Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Latin översättning


Eke

Rekommendera Poster

Hejsan. Undrar om ngn hade kunnat hjälpa mig med en översättning till latin. Texten är " alla minnen bär jag med mig"

 

Ska tatuera mig nästa vecka så hade varit snällt med ett snabbt svar:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla minnen bär jag med mig

omnem memoriam mecum porto

eller med versaler där du måste byta ut u mot V

OMNEM MEMORIAM MECVM PORTO

 

Orden: omnem memoriam - alla minnen/vartenda minne, mecum porto - bär jag med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla minnen bär jag med mig

omnem memoriam mecum porto

eller med versaler där du måste byta ut u mot V

OMNEM MEMORIAM MECVM PORTO

 

Orden: omnem memoriam - alla minnen/vartenda minne, mecum porto - bär jag med mig.

 

 

tack så jätte mycket för hjälpen. jag undrar om man kan skriva omnem & omnia betyder samma sak?

 

 

riktigt snällt av dig att dela med dig av din kunskap:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara exakt som jag har skrivit och ingenting annat om du vill ha en ordmässigt och grammatiskt korrekt mening. Orden: porto - jag bär = subjekt och predikat, omnem memoriam - alla mina minnen = ackusativobjekt, mecum - med mig = adverbial.

 

Omnem memoriam är ackusativformen av subjektsformen omnis memoria. Detta ackusativobjekt svarar på frågan "Vad bär jag?" Adverbialet svarar förresten på frågan "Hur/på vilket sätt bär jag?" Den som ska översätta till latin måste kunna ta ut satsdelar i en mening och detta är inte svårt i den här meningen eftersom satsdelarna är desamma i den svenska meningen. Google Översätt klarar dock inte ens enkel satslösning. Ej heller klarar denna automat att översätta till korrekta idiom, dvs. säregenheter för olika språk. Att Googleöversättaren kan spotta ur sig rätt språkbitar ibland, såsom mecum porto, beror på att den i sig har inmatat vissa kända latinska citat, i detta fall omnia mea mecum porto = alla mina ägodelar bär jag med mig, vilket den grekiske filosofen Bias från Priene skulle ha sagt enligt Cicero. http://la.wikipedia.org/wiki/Bias_Prienensis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...