Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Applikation som lägger till filer samt ändrar i två textfiler


Nuggit

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag funderar lite över ett litet javaprojekt jag tänkte dra igång.

 

Jag använder idag ett system för hantering av manualer som i sig är ganska dumt byggt (inte jag som byggt det naturligtvis :-) )

För att lägga till nya manualer så gör jag idag såhär:

 

1: kopierar en mapp där en befintlig manual ligger (den mappen innehåller:

(1. en cfg fil där information om manualen finns: titel, sökväg, författare, revision osv osv

(2. en txt fil där filnamnet på pdf filen finns, samt titel (detta för att man ska kunna ha flera pdf-filer i samma manual

(3. en mapp som innehåller PDF filen eller filerna

 

2: Sedan så ändrar jag informationen i dessa filer så att korrekt pdf fil/filer pekas ut

 

Dessa steg är inte svåra... för en datorvan användare, men tanken är att även personer som börjar kallsvettas när en texteditor annan är MS Word öppnas skall kunna lägga till manualer på ett bra sätt...

 

Jag har relativt goda kunskaper inom Java-programmering och undrar om det är någon "idé" att försöka med detta i Java eller är det onödigt komplicerat?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag vill att programmet ska göra är helt enkelt, skapa en mapp, i den mappen ska två filer skapas, dessa filer måste se ut på ett visst sätt, så applikationen måste kunna skriva i dessa filer på korrekt sätt...

sedan skall programmet även ge användaren möjlighet att välja en pdf fil.

då skall programmet skapa mapparna och lägga filerna på korrekt ställe.

 

(ett litet förtydligande bara)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att sätta mig in i detalj i problemet så kan jag säga att det där klarar Java om du vill. Eller .net eller även Python, Pascal, Basic, Cobol...

Okej, några av dessa klarar kanske inte av att ge ett snyggt GUI men rent tekniskt är inte begränsningarna i programmeringsspråket utan den som använder det.

 

Fördelen med Java är att det är plattformsoberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att sätta mig in i detalj i problemet så kan jag säga att det där klarar Java om du vill. Eller .net eller även Python, Pascal, Basic, Cobol...

Okej, några av dessa klarar kanske inte av att ge ett snyggt GUI men rent tekniskt är inte begränsningarna i programmeringsspråket utan den som använder det.

 

Fördelen med Java är att det är plattformsoberoende.

 

Precis... Jag har sett något liknande göras i java tack för bekräftelsen:)

 

Har någon något trevligt tips på filhantering och modifiering av textfiler som man kan utgå ifrån?:)

 

(Det är java som är aktuellt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...