Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SB Live 5.1 kopplat digitalt till Förstärkare


calle12

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har tänkt att koppla mitt SB Live 5.1 via digital utgången till min SurroundFörstärkare.

Är det rätt att det ska vara en "mono 3,5mm jack" som ska kopplas till ljudkortet?

Och 75 Ohm's kabel till förstärkaren?

Har försökt att hitta en ritning på nätet utan någon framgång.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

 

[inlägget ändrat 2001-09-03 20:31:01 av calle12 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

75 ohm associerar jag till antennkablar, men det är ju möjligt att vanliga signalkablar med RCA/phono-kontakter kanske är på 75 ohm? I vart fall, förstärkare brukar ha två typer av digitala ingångar, optisk TosLink och elektrisk koaxiell. Till den elektriska koaxiella ingången använder du en helt vanlig signalkabel (RCA/phono brukar standarden kallas) precis som dem du kopplar in tex en bandspelare till förstärkaren med. Om det nu ska vara ett "mono 3,5 mm" på ljudkortet vet du bäst själv. Enklaste sättet att testa det är att kolla om kontakten till ett par walkman-hörlurar passar. Den är "stereo 3,5 mm", exakt samma dimensioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lugn och fin nu...

Du skall inte koppla någon 3.5 mm mono-kontakt mellan ditt ljudkort och din hemmabioanläggnings digitala ingång.

 

Du skall använda dig av RCA-kontakterna för koaxial SPDIF (det är möjligt att den utgången sitter på en extra adapter som tillhör ditt ljudkort) på ditt ljudkort. Den skall du koppla en RCA/phono-kabel (helst en riktig 75 ohms koaxkabel med RCA/phonokontakter - ja det finns sådana till och med på On Off avsedda för hemmabioanläggningar) till din digitala koaxialingång (Coax) på hemmabioförstärkaren.

 

Du kan inte blanda analog (det är vad du får ut från 3.5 mm utgången) signal med den digitala.

 

Har du ingen koaxialingång på din förstärlare finns det lite andra anslutningsmöjligheter nedan.

 

 

http://www.soundblaster.com/resources/read.asp?ArticleID=5&PartID=4

 

Kolla för övrigt på Creaf.com hemsida - där finns det ganska mycket information.

 

Vill tillägga också att det kan variera på ljudkorten vilka utgångar man har. Det kortet jag tittade på är SB Live 5.1 Platinum. Det framgår inte helt klart vilket kort du har. Så med lite otur är det kanske inte ens möjligt att ansluta digitalt utan du måste använda analoga in/utgångar på ljudkort/färstärkare

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Det är ett SB Live Player 5.1 ljud kort jag har, med digital utgång.

 

Vad jag inte vet är:

I Manualen står det bara "Digital out" på den ena kontakten. Och det är en vanlig 3.5mm kontakt (Typ hörlurs kontakt). Är det bara Signal och jord i denna kontakt eller är det flera signaler?

(Jag har tänkt att bygga mig ett eget kablage med både digitalt ljud och komposit video signal.)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör ha följt med en adapter väl?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr.

 

Då hade det väl inte varit något problem!

 

Har nu hitta en beskrivning på kortet där det står att det är en 4-polig 3,5mm kontakt. Men det står inte vilka man ska använda till digital out.

Har även sett att det är analog/digital utgång. Så antaglig är 2 "bläck" i kontakten analog och 2 för digital out.

 

///aAlle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen konstigt det där med 4-polig 3,5mm kontakt. Det borde i så fall ha följt med en adapter. Kolla en gång till om det inte faktiskt är RCA/phono-plugg som du får ut digitalsignalen genom från ljudkortet.

 

Angående de fyra polerna om vad som är vad. Om vi antar att digitalsignalen verkligen kommer i en kombinerad sladd på det viset, borde vi kunna utgå från att analog vänster, analog höger och jord följer gammal standard för 3,5mm pluggar. Du kan säkert hitta något schema för den standarden på internet. Den fjärde, avvikande ledaren, borde vara för det digitala ljudet. En gissning är att vänster+höger analog ligger ytterst närmast kontaktens spets. Jorden ligger närmast sladden eftersom jordledaren antagligen ligger som en skärm som omsluter de andra ledarna. Digitalsignalen borde då tas mellan jorden och vänster+höger.

 

Angående digitalkablar för audio rent allmänt, de har en jord och en signal. Kanalseparation görs i förstärkarens DA-omvandlare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev till Technical Support

Creative Labs Europe och stälde denna

fråga:

I wonder if it's OK to use a mono 3,5mm jack connector for

the digital output, on my SB live player 5.1 sound card.

To connect it to the digital coxial input on a Dolby Surround

Reciver.

 

Fick detta svar Svar:

Yes, that shouldn't be a problem. In fact, we sell a similar product

ourselves, just with a DIN connection on the other end for connection to our

speaker range.

 

Technical Support

Creative Labs Europe

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hörde du min gode man... har inte du fått med ett audio extension-kort? Det är ett kort som du hakar på SB-kortet. På det kortet finns det nödvändiga utgångar.

 

Det borde finnas en kontakt på ditt ljudkort där du ansluter audio extension-kortet. Har du inte det då har du köpt ett "light"-kort (?) av SoundBlaster Live 5.1 utan möjlighet att ansluta nämnda kort.

 

Med lite tur har du (och om det finns en kontakt på ditt ljudkort - den borde sitta på kortsidan - mitt emot högtalarkontakterna) bara inte fått med audio extension-kortet och du kan förhoppningsvis köpa det separat (?) - kolla med din återförsäljare.

 

Under andra omständigheter rekommenderar jag inte att du kopplar in någonting via den utgången du har sett på baksidan av ljudkortet.

 

Osäkerhetsfaktorn är stor och du kan i värsta fall förstöra din hemmabioförstärkare. Då kvarstår möjligheten att ansluta via högtalarutgångarna till lämpliga (icke digitala ingångar) analoga ingångar på din förstärkare.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla med din återförsäljare om de har några passande adaptrar. Men det bör i såfall vara en kabel med kontakter avsedda för 3.5" till RCA/phono.

 

Är du modig så löd själv. Men jag skulle inte göra det utan att prata med någon återförsäljare först (för att få veta om det finns kablar som passar)

 

Jag törs inte uttala mig om vad de pratar om för kabel - men det är definitivt ingen kabel avsedd för digital anslutning. De finns bara mig veterligt i antingen Toslink (det finns två olika sorter där också - men principen är densamma) eller coax Det kan vara en kabel avsedd för att ansluta till en 6.1 dekoderingång på hemmabioförstärkaren

 

Micke

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så antaglig är 2 "bläck" i kontakten analog och 2 för digital out.

 

Jo det stämmer nog. Jag tror att det extrajacket påminner lite om "versajack" eller vad det heter - det innehåller normalt dels analoga signaler för sub'en, och dels digitala signaler för alltihop (analoga signaler för front och rear får man från andra jack).

 

Ulf T

Digitalsignalen borde då tas mellan jorden och vänster+höger

 

Nja, då är nog grejen att det är en monosignal som är analog ärligt talat - så att jacket är konstruerat precis som ett vanligt trepoligt (jord+R (analog) och L (digital)?).

 

Det borde _definitivt finnas specar i din handbok mo jacket - annars torde det vara helt möjligt att söka upp svaret på vilken ledare/kanal som är digital på nätet.

 

Dessutom kanske Creatives lilla "versajackklon"s funktion kan ändras via mjukvara, så du måste aktivera det först via Liveware? :)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ladda hem den här:

ftp://ftp.europe.creative.com/pub/online_library/audio/SBLive_Platinum_51/Users_Guide/svenska.zip

 

Och titta på sidan 33 i Acrobat Reader så kommer du förstå hur du ska koppla. Du behöver inget extra förutom en 3,5mm Mono - RCA som du kopplar till din förstärkares digitala ingång. Det är så att denna kontakten på ljudkortet ger digtial eller analog signalen beronde på hur du ställt in i LiveWare! Du ska kryssa i digital output only efter det att du valt Speaker i AudioHQ.

Jag har kopplat mitt ljudkort (5.1 player) till en analog 5.1 förstärkare. Om jag väljer Digital output only av misstag får jag ett endast ett surr på mittkanalen. Och det är just den som kan ställas in analog/digital.

 

MVH // Niklas

 

 

[inlägget ändrat 2001-09-07 16:24:41 av Niklas]

[inlägget ändrat 2001-09-07 16:25:16 av Niklas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...