Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatfråga


kalle2345

Rekommendera Poster

Är nybörjare och har köpt ett Pinnacle Dazzle grabberkort.

Skall konvertera mina gamla VHS filmer till DVD.

Har precis börjat att importera in filmerna och då finns det tre stycken format att välja på.

dv-mpeg-mpeg2.

mpeg2 är ju hårdvarukomprimerat direkt det vet jag men vad är skillnaden mellan dv och mpeg?

mpeg får ju filändelsen avi.

kan det vara en bra ide att samtidigt läsa in både dv och mpeg och spara detta för framtida bruk

om man skulle vilja göra något igen med filmerna?

 

Jag tycker bilden blev väldigt dålig när jag bränt mpeg2 filen, väldigt brusig bild.

Jag körde i högsta kvalitet det var 10Mb/s, kan det bli mindre bildbrus om man sänker

kvaliten till standardinställningen som var 6Mb/s ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med hög bitrate så syns bruset från VHS. Eftersom den höga bitraten avslöjar mer detaljer, och brus är ju en typ av "detaljer".. Kör du med lägre bitrate, så syns kanske inte bruset, men bilden blir sämre i teorin.

 

Bäst vore kanske att köra någon form av brusfilter i konverteringen, samt med hög bitrate.

Annars kan en lägre bitrate funka som ett slags "ofrivilligt brusfilter".

 

Ska du ha högsta möjliga kvalitet som "arkivkopia", så är det DV som gäller. Tar stor plats, men går att redigera bra. Får inte plats normalt på en DVD-skiva, går heller inte att läsa i en vanlig spelare.

 

För DVD-video så ska det vara mpeg2. För att få bort brus och liknande, ska man helst använda ett brusfilter. Finns i pinnacles videoprogramvara. (Final cut har det också, om du kör mac).

 

Själv körde jag så enkelt som en S-VHS till en philips HDD/DVD recorder. Philipsen har enkel redigeringsfunktion, JVC-SVHS-videon enkelt brusfilter men ändå hög upplösning. Sedan bara bränna. Därefter har man det på DVD. Men detta var runt 2004, så det var ett tag sedan. Kolla här för nyare tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med hög bitrate så syns bruset från VHS. Eftersom den höga bitraten avslöjar mer detaljer, och brus är ju en typ av "detaljer".. Kör du med lägre bitrate, så syns kanske inte bruset, men bilden blir sämre i teorin.

 

Bäst vore kanske att köra någon form av brusfilter i konverteringen, samt med hög bitrate.

Annars kan en lägre bitrate funka som ett slags "ofrivilligt brusfilter".

 

Ska du ha högsta möjliga kvalitet som "arkivkopia", så är det DV som gäller. Tar stor plats, men går att redigera bra. Får inte plats normalt på en DVD-skiva, går heller inte att läsa i en vanlig spelare.

 

För DVD-video så ska det vara mpeg2. För att få bort brus och liknande, ska man helst använda ett brusfilter. Finns i pinnacles videoprogramvara. (Final cut har det också, om du kör mac).

 

Själv körde jag så enkelt som en S-VHS till en philips HDD/DVD recorder. Philipsen har enkel redigeringsfunktion, JVC-SVHS-videon enkelt brusfilter men ändå hög upplösning. Sedan bara bränna. Därefter har man det på DVD. Men detta var runt 2004, så det var ett tag sedan. Kolla här för nyare tips!

 

 

Jag kopierade också över mina gamla VHS-filmer från en Philips -spelare till min LG-DVD-spelare med hårddisk. Sedan var det bara att kopiera till en skiva.

 

Mitt tips är att om Du vill kunna se skivan både på datorn och vanlig DVD-spelare så måste man "stänga skivan" i DVD-spelaren. Sedan kan Du kopiera skivan till datorn och då finns det ju flera möjligheter att redigera.Jag tycker t.o.m. att många gamla filmer blev bättre när de blev DVD-skivor.

 

Gittan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopierade också över mina gamla VHS-filmer från en Philips -spelare till min LG-DVD-spelare med hårddisk. Sedan var det bara att kopiera till en skiva.

 

Mitt tips är att om Du vill kunna se skivan både på datorn och vanlig DVD-spelare så måste man "stänga skivan" i DVD-spelaren. Sedan kan Du kopiera skivan till datorn och då finns det ju flera möjligheter att redigera.Jag tycker t.o.m. att många gamla filmer blev bättre när de blev DVD-skivor.

 

Gittan

 

Jag kör fortfarande detta med gott resultat VHS->DVD. "Stenålders-" grejor från 2004, men funkar fruktansvärt bra.

Eftersom en VHS-överföring ändå måste ske i realtid, vinner man föga på att använda datorn.

SVHS-videon har s-video-utgång, vilket faktiskt gör det lite bättre även på vanliga VHS-band än vanlig CVBS.

Vill man sedan få filerna till datorn, är det bara att stoppa i DVD-skivan i datorn och rippa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...