Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lågnivåformatering av hårddisk?


Amalia32

Rekommendera Poster

Jag har försökt göra en ominstallation på min bärbara PC och grattis till mig, den hakar upp sig och det går inte att fixa mer än så.

Av supporten fick jag en fil för

" Bifogad fil skapar en bootbar diskett som man kan utföra en lågnivåformatering med."

Tyvärr har jag ingen USB-diskettstation och undrar därför om det finns någon fil där ute som man istället kan lägga på skiva eller ett SD-kort och formatera bort skräpet som ev gör att ominstallationsskivan hakar upp sig?

 

Jag har inte vågat att chansa på något program, då jag känner mig osäker på vad de gör med hårddisken. Tex uppfattar jag det som att Degauss (garner) gör hårddisken obrukbar efteråt och det är alltså inte det jag är ute efter.

 

Jag kan förresten bifoga en bild på min upphakade ominstallation, ifall någon har någon annan åsikt än skräp kvar på hårddisken...

Och kanske ska vara tydligare - jag behöver alltså ett program som bootar från tex skiva - då jag inte kan starta upp datorn och dra igång ett program...

post-126232-0-45111800-1339602421_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Prova KillDisk:

http://how-to-erase-hard-drive.com/

 

Vad jag kommer ihåg bränner du ned en ISO-fil på en CD/DVD, som du sedan bootar (startar) datorn ifrån. Hur lång tid det tar beror på hur stor din hårddisk är. Notera att allt "blåses" så även eventuell återställningspartition, som brukar finnas på dom flesta märkesdatorer idag.

 

Allt för att spara in pengar på att slippa skeppa med eventuell CD/DVD med operativsystemet.

 

Innan du börjar är det därför viktigt att du har en fullversion av ditt operativsystem på en CD/DVD. Alltså en version som du kan installera operativsystemet på en helt tom hårddisk med. Annars är du ganska låst. Om du inte föredrar t ex Linux istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då försöker jag med det.

Jag kanske ska tillägga att min PC är från 2005 och jag kan inte se någon recovery-partion i Bios iallafall (nu låter det som att jag har koll på hur det skulle se ut, men jag antar att den syns på nåt sätt under Boot... och hårddisken är Sata-nånting), så jag hoppas att recovery-skivan som följde med datorn räcker.

Att använda Linux är ju annars det enda alternativ jag sitter med just nu, då skivan ändå så hakar upp sig och jag inte har någon plan på att gå ut och köpa en diskettstation för att använda supportens fil...

 

Tack för snabbt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon lågnivåformatering går inte att göra. Det kan endast tillverkaren av disken göra. Det du bör göra är att tömma disken.

Kör kommandot dd if=/dev/zero of=/dev/sda från valfri liveCD.linuxdistribution. Då töms hårddisken helt.

 

Felet kan bero på skadade sektorer så kör disktillverkarens diagnosprogram. De flesta diagnosprogrammen kan tömma en hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska tillägga att min PC är från 2005 och jag kan inte se någon recovery-partion i Bios iallafall (nu låter det som att jag har koll på hur det skulle se ut, men jag antar att den syns på nåt sätt under Boot... och hårddisken är Sata-nånting)

Nej, det syns inte. Men en recovery-skiva ska ju gå minst lika bra. Men å andra sidan ska ju en sådan fungera även utan någon formatering först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men jag såg inte till någon pationerad del som hette något med recovery innan i exempelvis utforskaren iallafall.

 

Jag vet, det är lite smått tröttsamt - det som händer är det som syns på bilden i första inlägget.

Nu körde jag killdisk, men recovery-skivan hakar ändå upp sig efter det - på samma sätt.

 

Men då är frågan - skulle det hjälpa om jag fick fatt i en diskettstation med usb-anslutning och använde den sk lågnivåsformaterings-filen som jag fick av supporten för tillverkaren av datorn?

 

Imorn ska jag försöka få fram hur jag ska köra diagnosprogrammet (ja, jag googlar och frågar mig fram och försöker lära mig, jag erkänner jag kan inte så mycket nej)

 

Jag är helt novis vad det gäller Linux - har bara testat att boota från skiva någon enstaka gång, men det lutar ju åt att jag får ge upp windows och försöka med Linux.

 

Tack för er hjälp och att ni delar med er av er kunskap!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag är helt novis vad det gäller Linux - har bara testat att boota från skiva någon enstaka gång, men det lutar ju åt att jag får ge upp windows och försöka med Linux.

 

Jag var också helt novis och lite rädd för Linux när jag började lira det för sådär tre år sedan nu. Man är vanedjur och lite rädd för att lämna "livbojen" Windows. En dag tröttnade jag på Windows och bestämde mig för att verkligen ge Linux en chans. Tankade hem Ubuntu och installerade systemet efter att ha kört en LiveCD, för att försäkra mig om att allt fungerade som förväntat.

 

Till skillnad från Windows ska allt i Linux installeras via Terminalen. Idag är det verkligen skoj att få tänka lite själv när saker ska installeras. Det är inte bara att dubbelklicka också sköter sig allt själv. Kan lova att det mesta finns att hitta på internet. Googla så hittar du mängder om hur du installerar program i Linux.

 

Vill minnas att Linux Mint påminner mycket om Windows:

 

http://www.dedoimedo.com/computers/install_linuxmint.html

 

http://www.linuxmint.com/download.php

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Prova KillDisk:

http://how-to-erase-hard-drive.com/

 

Vad jag kommer ihåg bränner du ned en ISO-fil på en CD/DVD, som du sedan bootar (startar) datorn ifrån. Hur lång tid det tar beror på hur stor din hårddisk är. Notera att allt "blåses" så även eventuell återställningspartition, som brukar finnas på dom flesta märkesdatorer idag.

 

Allt för att spara in pengar på att slippa skeppa med eventuell CD/DVD med operativsystemet.

 

Innan du börjar är det därför viktigt att du har en fullversion av ditt operativsystem på en CD/DVD. Alltså en version som du kan installera operativsystemet på en helt tom hårddisk med. Annars är du ganska låst. Om du inte föredrar t ex Linux istället.

Detta program ska jag prova. Alla andra program som jag har provat har inte funkat att installera eller köra. Kanske bäst att köra programmet från CD eller USB?

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bränt ner detta program på en CD nu. Det går inte att installera några program i min blå dator . Jag provade att köra några program från USB. Det gick inte så bra det heller. Men det får bli i morgon. Jag  vågade inte ens kolla på detta program på datorn som jag surfar på nu . Det verkar för farligt och nu är det för sent för att lista ut hur det funkar.  Jag ska kolla på länken som du tipsade om i morgon. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...