Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasigt grafikkort?


Akutssk

Rekommendera Poster

Hej!

Bilden från vår dator går knappt att avläsa längre.

Stora störningar! Har testat att byta skärm och VGA kabel, men detta har inte hjälpt.

Misstänker att det är grafikkortet som gett sig. Kan det vara det? Ni som kan detta bättre än jag, titta på bilden och kom med kommentarer vad det kan vara och vad jag ska göra.

Grafikkortet är Radeon 9800 Pro.

 

Tack på förhand!

 

MVH/

Akutssk

post-62969-0-79386700-1339354910_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bilden från vår dator går knappt att avläsa längre.

Stora störningar! Har testat att byta skärm och VGA kabel, men detta har inte hjälpt.

Misstänker att det är grafikkortet som gett sig. Kan det vara det? Ni som kan detta bättre än jag, titta på bilden och kom med kommentarer vad det kan vara och vad jag ska göra.

Grafikkortet är Radeon 9800 Pro.

 

Tack på förhand!

 

MVH/

Akutssk

 

Jag skulle börja med att ladda hem nya drivrutiner och se om det blir någon skillnad (eller installera om dom ifall du nyligt gjort en uppdatering.

Blir det svårt att se på den datorn försök lägga drivrutinerna på ett USB stick från annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon gång blåst bort damm från grafikkortets kylfläns och fläkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Får du bättre bild med annan dator kopplad till skärmen?

2) Bilden är upp och ned. Är den det i verkligheten också?

Testa och starta datorn i felsäkert läge genom att trycka på F8 när den startar.

Då syns det om det är drivrutin eller hårdvara som är problemet.

För så startas datorn efter lång tid utan drivrutin med upplösning 800x600 eller 1024x768

 

Och glöm inte Cecilias tips, är den ren från damm inuti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara dålig kontakt mellan kortet och moderkortet tro, prova att ta ur kortet och sätt tillbaka det igen. Använd gärna ett antistatarmband när du mekar i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla tips!

- Jag har uppdaterat drivrutinerna via enhetshanteraren (tror jag det heter). Den meddelade att det var de senaste.

- Jag har redan dammsugit datorn och tagit bort grafikkortet samt satt tillbaka det igen.

- Bilden som är bifogad har jag missat att vända på.... :blush: Skärmen visar bilden rätt.

- Skärmen blir "dålig" direkt när jag startar datorn. Håller jag in funktiontangent för att kunna välja felsäkert läge är skärmen dålig redan innan jag väljer.

 

Någon som har en annan idé? Kan det vara så att drivrutinerna inte är de senaste även om det uppges så via enehetshanteraren?

Trasigt kort?

 

Tack på förhand!

 

//Akutssk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du måste hämta drivrutinerna från AMD.

Välj typ av dator (tex. Desktop) operativsystem och hur många bitar: http://support.amd.com/us/Pages/AMDSupportHub.aspx

 

Är det en Desktop (stationär dator) med Windows XP 32 bitar kan du hämta Catalyst Software Suite 10.2 här:

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Legacy/Pages/radeonaiw_xp.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.13&lang=English

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

Har testat allt ni rekommenderat( utom att testa med ett annat grafikkort), men inget hjälper... :(

Det är väl helt enkelt så att jag få köpa ett nytt kort.

Vad ska jag köpa?

Spelar inga spel eller annat grafikkrävande( om inte videoredigering gör det), så någon "basickort" fungerar.

 

Thx på förhand!

/Akutssk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bilden en skärmdump eller ett foto av bildskärmen?

För om du har fotograferat kan man ju tänka sig att felet ligger i bildskärmen. Eller har du kollat upp det?

 

Att dammsuga inuti datorn är dels inte bra eftersom det kan orsaka statisk elektricitet och dels så innebär det inte att grafikkortets kylfläns blir dammfri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
- Skärmen blir "dålig" direkt när jag startar datorn. Håller jag in funktiontangent för att kunna välja felsäkert läge är skärmen dålig redan innan jag väljer.

Mina ögon säger mig att bilden visar en på tok för varm GPU på grafikkortet. Funkar grafikkortets fläkt överhuvudtaget? Om kortet körs överklockat, ta bort överklockningen. Man kan även testa att underklocka kortet för att se om felet försvinner (med PowerStrip kan du testa sänka klockfrekvenserna för det). Men jag skulle tippa på att du ändå åker på att köpa nytt grafikkort.

 

Nytt kort således och med tanke på att 9800Pro är ett gammalt AGP-kort har du tyvärr inte så värst många att välja bland idag. Nvidia går bort på en gång då endast AMD har AGP-kort av lite modernare slag. Moderna kort kan kräva ordentligt med ström så man kan nog inte dra på för mycket heller med tanke på din dators nätaggregat (om nu datorn i övrigt kan reflekteras av åldern på 9800Pro). Men varför inte satsa på nåt mellan Radeon HD3450-HD3650 från listan här...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s90128347&cols=532,531,6716&o=produkt_sort_lager#prodlista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...