Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera RAW disk till NTFS


pussgurkan

Rekommendera Poster

pussgurkan

För ett tag sedan fick jag problem med RAID:en (RAID(0)) i min Dell Dimension 8400. En av diskarna visade vid uppstarten att

ett fel hade uppstått (Error Occurred (0)). Efter att ha försökt att lösa problemet på olika sätt tröttnade jag efter två veckor. Inget av

tipsen i diverse forum fungerade inte. Det gick inte ens att köra Windows Repair eller att installera om XP. Det enda som återstod

var därför att plocka ut diskarna och att sätta in en ny och installera Win XP på nytt. Problemet är nu att här sitter jag med två diskar som

innehåller massor med viktiga filer som jag vill kopiera över till min nya disk.

 

Jag har prövat att ansluta de gamla RAID-diskarna (SATA-diskarna) med hjälp av ett hårddisk kabinett till USB-porten. Datorn

hittar åtminstone den ena disken men mer än så är det inte. Det går inte att "utforska" disken eller att kopiera data från den.

Diskhanteraren säger att den är felfri och aktiv men den går ändå inte att "öppna". Filsystemet anges till RAW.

 

Såvitt jag förstår måste jag konvertera RAW-disken till NTFS för att kopiera mina data. Går detta att göra och går detta att göra

utan förlust av data ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ough, jag skulle nog skaffa en lika stor disk och börja med att klona din skadade disk för att sedan arbeta med klonen. Risken är ju annars att du skadar det som finns där.

 

Det du kan hoppas på är att RAID-kontrollern sparad filerna i format som stämmer med NTFS, att du därmed skulle kunna köra ett räddningsprogram som söker igenom disken efter alla filer.

 

kanske testa ett av dessa

http://www.idg.se/2.1085/1.72853

men som sagt, klona helst disken du ska arbeta med först. Finns gratisprogram som fixar det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det var RAID 0 måste väl väl sätta de två diskarna i RAID 0 igen för att det ska gå att läsa något från dem.

A single drive failure destroys the entire array because when data is written to a RAID 0 volume, the data is broken into fragments called blocks. The number of blocks is dictated by the stripe size, which is a configuration parameter of the array. The blocks are written to their respective drives simultaneously on the same sector.
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Standard_levels
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pussgurkan

Jag har löst problemet !

 

Jag har hittat ett program som heter ReclaiMe Free RAID Recovery som återställer RAID:en. I mitt fall RAID(0). Jag satte in båda

mina diskar i var sitt hårddisk kabinett och anslöt dessa via USB till datorn i vilken jag installerat om Win XP på en ny disk. Programmet

kunde därefter återskapa RAID-enheten. När detta var gjort så kunde jag med hjälp av ett tilläggsprogram, ReclaimMe File Recovery,

kopiera över de mappar som jag ville rädda till den nya hårddisken. Sistnämnda program kostade i och för sig en slant (95 $) men det var

det verkligen värt. Jag bifogar länken till min räddning utifall att någon annan råkar ut för samma sak.

 

 

http://www.freeraidrecovery.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...