Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips om Batteriladdare 6-12V MC och Bil/Traktor


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Hej,

Någon som kan tipsa om en hyfsad batteriladdare till bra pris med omställning för 6-12V och MC samt bil/traktorbatteri (blir samma sak där).

 

Snabbladdning är ej nödvändig, underhållsladdning tror jag är överkurs för mina behov.

Däremot ampére mätare på laddaren.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på denna idag..

 

Är lite skeptisk till denna typ av laddare till underhållningsfria batterier, men det är kanske inte aktuellt med sådana?

 

Tänker mig att batterierna "kokar sönder"...

 

Blybatterier

Dessa laddas med en konstant spänning, ev. i flera steg på mera avancerade laddare. Ett slutet 12V batteri kan t.ex laddas upp med 14,4V under en begränsad tid, oftast runt 10-15 timmar, därefter kopplas går laddaren över till 13,8V eller kopplas bort för att förhindra överladdning, gasning och förlust av elektrolyt.

 

Samma batterityp kan även vara konstant inkopplat på laddaren (stand-by drift) Laddaren skall då vara inställd på 13,65-13,8V. Alla spänningar ovan gäller vid 20C, vid avvikande temperaturer justeras spänningen.

 

Vid urladdade batterier kan strömmen initalt gå upp till ganska höga värden, laddaren måste därför ha en begränsning som normalt skall vara ställd på 0,3C dvs en tredjedel av batteriets nominella kapacitet.

Källa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det var ju intressant läsning....

Det blir ju frågan om både och, underhållningsfria såväl som vanliga.

 

Jula laddaren klarar 6V och 12V i övrigt stod det bara att den var omkopplingsbar mellan hög och låg laddning.

Skall det tolkas som snabbladdning och vanlig laddning?

 

Kapacitet: 20-90 Ah och ström 2/9A stod det.

 

Jag har behov av att kunna ladda mindre batterier som sitter på MC och åkgräsklippare också såväl som till bil och traktor.

Då klarar den väl dom mindre batterierna då, men gränsen vid endast 90Ah?

Betyder det att den inte orkar att ladda tex. ett batteri på 120Ah?

 

Denna verkar värre men saknar 6V? http://www.jula.se/b...bdsbc10a-608106

Och rejält dyrare också, frågan om det är överkurs?

Jag menar att när man sätter på laddning av ett halvtomt batteri så kollar man ju av laddningen efter en 10-15 timmar. Därav ampére mätaren. Står den nästan på 0 eller klart under 1ampére (under 0,5A) så är ju batteriet i princip fullt.

 

Jag har alltid kollat av laddningen manuellt och det har fungerat bra tycker jag. ett helt tomt batteri har brukat få stå på i ett dygn tidigare med nuvarande laddare.

Laddar man så mycket att batteriet kokar har man laddat för länge - överladdat.

 

Tänker jag fel?

 

Vanliga batterier öppnar man ju först hattarna på när man skall ladda och kontrollerar samtidigt vätskenivån och fyller vid behov på destillerat vatten.

Underhållsfria däremot, ja dom är ju underhållsfria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag brukar, eller kanske brukade, ladda billbatterier likadant. Av med hattarna, kontrollera nivån, på med laddning av typen billig & enkel. Dåligt batteri brukar ge effekten att amperemätaren vibrerar på max-läget, laddaren löser ut på överström några gånger men efter en stund lugnar det ner sig för att någon dag senare varmt stå och "koka" lite. Amperemätaren nära noll.

Men det alltså för ett "Volvo-batteri".. Här kvittar det nog vilken laddare man har, bara man har någorlunda koll på vad som sker.

 

När jag laddar mopedbatteriet som är en helt sluten blyack. så använder jag ett hemmabygge (typ 35 år nu..) där jag vet att utspänningen inte ger mer än 13,5 V. Det batteriet kan jag då ha på laddning i flera dygn. Dock kanske det inte skulle laddas upp, från tomt till fulladdat så snabbt som skulle önskas om det så att säga var akut. (Laddar bara upp det efter vintern)

 

Kanske är två olika laddare optimalt även i ditt fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stod det bara att den var omkopplingsbar mellan hög och låg laddning.

Skall det tolkas som snabbladdning och vanlig laddning?

Fast & Slow står det på laddaren.

Från manualen:

Långsam: 2,0 A ±10 %

Snabb: 6,3 A ±10 %

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja den kanske är helt Ok den laddaren? Billig var den ju...

 

Nuvarande har pajat och jag har lagat den så många ggr. genom åren (sladdar som gått av, brytare utbytt, batteriklämmorna lossnat etc.) så jag har tröttnat på den.

 

Och bubblar skall det ju göra när det laddas, vätgas som bildas i elektrokemiska processen.

 

En anekdot om att kolla vätskenivån:

 

En äldre herre och kamrat åt min far, brukade alltid lysa med tändsticka när han skulle kolla nivån i bilbatteriet...

Himla tur att det aldrig hände något - vätgas smäller högt som bekant...

 

En annan bekant åt farsgubben tyckte att det var onödigt med destillerat vatten, så han körde alltid med vanligt kranvatten i bilbatteriet...däremot tyckte han att bilbatterierna nuförtiden höll mycket sämre än förr....

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Himla tur att det aldrig hände något - vätgas smäller högt som bekant...

Mja, men det händer väl en bara en gång.. ;)

så han körde alltid med vanligt kranvatten i bilbatteriet

Gjorde min fysiklärare också. Funkade bra under minst 10 års tid.

Det har nog hänt att även jag gjort så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Någon gång förra årtusendet tänkte jag att man skulle bygga en egen batteriladdare. Den är ju inte direkt avacerad. Men prylarna blev dubbelt så dyr som en laddare på macken! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa kan vara nåt?

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-612-V-for-blybatterier-inkl-GEL-WET-och-AGM-37733/

 

http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare/Pr364019000

 

Bra att ha en laddare som stänger av sig när det är fulladdat, lätt att glömma större laddare och förstöra batteriet.(kokning)

 

Max 10% av batteriets kapacitet rekommenderas som laddningsström. 60amp Laddas med max 6 amp..o.s.v.

 

Långsam laddning är oftast bäst även för små batterier till kamera. mp3 spelare m.m.

 

Lite info mer info.

 

http://www.batteripoolen.se/infopage.aspx?id=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast det var inte mycket OT. Idag kanske man kan få loss prylar till ett bättre pris?

Tror jag sett ritningar på nån sajt inkl. BOM (inköpslista) fast det var ett bra tag sedan förstås.

Undrar om det var på Elektronikforumet? http://www.elektronikforumet.com/

 

Även om det skulle bli lite dyrare så är det alltid roligare att köra på hembyggen och kanske blir det bättre resultat med en sådan istället för en mackladdare...:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Dessa kan vara nåt?

 

http://www.biltema.s...-och-AGM-37733/

 

http://www.clasohlso...are/Pr364019000

 

Bra att ha en laddare som stänger av sig när det är fulladdat, lätt att glömma större laddare och förstöra batteriet.(kokning)

 

Max 10% av batteriets kapacitet rekommenderas som laddningsström. 60amp Laddas med max 6 amp..o.s.v.

 

Långsam laddning är oftast bäst även för små batterier till kamera. mp3 spelare m.m.

 

Lite info mer info.

 

http://www.batteripo...opage.aspx?id=3

Biltema laddaren verkade klart intressantast och bra pris också.

Clas laddaren klarar inte mer än små batterier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en rad olika typer av blyackumulatorer, batterier, på marknaden

-den äldre typen med bly, batterisyra, batterivatten som man fyller på då och då

-underhållsfria batterier av tex Gel typ och AGM typ

 

Eftersom normalköparen av batteriladdare normalt har noll koll på vad för typ batteri han/hon har

så har moderna batteriladdare normalt endast val mellan batterikapacitet för val av laddningsström

tex en låg ström 1A för MC batteri och full kapacitet nånstans i området 4 till 10A för övriga batterier.

Är dom sedan sk Smartladdare övergår de till "Underhållsladdning" när batteriet "är laddat"

Problemet är att underhållsladdning av ett

-äldre typen med bly, batterisyra, batterivatten

kan vara helt förödande för ett modernt

underhållsfritt batteri av tex Gel typ eller AGM typ

 

Lämplig laddningsström är för de flesta batterier ca "10%" av batterikapaciten

dvs

för 100Ah blir det 10A

för 40Ah blir det 4A

undantag är underhållsfria batterier av tex Gel typ eller AGM typ

där i varje fall för den ena typen lämplig ström är 5% av kapaciten, dvs för 10Ah batteri 0,5A.

 

När jag skaffat motorcykel blev det den här

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/

jag har enbart kört den med 12V batteri och den ger med batterispänning under 13V ca 0,5A

när batteriet under laddning börjar bli fullladdat dvs kommer över 14V så ger den 0,3A

laddningen avbryter jag när jag med digital multimeter är uppe i 14,4V

(gäller vid rumstemperatur ca 20C, spänningen för fulladat ökar med ca 0,1V/-5C, dvs vid +15C 14,5V)

 

Efter att kört MCn i ösregn i 6 timmar en sommardag 2011 och den sedan stått ute i ösregn över natten gick den inte igång.....

Utan batteriet blev allt svagare under mina startförsök....

så blev det besök på Biltema i Sundsvall och inköp av den här

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/

som räddade situationen.

Kapellet jag också handlade samt att det blev sol gjorde nog sitt till också.

Det trevliga är att den här laddaren automatiskt bryter vid ca 14,3V och går över till underhållsladdning.

Man behöver inte ha koll på den.

MEN

kruxet är att den vid laddning av MC batteri går från 0,8A till 0,06A som den underhållsladdar med

rent praktiskt innebar detta att när jag senare under hösten gjorde ett test hemma så

sjönk batterispänningen från 14,3V till 13,9V när den gick över till underhållsladdning.

Nästa dag var spänningen 14,1V. Det går att trycka in lite till med låg ström.

Andra dagen var spänningen 14,2V. Det går att trycka in lite till med låg ström.

Tredje dagen hade spänningen sjunkit till 14,1V batteriet började korrodera sönder.

För 0,06A är alldeles för mycket för Biltemas underhållsfria MC-batterier.

De behöver bara ca 1mA i underhållsladdning.

 

Så hur underhålls laddar jag MCn under vintern. I garage där temperaturen aldrig går under +5C. Den här vintern mest mellan +10C och +15C.

JO

99,90kr laddaren från Biltema + delar från ELFA som begränsar batterispänningen till max 13,2V.

+ diod som gör att det aldrig kan gå ström från batteriet till laddaren med elektronik vid strömavbrott.

Varför 13,2Volt? Därför jag sett max underhållsladdspänning för AGM 13,4V.

Och bättre ligga lite lågt än korrodera sönder batteriet.

Och det fungerar med 13,2V. Båda mina MC, en 650cc och en 1000cc startade nu i vår utan problem.

Men detta är för Biltemas underhållsfria batterier. Med andra batterier gäller andra spänningar.

 

Klassiska problem med sk smartladdare är att de inte är så smarta, tex kör på 60mA till ett batteri som bara behöver 1mA.

Att de efter strömavbrott måste programmeras, tex val av ström för att börja ladda överhuvudtaget.

Har läst om folk som på våren upptäckt batteriet är helt tomt på våren (många MCn drar flera mA ström hela tiden till diverse elektronik)

trots de lagt pengarna på en dyr universalladdare från C-tek.

För efter 230V strömavbrott har Ctekn aldrig gått igång igen i brist på knapptryckningar för val av batterityp.

 

För att ha koll på verksamheten

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/

att den har inbyggda säkringar även för 10A är ett stort plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Intressant jannnejanne.

Ja tyvärr så är det aldrig enkelt att få allting att fungera bra ihop med endast en pryl...;)

 

Denna Biltema laddare klarar tydligen blybatterier, inkl. GEL-, WET- och AGM-batterier.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-612-V-for-blybatterier-inkl-GEL-WET-och-AGM-37733/

 

Står ju förstås inte vilka laddströmmar, endast maxström.

Däremot detta

 

  • Minnesfunktion som medför att laddaren automatiskt återgår till det sist valda läget när den startas/ansluts till eluttaget.

Borde ju ta hand om problemet vid strömavbrott då?

 

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant jannnejanne.

Ja tyvärr så är det aldrig enkelt att få allting att fungera bra ihop med endast en pryl...;)

 

Denna Biltema laddare klarar tydligen blybatterier, inkl. GEL-, WET- och AGM-batterier.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-612-V-for-blybatterier-inkl-GEL-WET-och-AGM-37733/

 

Står ju förstås inte vilka laddströmmar, endast maxström.

Däremot detta

 

  • Minnesfunktion som medför att laddaren automatiskt återgår till det sist valda läget när den startas/ansluts till eluttaget.

Borde ju ta hand om problemet vid strömavbrott då?

 

Mvh

 

Trevligt med minnesfunktionen. Nån som upptäckt problemet med 230V strömavbrott.

Däremot ger jag inte 5 öre för att den klarar underhållsladdning av olika batterityper.

Läs reklamtexten för den här som jag köpte.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/

Kruxet var att med använd batterityp och underhållsström ca 60mA så steg aldrig spänningen till 14,7 V

så den slog aldrig ifrån.

Dessutom start vid 12,8 Volt är för lågt med Biltemas underhållsfria batterier.

Jag vet för innan jag började underhållsladda (vintern 2010-2011) så sjönk aldrig batterispänningen under 12,9V.

Inte startade hojen på våren. Startmotorn gick runt men det var allt. Så det blev 8 timmar med 99,90kr laddaren

och hojen gick igång.

Det jag läst är att underhållsladdningsspänning ska ligga inom +- 0,1 Volt för att batteriet inte ska

sulfatera vid för låg spänning

korrodera vid för hög spänning

och att underhållsspänningen varierar mellan olika batterityper och förmodligen mellan olika tillverkare

I Haynes manualen står det att batterispänningen ska ligga mellan 13,0 och 13,2V

I verkligheten direkt efter parkering 13,6V. Nästa dag 13,2V efter en vecka 13,0V.

Lite därför jag valt underhållsladda med 13,2V som max batterispänning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Ja underhållsladdning är inte mitt primära mål med laddaren heller och kommer sannolikt inte att använda den för detta.

 

Med tanke på totala antalet batterier som finns inkl. 2st. åkgräsklippare, MC, bil och traktor batterier (120Ah) så blir det inte rimligt att hålla på med detta.

 

Jag är endast ute efter en laddare som klarar att ladda dessa batterier på ett bra sätt inkl. 6V batterier.

Finns även något specialbatteri för solceller (100Ah eller nåt), fast där är jag osäker på laddspänningen - Ej viktigt just nu.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ok. Efter att ha läst tester och pratat med branschfolk så har jag inhandlat en laddare, visserligen endast för 12V men jag har så jag klarar mig för 6V tillsvidare.

Det blev en CTEK modell: MXS 5.0

Klarar MC, gräsklippare etc. via omställningsknapp, till traktorbatterier. 1,2AH till 110Ah och underhållsladdning upp till 160Ah batterier.

Det är klart, för värre batterier så behövs en större modell av CTEK men denna skall fungera på befintligt traktorbatteri enligt dom jag pratat med och passar givetvis perfekt för vanliga bilbatterier.

MXS 5.0 har max 5A laddström vid 14,4/14,7 eller special 15,8V (0,8A för små batterier).

 

CTEK är svenskutvecklad och tillika marknadens bästa laddare vad jag fått fram.

 

CTEK MXS 5.0 produktblad och Det Här händer om man missköter SITT batteri!

 

Köpte på Mekonomen 595:- Artikelnr: 42-MXS5.0 (fast priset i webbkatalogen står det 799kr).

Ok/Q8 825:-

bilia 749:-

Conrad 659:-

CTEK 835:-

 

Sedan en bra funktion är den extra Comfort Connect M6 som medföljer. Denna har jag skruvat fast på MC-batteriet och dragit kabeln så jag enkelt kommer åt kontakten utifrån, utan att behöva ta bort sadel och luftrenare för att kunna ansluta laddaren och ladda det batteriet.

Dessa Comfort Connect finns att köpa som extra tillbehör också och även i M8 storlek. Kostar tror jag 45:- på Mekonomen.

 

Väldigt nöjd.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Med risk för att bumpa tråden...

 

Jag har nyss köpt en laddare från Jula av modell http://www.jula.se/elektronisk-batteriladdare-6-12-v-20-90-ah-608029

Den använder jag för att ladda upp två stycken bilbatterier varav det ena är ett http://www.jula.se/bilbatteri-60-ah-608082 och det andra är ett Tudor TA640.

 

Det första batteriet från Jula är på 60 Ah och Tudor batteriet är på 64 Ah.

Jag misstänker att bägge batterierna är ungefär lika dåliga, detta pga. elfel/generatorfel i bilen där batterierna suttit vilket orsakat att de laddas ur.

 

Men till saken hör att nu när jag laddar upp dessa batterier, så finns det ingen indikator på själva laddaren från Jula hur långt i laddningsprocessen själva uppladdningen har kommit. Utan det enda som finns är en Ampere indikator.

Nu är jag lite för dålig på detta för att kunna tolka och förstå vad den innebär exakt. (se bild)

http://postimage.org/image/5ibe8yxp3/

 

Kan någon hjälpa mig att förklara?

 

Laddarn har suttit i sedan kl 17 idag (6 timmar) och står kvar på samma postition just nu. Laddare är även inställd på "slow"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad visar ampéremätaren nu då?

 

Din bild visar att batteriet laddas normalt skulle jag tro, eftersom du har satt laddaren på 2A och laddningen bara pågått i 6 timmar när du skrev inlägget.

 

Har du ett någorlunda tomt 60Ah batteri så får du räkna med omkring ett dygns laddning eller mer, särskilt som du laddar med bara 2A. Ampére mätaren sjunker gradvis ner mot noll ju mer batteriet blir uppladdat, fast den kommer troligen inte att gå lägre än runt 0,5A på ett gammalt batteri?

 

Är batteriet gammalt och halvdåligt så kanske det inte klarar av att ta emot laddning bra och då kan det bli så att i princip så sjunker inte visaren nämnvärt lägre.

 

Har batteriet varit helt urladdat, tomt, så startar sulfatering av blyplattorna och då kanske man måste ha laddaren igång mycket längre, ett par dygn, men utan att batteriet överladdas - det är heller inte bra.

Just detta med avsulfatering var en av egenskaperna som Ctek MXS 5.0 laddaren jag köpte klarar av.

 

Så låt den stå på laddning i minst ett dygn, men avläs Amprémätaren med jämna mellanrum.

Kanske någon annan har något tips att ge också.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad visar ampéremätaren nu då?

 

Din bild visar att batteriet laddas normalt skulle jag tro, eftersom du har satt laddaren på 2A och laddningen bara pågått i 6 timmar när du skrev inlägget.

 

Har du ett någorlunda tomt 60Ah batteri så får du räkna med omkring ett dygns laddning eller mer, särskilt som du laddar med bara 2A. Ampére mätaren sjunker gradvis ner mot noll ju mer batteriet blir uppladdat, fast den kommer troligen inte att gå lägre än runt 0,5A på ett gammalt batteri?

 

Är batteriet gammalt och halvdåligt så kanske det inte klarar av att ta emot laddning bra och då kan det bli så att i princip så sjunker inte visaren nämnvärt lägre.

 

Har batteriet varit helt urladdat, tomt, så startar sulfatering av blyplattorna och då kanske man måste ha laddaren igång mycket längre, ett par dygn, men utan att batteriet överladdas - det är heller inte bra.

Just detta med avsulfatering var en av egenskaperna som Ctek MXS 5.0 laddaren jag köpte klarar av.

 

Så låt den stå på laddning i minst ett dygn, men avläs Amprémätaren med jämna mellanrum.

Kanske någon annan har något tips att ge också.

 

Mvh

 

Tack för ditt svar :)

 

Jag drog ur laddningen imorse (efter 16 timmar) den hade inte rört sig ett dugg från där strax över 2 A på mätaren som bilden visar. Lika så är "ögat" eller "charge control" som finns på batteriet fortfarnde svart, vilket indikerar "recharge". Men jag tror inte riktigt på det där..

 

Jag satte i Jula batteriet på laddning nu vid kl 09 på morgonen, även den visar på strax över 2 A. Ändrar man till "Fast" som läge på laddaren så går den upp till strax över 6 A. Så jag tror att mätaren A ger ett fast värde beroende på om man har laddare på "Slow" eller "Fast"...om nu det kan stämma...

 

Hur som helst tänkte jag låta Tudor batteriet vila nu tills imorgon, och sedan ska jag köpa en Multimeter under morgondagen för att mäta Volten på batteriet och se hur det ser ut. För det läre väl vara en tämligen säker metod för att få reda på om batteriet är laddat eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fick bli en retur på Jula laddaren då jag kände mig alldels för novis för att hålla på med den, så åkte jag till Mekonomen och köpte en Ctek MXS 5.0 istället.

 

Jag kan meddela att den har presterat bra nog mycket bättre än Jula laddaren på hälften av tiden.

Kan inte annat än rekommendera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fick bli en retur på Jula laddaren då jag kände mig alldels för novis för att hålla på med den, så åkte jag till Mekonomen och köpte en Ctek MXS 5.0 istället.

 

Jag kan meddela att den har presterat bra nog mycket bättre än Jula laddaren på hälften av tiden.

Kan inte annat än rekommendera den.

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eg. OT nu men jag har ju använt "vanliga" batteriladdare med en amperémätare som enda finess.

Urladdade batterier har börjat runt 4-5 A (om det inte är fruset) för att sedan sjunka till ca 2,2 vid fulladdat.

 

Om man begränsar laddningsströmmen till 2 A så kan det ta lång tid att ladda.

 

2 A visas under laddningsförloppet (eftersom man begränsat till det) och 2 A visas när det är fulladdat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...