Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att få upp facebook men inte några andra sidor.


Kamerafientlig

Rekommendera Poster

Kamerafientlig

Senaste veckan har jag haft jätteproblem med facebook, har haft problem med att bara få upp sidan och det spelar ingen roll om jag använder google chrome eller om det är internet explorer eller opera. Har jag väl fått upp sidan är det problem att logga in och om jag kommit så långt att jag kunnat logga in så börjar snart sidan strula. Det fungerar på andra datorer men inte hemma hos mig. Någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel, eller vad jag kan prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Har din internetleverantör fel på DNS servern som ska skicka dig till facebook?

Jag har haft samma problem. Platsen www.boplatsgoteborg.se

var möjlig att nå med telia när jag var i göteborg men inte i växjö.

 

Lösning: Jag bytte DNS server. Tog alltså inte internetleverantörens förstahandsförslag utan la manuellt in Telias DNS server i Växjö

i min dator som förstahandval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kamerafientlig

Har din internetleverantör fel på DNS servern som ska skicka dig till facebook?

Jag har haft samma problem. Platsen www.boplatsgoteborg.se

var möjlig att nå med telia när jag var i göteborg men inte i växjö.

 

Lösning: Jag bytte DNS server. Tog alltså inte internetleverantörens förstahandsförslag utan la manuellt in Telias DNS server i Växjö

i min dator som förstahandval.

 

Jag har ingen aning om vad som är fel och är inte duktig på datorer. Vet inte vad en DNS server är. Jag har comhem som internetleverantör och har inte haft problem med facebook tidigare men nu har det strulat i ca en vecka.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DNS-servern omvandlar URL (domännamn som t.ex. facebook.com till IP-nummer. Jämförbar med en telefonkatalog.

 

Pröva med att ansluta till facebook med IP-nummer istället för namn. Fungerar det utan problem så är det DNS som är felet.

 

Här är IPnumren till facebook:

facebook.com has address 69.171.242.11

facebook.com has address 66.220.149.11

facebook.com has address 66.220.158.11

facebook.com has address 69.171.224.37

facebook.com has address 69.171.229.11

 

I webbläsarens adressfält skriver du: 69.171.242.11:80 (:80 anger www-porten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kamerafientlig

DNS-servern omvandlar URL (domännamn som t.ex. facebook.com till IP-nummer. Jämförbar med en telefonkatalog.

 

Pröva med att ansluta till facebook med IP-nummer istället för namn. Fungerar det utan problem så är det DNS som är felet.

 

Här är IPnumren till facebook:

facebook.com has address 69.171.242.11

facebook.com has address 66.220.149.11

facebook.com has address 66.220.158.11

facebook.com has address 69.171.224.37

facebook.com has address 69.171.229.11

 

I webbläsarens adressfält skriver du: 69.171.242.11:80 (:80 anger www-porten)

 

Tack så mycket för svaret, men det verkar inte fungera med IP-numren heller. Några andra idéer på vad som kan vara fel?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar på andra datorer men inte hemma hos mig.
Menar du att samma dator har använts både hemma hos dig och på annat ställe? För i så fall låter det ju inte som något problem i datorn utan det kan t ex vara något i routern förutom din operatör. Känner du någon granne som du kan fråga om de har samma problem?

Vad har du för modem/router?

Installerade, avinstallerade eller uppdaterade du något i datorn innan problemet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kamerafientlig

Menar du att samma dator har använts både hemma hos dig och på annat ställe? För i så fall låter det ju inte som något problem i datorn utan det kan t ex vara något i routern förutom din operatör. Känner du någon granne som du kan fråga om de har samma problem?

Vad har du för modem/router?

Installerade, avinstallerade eller uppdaterade du något i datorn innan problemet började?

 

Nej, jag har en stationär dator. Jag menade bara att det är problem just på den här datorn. Kommer in på jobbet, eller hos kompisar osv... ibland fungerar facebook, ibland inte. Har aldrig haft problem förut och det är just bara facebook som jag inte får upp. Börjar bli lite lätt irriterande nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara säker på om det är datorn eller anslutning som har problem behöver man kolla med samma dator både hemma hos dig och någon annanstans. Om du inte har en bärbar datorn kanske du kan bjuda hem någon som har en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack så mycket för svaret, men det verkar inte fungera med IP-numren heller. Några andra idéer på vad som kan vara fel?

 

 

 

 

Jag har samma jä*la problem!

 

Är gryyyyyymt irriterad, har haft det så nu i ett par månader.

 

Inte så att man är FB crazy, men efter ett tag vart det bara jäkla drygt att inte komma in om man behövde kolla nåt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla om det här hjälper dig också:

//eforum.idg.se/topic/336558-facebook-fungerar-enbart-inte-pa-den-har-datorn/page__view__findpost__p__1581909

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Senaste veckan har jag haft jätteproblem med facebook, har haft problem med att bara få upp sidan och det spelar ingen roll om jag använder google chrome eller om det är internet explorer eller opera. Har jag väl fått upp sidan är det problem att logga in och om jag kommit så långt att jag kunnat logga in så börjar snart sidan strula. Det fungerar på andra datorer men inte hemma hos mig. Någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel, eller vad jag kan prova?

Hej

har exakt samma problem. hos grannen fungerar det OK. hon har annan bredbandsleverantör.

har du löst problemet?

mvh olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...