canal+ SD-kanaler sänder TextTV-textning och HD-kanaler DVB-text.

Vet inte om det hjälper dig något men se om det finns någon inställning/uppdatering för din digitalbox. Men som sagt måste programmet i datorn som ska spela upp filmen även veta vad texten finns.

 

Lite större chans att du ska få hjälp finns det nog om du anger vad för digitalbox du har.

 

Du kan alltid undersöka idx-filen med anteckningar eller liknande men antar att det inte finns text i den.

 

 

ed: fråga, din digitalbox kan spela upp filerna från externa disken med text? Dvs textningen finns i det inspelade materialet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! min digitalbox heter vantage 7100s .

De enda filer som inte har text när man spelar upp med digitalboxen ifrån den externa hårdisken, är de inspelningar som gjorts från just canal+ kanalerna, dessa funkar inte att spela upp med text i dator heller.

Resterande kanaler t.ex. kanal 5 hd ,tv4 hd mm. dessa funkar textningen på. Både på box och även på datorn.( Min datoranvänder win 7 64bit.)

Jag är inte kunnig alls på notepad eller edit plusprogrammen. , Men jag har notpad ++ och även Edit plus 3 installerat på datorn.

Jag är ju lite nyfiken på vad idx. innehåller så....

När man öppnar idx filen:

Det jag kunnat få upp i Edit plus och notepad och notepad++är något som för mig ser väldigt krypterat ut.

I note pad kommer det upp bokstäver som tycks gå i bågformationer utan någon begriplig ordning alls.

I edit plus visas bokstäver och rektangulära tecken i en salig blandning.

I notepad ++ står det bokstäver blandat med "null null".

 

Detta säger inte mig något- jag vet inte vad det betyder eftersom jag inte är van vid dessa program...Vet någon annan ?...

 

Dc72a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte få en kanal som Travel Channel eller någon av HD-kanalerna. De är exempel på kanaler som sänder med text. De kanaler du räknar om som fungerar för dig är svenska kanaler som "bränner" in texten i bilden.

C+, och andra, skickar med text men det är upp till boxen, mottagaren, att lägga på den på bilden.

 

Som jag frågade ovan: Om du spelar upp en inspelad film från C+ på boxen, finns det då text i bilden?

Om ja, då finns textningen någonstans i filen

 

Vilket filformat sparas filen i? TS? Då kan det finnas textning i dessa, det gäller bara att få ut den.

Du kan ta en titt på filen med MediaInfo

http://mediainfo.sourceforge.net/sv

och se om det programmet kan hitta text i filerna.

 

Du får två Google-sökningar av mig

https://www.google.com/search?q=play+ts+files+subtitles

https://www.google.com/search?q=extract+subtiltes+from+ts

Tror de säger allt. Enklaste alternativ är nog att köra en form av demux, att plocka ut textningen i en egen fil.

men först, finns det textning i filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Nej det finns ingen text när man spelar upp en inspelad film från canal + i boxen med den externa hårddisken. observera att jag inte har någon intern hårddisk i boxen.

 

De filer som lagras heter idx, dvd.ifo, trp,vbp, 001, 002, 003, 004, 005

Dessa lagras i en fat 32 formaterad hårdisk eftersom boxen kräver det.

Om man vill kunna se film filerna på dator i vlc mediaplayer eller mediaplayer classic , så sparar man om dessa på datorns hårddisk och så byter man namn på trp och 001, 002 , 003,004,005 filerna till mpg filer.

 

Om man öppnar mediainfo visar det för trp:

.trp

Format : MPEG-TS

Format profile : No PAT/PMT

File size : 1.47 GiB

Duration : 19mn 46s

Overall bit rate mode : Constant

Overall bit rate : 10.6 Mbps

 

Audio #1

ID : 660 (0x294)

Format : MPEG Audio

Format version : Version 1

Format profile : Layer 2

Duration : 19mn 46s

Bit rate mode : Constant

Bit rate : 256 Kbps

Channel(s) : 2 channels

Sampling rate : 48.0 KHz

Compression mode : Lossy

Stream size : 36.2 MiB (2%)

 

Audio #2

ID : 661 (0x295)

Format : AC-3

Format/Info : Audio Coding 3

Mode extension : CM (complete main)

Duration : 19mn 46s

Bit rate mode : Constant

Bit rate : 192 Kbps

Channel(s) : 2 channels

Channel positions : Front: L R

Sampling rate : 48.0 KHz

Bit depth : 16 bits

Compression mode : Lossy

Stream size : 27.2 MiB (2%)

och för 001 filen:

Format : MPEG-TS

Format profile : No PAT/PMT

File size : 1.47 GiB

Duration : 20mn 27s

Overall bit rate : 10.3 Mbps

 

Video

ID : 517 (0x205)

Format : AVC

Format/Info : Advanced Video Codec

Format profile : High@L4.0

Format settings, CABAC : Yes

Format settings, ReFrames : 4 frames

Format settings, GOP : M=4, N=32

Duration : 20mn 26s

Bit rate : 9 320 Kbps

Width : 1 920 pixels

Height : 1 080 pixels

Display aspect ratio : 16:9

Frame rate : 25.000 fps

Color space : YUV

Chroma subsampling : 4:2:0

Bit depth : 8 bits

Scan type : Interlaced

Scan order : Top Field First

Bits/(Pixel*Frame) : 0.180

Stream size : 1.33 GiB (91%)

Color primaries : BT.709-5, BT.1361, IEC 61966-2-4, SMPTE RP177

Transfer characteristics : BT.709-5, BT.1361

Matrix coefficients : BT.709-5, BT.1361, IEC 61966-2-4 709, SMPTE RP177

 

Audio #1

ID : 660 (0x294)

Format : MPEG Audio

Format version : Version 1

Format profile : Layer 2

Duration : 20mn 27s

Bit rate mode : Constant

Bit rate : 256 Kbps

Channel(s) : 2 channels

Sampling rate : 48.0 KHz

Compression mode : Lossy

Delay relative to video : -632ms

Stream size : 37.5 MiB (2%)

 

Audio #2

ID : 661 (0x295)

Format : AC-3

Format/Info : Audio Coding 3

Mode extension : CM (complete main)

Duration : 20mn 27s

Bit rate mode : Constant

Bit rate : 192 Kbps

Channel(s) : 2 channels

Channel positions : Front: L R

Sampling rate : 48.0 KHz

Bit depth : 16 bits

Compression mode : Lossy

Delay relative to video : -553ms

Stream size : 28.1 MiB (2%)

 

och för 001 filen :

.001

Format : MPEG-TS

Format profile : No PAT/PMT

File size : 1.47 GiB

Duration : 20mn 27s

Overall bit rate : 10.3 Mbps

 

Video

ID : 517 (0x205)

Format : AVC

Format/Info : Advanced Video Codec

Format profile : High@L4.0

Format settings, CABAC : Yes

Format settings, ReFrames : 4 frames

Format settings, GOP : M=4, N=32

Duration : 20mn 26s

Bit rate : 9 320 Kbps

Width : 1 920 pixels

Height : 1 080 pixels

Display aspect ratio : 16:9

Frame rate : 25.000 fps

Color space : YUV

Chroma subsampling : 4:2:0

Bit depth : 8 bits

Scan type : Interlaced

Scan order : Top Field First

Bits/(Pixel*Frame) : 0.180

Stream size : 1.33 GiB (91%)

Color primaries : BT.709-5, BT.1361, IEC 61966-2-4, SMPTE RP177

Transfer characteristics : BT.709-5, BT.1361

Matrix coefficients : BT.709-5, BT.1361, IEC 61966-2-4 709, SMPTE RP177

 

Audio #1

ID : 660 (0x294)

Format : MPEG Audio

Format version : Version 1

Format profile : Layer 2

Duration : 20mn 27s

Bit rate mode : Constant

Bit rate : 256 Kbps

Channel(s) : 2 channels

Sampling rate : 48.0 KHz

Compression mode : Lossy

Delay relative to video : -632ms

Stream size : 37.5 MiB (2%)

 

Audio #2

ID : 661 (0x295)

Format : AC-3

Format/Info : Audio Coding 3

Mode extension : CM (complete main)

Duration : 20mn 27s

Bit rate mode : Constant

Bit rate : 192 Kbps

Channel(s) : 2 channels

Channel positions : Front: L R

Sampling rate : 48.0 KHz

Bit depth : 16 bits

Compression mode : Lossy

Delay relative to video : -553ms

Stream size : 28.1 MiB (2%)

 

Dc72a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, då tycks det som att din box inte sparar ned Teletext med signalen.

Det tycks ju vara en TS-fil, en transport stream, och då finns det utrymme för det. Har testat med TV-kortet jag har i datorn och det kan spara ned det till filen. Och spela upp det igen fast det är då TV-kortets egna uppspelare.

 

Kolla om det finns någon uppdatering av boxen att hämta någonstans, kan finnas.

 

Mediainfo från fil med text:

Text

ID : 1110 (0x456)-100

MenuID/String : 1 (0x1)

Format : Teletext

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! ursäkta min klantighet... jag fick nu textningen att fungera med vbi filen :rolleyes:..... om man spelar upp det i boxen.... Lusläste instruktionen till boxen och fann detta alternativ....

Jag har kanske använt fel fil när jag försökt hitta textning i datorns program....:rolleyes: Jag Ska försöka få det att funka nu med vbi filen i stället....:rolleyes: Kanske kan man byta filformat på denna filen eller konvertera den....

 

Dc72a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! igen . har nu försökt på olika sätt att få det inspelade materialet från canal + att även spela upp i dator,men jag hittar fortfarande inte subtiteln på datorn.:( har tydligen inget program som kan plocka fram subtiteltexten på datorn heller... om det gick att få fram texten skulle det nog kunna lösa sig... jag har programmen subtitel edit och dvd sub edit, samt subtitel workshop..

.Om jag hade fått fram texten hade det nog ordnat sig...

 

Med programmet mediainfo som någon här tipsade om , kan man se vad de flesta filer innehåller, men inte få fram subtitlarna som jag letar efter....:blink: Tycker att det borde gå på något sätt att få fram subtiteln i datorn eftersom det gick att finna den med parabolboxens mediaspelare på den externa hårdisken med vbi teletext subtitel alternativet..:blush:....

Jag har inte prövat avidemux fullt ut ännu, kanske kan det programmet med lite tur plocka ut subtiteln.

 

Finns det någon som har något tips på hur man plockar ut och eller gör om subtiteln från en canal+ parbolinspelning på externhårdisk.?:blush:

 

Dc72 a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag hänger med riktigt men ÄR det vbi som innehåller texten?

jag fick nu textningen att fungera med vbi filen

OM det är det - hur ser den ut om man öppnar med Anteckningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka upp den fil där du tror texten finns i hit så kan någon ta sig en titt på den.

 

Textningen borde ligga i TS-filen men tycks iofs inte göra det... Du kan alltid klippa ned en kort snutt av film och ladda upp någonstans så kan vi ta en titt.

Kanske tsMuxer

http://www.videohelp.com/tools/tsMuxeR

kan hantera filen

eller StreamClip

http://www.squared5.com/

senare faktiskt ett ganska kompetent program, för att vara fritt, som kan klippa i TS-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Det jag vill är att kunna spela inspelade filmer eller tv-program i vilken mediaspelare som helst , med fungerande text och helst med bra bild.:)

Kanske måste man då göra om filformatet till t.ex avi .

Problemet är att jag inte lyckats få fram texten i något av de datorprogram som jag testat.

Det vore Bra om man kan lyckas få fram texten. antingen som subtitel fil som man kan använda direkt eller som läsbar fil.

Om man får fram den som läsbar i t.ex notpad ++ kan man nog fixa till en ny subtitelfil med programmet Sub edit .

Jag är inte säker på i vilken fil subtexten ligger , men så här skriver Vantage i sin instruktionsbok:

 

Citat: " You can choose the OSD teletext, VBI teletext, Subtitle and DVB subtiltle for current live tv program if provided from the broadcasting station.

 

OSD textning: press the text button

 

VBI textning Press the text button twice.

 

Subtitle: press the text button three times

 

DVB subtitle : press the text button four times "

 

Jag trodde att det kan vara vbp filen eftersom jag inte lyckats med varken trp.filen eller idx filen. Men jag har faktiskt ingen aning eftersom jag inte hittar den med säkerhet.

Jag har däremot sett att vbp file innerhåller något som jag inte lyckats få fram på något tydbart sätt.

 

För att kunna se tv-inspelningarna i vlc mediaplayer eller mediaplayer classic så byter man fil ändelse till mpg på trp och 001,002 filerna .

Jag har däremot ingen kunskap om vilket som är bästa format för ifo, vbp eller idx filen ihop med mpg formatet.

Kanske måste man byta filändelse på dessa också men till vad???.....

 

Gick tyvärr inte att ladda upp några filer- filtyperna var inte tillåtna i detta forum. Men jag bifogar ett word dokument med ett skärm klipp på orginal filstrukturen.

 

 

ps; Jag råkade kalla vbp- filen för vbi fil i förra inlägget..:blush:

 

mvh Dc72a

tv.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du byter till .TS borde de fungera också med avseende på vad Mediainfo givit, det vill säga det är en MPEG2 TransportStream du spelat in.

 

Du kan alltid packa in filerna i en zip-fil, det går alltid att ladda upp zip-filer. Dock finns det en begränsning på 2 MB per fil, inte mycket film som ryms inom 2 MB.

 

Om du har ett dropbox-konto kan du ladda upp del dit. (om du inte har dropbox kan jag skicka en innjudan så får jag några MB utrymme till, skicka ett PM med epost bara)

 

Någonstans i filerna finns textningen...

Dök om en av filmfilerna till .TS, öppna med streamclip. Klipp ut del där det SKA finnas textning, Spara som ny fil (inte export) och ladda upp filen någonstans. Ladda gärna upp även stödfilerna, dvs de små icke-video-filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...