Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Facebook fungerar enbart inte på den här datorn


Mygrapefruit

Rekommendera Poster

Det kanske skedde någon sorts nollställning av inställningar eller liknande när drivrutinen installerades om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • Svars 85
  • Skapad
  • Senaste svar
Kamerafientlig

Drar igång den här tråden igen.

 

Facebook har fungerat hur bra som helst sedan jag ändrade i hosts-filen, men idag började det strula igen på samma sätt som senast.

Om man öppnar hosts-filen nu så står det inget om facebook längre skrev ju "66.220.158.70 www.facebook.com" längst ner. Är det så det skall vara, försvinner det efter att man sparat hosts-filen? Provade att göra det igen men nästa gång jag öppnar hosts-filen finns det inga spår av "66.220.158.70 www.facebook.com" fast det är kanske så det skall vara?

Sen undrar jag också om "bonjour service" kan ha något med problemet att göra? Idag dök det upp igen att jag skulle ge det tillåtelse att koppla upp sig mot nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ska inte försvinna från hosts-filen. Har du något program som bevakar att det inte görs några ändringar av hosts-filen, t ex Spybot S&D, WinPatrol, någon funktion i antivirusprogrammet?

 

Bonjour kommer från Apple, t ex med iTunes, och har med nätverk att göra. Se //eforum.idg.se/topic/214869-bonjour-service-vad-ar-det/ och http://sv.wikipedia.org/wiki/Bonjour_%28protokoll%29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kamerafientlig

Jag tror inte att jag har något sådant program, vad mitt antivirusprogram (F-secure) gör vet jag inte. Men är det inte konstigt att facebook fungerat prickfritt såpass länge?

Nej, det ska inte försvinna från hosts-filen. Har du något program som bevakar att det inte görs några ändringar av hosts-filen, t ex Spybot S&D, WinPatrol, någon funktion i antivirusprogrammet?

 

Bonjour kommer från Apple, t ex med iTunes, och har med nätverk att göra. Se http://eforum.idg.se...ice-vad-ar-det/ och http://sv.wikipedia....%28protokoll%29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla igenom inställningarna i F-secure och se om du hittar något med Hosts-filen. Är ju svårt att veta när raden togs bort ur Hosts-filen. Har du många liknande rader i filen eller är det bara ett fåtal, typ en med localhost?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mygrapefruit

Drar igång den här tråden igen.

 

Facebook har fungerat hur bra som helst sedan jag ändrade i hosts-filen, men idag började det strula igen på samma sätt som senast.

Om man öppnar hosts-filen nu så står det inget om facebook längre skrev ju "66.220.158.70 www.facebook.com" längst ner. Är det så det skall vara, försvinner det efter att man sparat hosts-filen? Provade att göra det igen men nästa gång jag öppnar hosts-filen finns det inga spår av "66.220.158.70 www.facebook.com" fast det är kanske så det skall vara?

Sen undrar jag också om "bonjour service" kan ha något med problemet att göra? Idag dök det upp igen att jag skulle ge det tillåtelse att koppla upp sig mot nätet.

 

Det har hänt mig två gånger sedan problemet "löste" sig. Varje gång var det mitt virusprogram (MS Essentials)som meddelande så vänligt att "all detected threats deleted", facebook slutar funka och IP'n är raderad i hosts-filen.

 

Då repeterade jag det jag gjorde förr, alltså att ersätta hosts-filerna med varandra genom att endast byta namn på dem, och inte spara den officiella hosts-filen via notepad - så upptäcker inte mitt virusprogram det. :D

 

Dock vet jag inte hur jag ska få MS essentials att sluta pilla i min hosts-fil? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fan, jag har kämpat med det här ett bra tag nu.

 

Känns som att det finns ett par lösningar att fixa det på men ingenting funkar egentligen och alla får upp samma gamla problem igen.

 

Läste om någonting om drivrutiner till nätverkskortet. Kanske kan det vara nåt.

 

Lite smått otroligt hur svårt det kan vara att lösa ett "enkelt" problem.

 

Tyckte jag var någorlunda data kunnig, men efter ha läst denna tråd med Host filer och ja allt där emellan så känner jag mig helt vilsen...

 

Har alla Com Hem som leverantör? Kanske därifrån problemet kommer.

 

Har suttit bra många timmar framför burken och det känns som man fortfarande inte har hitta något bra lösning.

 

Stor tack till alla som skriver i tråden dock, man är inte helt ensam därute iaf =D

 

P.s

 

Om nån har hittat en bra lösning, snälllla, skriv det här =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag tolka det som att du vill ha hjälp med att ändra i Hosts-filen?

Vilket Windows har du i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag tolka det som att du vill ha hjälp med att ändra i Hosts-filen?

Vilket Windows har du i så fall?

 

Haha, nja, jag tror bara man behövde skriva av sig. Satt och höll på med det i 4 tim efter jobbet idag. Och så har det varit de sista 2-3 månaderna.

 

Sen vart det lite väl mycket info i tråden, elr inget jag förstod mig på, kändes som jag tappade bort mig till slut.

 

Man börjar sakta ge upp haha, men om du har tid och lust så visst. Det skulle jag vara tacksam för.

 

Har Windows 7 Btw.

 

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte ens vad en Hosts-fil är för något, första gången jag hörde/läste om det var idag på denna tråd.

 

Kan man inte bara peka med musen och trycka ok? =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att försöka följa //eforum.idg.se/topic/337300-behover-jag-skriva-losen-i-kommandoprompten-hur-gor-jag/page__view__findpost__p__1585038 inlägg 5, 6 och 7 för att kunna öppna hosts-filen i Anteckningar. Därefter kan du då lägga till raden:

 

66.220.158.70 www.facebook.com

 

längst ner i filen.

 

Bara att säga till om du behöver mer hjälp än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...