Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Kalle Dator1

Videoredigering med Windows 7 vs XP

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej !

Rubriken säger egentligen allt som jag vill fråga. Men för att förtydliga så tänker jag byta operativsystem på den dator som jag mest använder för videoredigering. Jag använder f n Windows XP och tänker alltså byta till Windows 7.

Finns det någon som har erfarenhet av detta operativsystem i samband med redigering, med Adobe Premiere (eller liknande), och som kan klargöra om skillnader finns och i så fall positiva eller negativa, kanske +- noll...

Anledningen till bytet är att datorn verkar att bli alltmer trött, verkar ha taskigt med minneskapacitet om jag har gjort några renderingar, så att jag måste starta om den för att den ska kunna göra lite fart igen..

Självklart ska jag sätta in lite häftigare minnen med bättre kapacitet ! Ev. snabbare hårddiskar (SATA ! ?)...

I sammanhanget kan jag också nämna att jag funderar på att sätta in en SSD-disk för systemet, för att få en snabbare uppstart av datorn.

Är det dumt ? Någon som vet ?

Tack på förhand för värdefulla tips !

/Kalle

Redigerad av Kalle Dator1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle,

Jag har kört Adobe Premiere Pro på både XP och W7 - det är svårt att jämföra, uppdaterade ju datorerna samtidigt så de skulle matcha kraven. Upplever inga problem med W7 och PP 5.5

Jag har en SSD disk för systemet, men det tycker jag var den stora nackdelen med den nya datorn, eller så tog jag helt enkelt en som var för liten. När jag ska installera program så räcker den inte till, och det är ibland lite krångligt med olika sökvägar. Man måste hela tiden tänka på att man ska ange annan enhetsbetckning när man installerar program på "den andra" disken.

Hade jag gjort om det idag, hade jag tagit en vanlig stor disk som systemdisk. Det ska sägas att jag inte kan så mycket om insidan av datorerna, så det kanske skulle gått att lösa bättre med SSD-disken.

Det låter på din beskrivning som det är dags att byta dator :)

Lycka till!

Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är mycket stora skillnader mellan SSD diskar. Många tappar helt farten när de används till lagring, dvs ju mer data som finns på disken dessto långsammare! Det finns exempel på 7 timmar för att installera XP.

Jag skulle aldrig välja en SSD med Sandforce.

Jag skulle kunna tänka mig den här.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866381

Lite tester

http://www.sweclockers.com/nyhet/13703-stora-prestandaskillnader-mellan-enheter-i-intel-320-serien-ssd

http://www.nordichardware.se/lagring/43558-sveriges-stoersta-ssd-jaemfoerelse-hoesten-2011-test.html?start=16#content

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Håkan, och tack för ditt inlägg !

I princip byter jag väl egentligen hela min "trötta" dator eftersom jag faktiskt också tänker kosta på ett nytt moderkort, vilket gör att det ju bara blir skalet som är gammalt.

SSD-disken ska jag ha som C:\-disk ! Då behöver det kanske och förhoppningsvis inte bli några förvecklingar med sökvägar o dyl. (eller ?)

D:\-disken (yttre USB) ska innehålla alla andra program, t ex Adobe Premiere, samt tjänstgöra som scratch-disk för renderingar m m.

Två "tunga" yttre diskar ska alternera videoklippen, där redigeringsresultaten effektivare ska bollas från den ena disken till den andra, så att de inte behöver "trängas" tillbaka till samma disk igen... Tanken är betjäning från flera källor så "samtidigt" som möjligt.

Funderar i banorna att ha ytterligare en mindre SSD-disk enbart för Windows växlingsfil... (Håller en SSD i längden för de snabba läs- och skrivmomenten mellan processor och disk, på samma sätt som en klassisk disk gör ?)

Sedan får vi se hur mycket av detta som blir genomfört i ett första steg, men hjärnan ska bytas ut - helt klart !

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack jannejanne !

Intressant !

Ska noga studera de länkar som du skickade !

(Ditt svar kom medan jag skrev svaret till Håkan !)

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej !

Rubriken säger egentligen allt som jag vill fråga. Men för att förtydliga så tänker jag byta operativsystem på den dator som jag mest använder för videoredigering. Jag använder f n Windows XP och tänker alltså byta till Windows 7

..//..

Hej,

Inte helt lätt att svara på detta eftersom du inte uppgett vilken dator du har; fabrikat och modellbeteckning.

Vilken processor och hur mycket minne.

Till att börja med; videoredigering i Windows 7 64-bit med Adobe Premiere Pro CS5.5 som jag kör på en dator med CPU Intel Core i7 2600K och 8GB ramminne fungerar nästan perfekt.

Jag kan i vissa lägen tycka att jag skulle haft ännu mer minne.

Största kraven ställs på processor och mycket minne för att det skall flyta på bra speciellt vid AVCHD redigering..

Ett 32-bitars operativsystem klarar max 4GB minne (c:a 3,5GB att utnyttja för O/S).

Så för att kunna stoppa in och utnyttja mer än detta så krävs Windows 7-64 bitar.

Max minne som hanteras av O/S men i praktiken är det oftast moderkortet för en hemmaanvändare som sätter begränsning till antingen 24 eller 32GB.

Windows 7 64 bit Home Basic 8GB

Windows 7 64 bit Home Premium 16GB

Windows 7 64 bit Professional 192Gb

Windows 7 64 bit Ultimate 192GB

Så som jag tolkar ditt inlägg så har du idag kanske en lite för klen maskin?

En SSD kommer inte attt lösa detta; den åstadkommer i princip i huvudsak att operativsystemet och program som är installerat på denna startar snabbare, men sedan blir ju inte programmen snabbare.

Med reservation för att Adobe Premiere optimeras bäst på så sätt att den installeras på hårddisken och inte SSD.

Scratch disk i Premiere sätts däremot till SSD.

Se detta inlägg #5 för mer info.

Windows 7 -64 kräver ju mer systemresurser än Windows XP 32-bitar så det kan istället bli sämre för dig att uppgradera till Windows 7 på din gamla maskin.

Systemkrav för Windows 7

Obs. Dessa är minimikrav:

• 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) processor på 1 gigahertz (1GHz) eller snabbare
  • 1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)
  • 16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)
  • Grafikenhet med DirectX 9 och WDDM 1.0-drivrutin eller senare

Nästa sak att fundera på; finns det Windows 7 drivrutiner till din skrivare och/eller skanner, webbkamera etc.?

Windows XP drivrutiner kommer inte att fungera, däremot fungerar ofta Windows Vista drivrutiner til Windows 7.

Kör också Windows 7 Upgrade Advisor för att ta reda på om din dator uppfyller kraven för Windows 7.

Se till att alla externa enheter är påslagna innan du kör programmet på din Windows XP maskin.

Mvh

[Edit] Skrev och postade detta så jag missade dina nya inlägg med mer info.:rolleyes:

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Microsofts systemkrav är kraven för att köra operativsystemet Windows. Tex operativsystemet Windows 7

Inget mera.

Vill man sedan använda datorn till nått behövs mycket mera minne.

På ett utmärkt sätt illustrerat av Microsoft:

Systemkravet till Windows NT4 är 16MB RAM enligt Microsoft.

När Microsoft skulle visa i slutet på 90-talet

att Windows NT4 gav en mycket snabbare webbserver än Redhat linux, testat på samma dator

så valde

Microsoft att göra jämförelsen på en dator med 2048MB RAM

mer än 100 gånger så mycket som systemkravet

på 16MB för att köra Windows NT4.

Ska du ha nån glädje av W7 64-bit jämfört med XP, sätt in minst 8GB RAM.

Tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

..//..

Ska du ha nån glädje av W7 64-bit jämfört med XP, sätt in minst 8GB RAM.

Tycker jag.

Absolut, speciellt när du skall hålla på med videoredigering. 8GB räcker långt och det går ju att uppgradera till mer om man så vill.

Efterom du funderar på nytt moderkort så skulle jag nog rekommendera ett med Intels chipset Z68 eller Z77 (1155 sockel) med stöd för CPU Sandy Bridge Intel Core i5 2500 och i7 2600/2700 eller Intel Ivy Bridge Core i5 3570 alt. Ivy Bridge Core i7 3770

Sandy Bridge går ju att få till bra priser idag när Ivy Bridge nyligen lanserats och dessa ovan är mycket kraftfulla, egentligen inte mycket som skiljer på prestanda mot Ivy Bridge motsvarande - fast dessa är ju väldigt trevliga förstås.

Fundera på ett komplett uppgraderingspaket: moderkort, processor och 8GB minne ett kit där allting är garanterat kompatibla.

kanske blir billigast och minst krångel?

Förutsatt du har ett chassi som stöder nya moderkort och ett nätaggregat med rätt anslutningar och effekt.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på att undersöka om formfaktor 775 begränsar alltför mycket.

Har två Antec-lådor i en rack. Den dator som jag ska uppgradera sitter i den ena. Ville gärna behålla detta skal om det är möjligt...

Jag tittar givetvis på en helhetslösning som är all over kompatibelt, vilket pojkarna på datoraffären gärna får säkra upp åt mig.

Nätaggregatet är där också en avgörande faktor ! Ska t ex klara av ett ev framtida utbyte till USB-matade ext.hårddiskar...

Har t v antecknat:

Windows 7 64 bit Professional

Moderkort, 32 GB minne,

Processor 64 bit, >= 3 GHz

SSD-disk för system och scratch (ev också för växlingsfil)

Grafikkort (kapacitet: ??)

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
Moderkort, 32 GB minne,

Nja det där behöver inte vara ett krav - det är något enormt mycket minne.:)

Jag skrev detta eftersom det brukar vara normalt att många typer av moderkort har en maxbegränsning och 24GB är vanligaste på moderkort med två-kanals minne och 32 GB max på moderkort med fyra-kanals minne men dessa är rejält dyrare så även processorerna till dessa.

Ännu dyrare moderkort klarar givetvis ännu mer minne, men för en vanlig hemmaanvändare är detta totalt onödigt.

8GB minne som sagt räcker långt, men gärna mer kanske dubbla, men det kan vara överkurs också eller så uppgraderar du till mer minne längre fram.

Sammanfattningsvis, se till att moderkortet klarar åtminstone 16GB (24GB) minne vilket dom flesta korten gör, men du kan börja med att installera 8GB minne.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev tidigare - något förvirrad - om formfaktor 775, vilket givetvis handlar om socket 775 !

Det viktigaste för att passa in ett nytt moderkort i mitt chassie är att det är ett Micro-ATX ! Sedan blir det ju givetvis att anpassa socket till processorn...

Verkade svårt att hitta något motsvarande moderkort med minneskapacitet > 8 GB, men det finns förvisso.

Ett av dem är ASUS Maximus IV GENE-Z/GEN3 som stöder upp till 32 GB minne.. (Det har socket 1155)

Processor, intressanta exempel:

INTEL CORE I7 2700K 3.50GHZ 8MB S-1155

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

INTEL CORE I5 2400 3.10GHZ 6MB S-1155

Vad är skillnaden på DIMM och SO-DIMM, och vilken sort är lämplig ?

Hur avgörande är ett grafikkort i sammanhanget m a p själva videohanteringen ?

Mitt nuvarande moderkort har integrerad grafik, vilket också ovanstående har, men med möjlighet att sätta in ett extra.

....

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
Det viktigaste för att passa in ett nytt moderkort i mitt chassie är att det är ett Micro-ATX !

Ja har du ett så litet chassi, vilket är det, modellbeteckning?

Sedan blir det ju givetvis att anpassa socket till processorn...

Och att moderkortet stöder vald processormodell

Ett av dem är ASUS Maximus IV GENE-Z/GEN3 som stöder upp till 32 GB minne.. (Det har socket 1155)

Det är ett sk. ASUS ROG (Republic of Gamers) ur en specialserie från ASUS som riktar sig främst till dom som har höga krav på sitt spelande och är speciellt framtaget för extrem överklockning. Givetvis dyrare också.

Intel Chipset Z68 och Micro Atx (uatx)

ASUS Maximus IV GENE-Z/GEN3 ROG Tekniska specifikationer och annat

Inte billigaste moderkortet, mer extremt för gamers (överkurs?) runt 14-1800:- Prisjakt

ASUS P8Z68-M PRO Tekniska specifikationer och annat

Pris mellan 1200-1400:- Prisjakt

Nyare Intel Chipset Z77 och Micro Atx (uatx) Rekommenderar nog detta chipset.

Asus P8Z77-M Tekniska specifikationer och annat

Bra pris runt 960-1100:- Prisjakt

Asus P8Z77-M PRO Tekniska specifikationer och annat

Priset ligger runt 1100-1300:- Prisjakt

Vad är skillnaden på DIMM och SO-DIMM, och vilken sort är lämplig ?

SO-DIMM http://sv.wikipedia.org/wiki/SO-DIMM

Den enda lämpliga sorten till ditt moderkort; är den som stöds av moderkortet.

Vi kollar på lämpliga kompatibla DDR3 minnen sedan du bestämt dig för vilket moderkort som kan vara lämpligt, eller om du väljer ut ett par olika kandidater.

Själv vurmar jag för ASUS som jag anser är bland dom bättre moderkortstillverkarna (har bra erfarenheter), men också Gigabyte och Asrock med flera finns ju.

Processorer (CPU)

Sandy Bridge

INTEL CORE i7 2700K 3.50GHZ 8MB S-1155 Priser mellan 2600-3000:- Prisjakt

INTEL CORE i7 2600K 3.4GHz 8MB S-1155 Priser mellan 2400-2800:- Prisjakt

INTEL CORE i5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 Priser mellan 1750-2400:- Prisjakt

INTEL CORE i5 2400 3.10GHZ 6MB S-1155 Priser mellan 1600-2100:- Prisjakt

Ivy Bridge

Intel Core i5-3570K 3.4 GHz 6M Cache S-1155 Priser mellan 1800-2400:- Prisjakt

Denna kan man säga är efterföljaren till Sandy Bridge i5 2500K

Ivy Bridge

Intel Core i7-3770K 3.5 GHz 8M Cache S-1155 Priser mellan 2700-3700:-Prisjakt

Denna kan man säga är efterföljaren till Sandy Bridge Core i7 2600K och är flaggskeppet i 1155-serien.

Jag tror att alla moderkorten som jag listat ovan stöder alla listade processortyper, men detta får du själv verifiera genom att gå in på länken för respektive moderkort och klicka på fliken CPU Support List.

Men Sandy Bridge ligger ju bättre i prisläge och modellerna Core i5 2500K och i7 2600K kanske är dom som ger mest prisvärde med avseende på prestanda i respektive klass?

Ivy Bridge är energisnålare och avger därmed mindre värme och har avsevärt bättre inbyggd grafik samt något bättre CPU-prestanda.

Funderar du på någon ur i5 serien istället för i7 serien så är nog Ivy Bridge Intel Core i5-3570K intressantast.

Valet är ditt.

2012-05-28 PC För Alla Extreme Core i5 3570K - En prisvärd processor

2012-04-23 Sweclockers Intel Core i7 3770K och Core i5 3570K

En av dom absolut bästa sajterna med seriösa tester och analyser AnandTech har också

AnandTech Bench I högra delen väljer du ut två processorer och jämför dessa mot varandra - resultat kommer upp med ett flertal deltester.

Så kan du ju jämföra mot din gamla processor (CPU).

Som sagt själv kör jag på 2600K och videoredigering fungerar mycket bra på denna och jag har ett separat grafikkort pga. mitt moderkort saknar inbyggd grafikport.

Hur avgörande är ett grafikkort i sammanhanget m a p själva videohanteringen ?

Mitt nuvarande moderkort har integrerad grafik, vilket också ovanstående har, men med möjlighet att sätta in ett extra.

Nja jag tror att dessa processorer som har inbyggd grafik kommer att räcka till mycket bra, annars finns ju som sagt möjlighet att stoppa in ett lämpligt grafikkort och om du inte spelar grafikintensiva krävande spel så går det att hitta ett billigt sådant i efterhand.

Följande grafikkretsar (GPU) är inbyggda på dessa processorer:

Ivy Bridge Core i5 och i7 serien har Intel HD Graphics 4000 (Rejält bättre grafikprestanda)

Sandybridge Core i7 serien har Intel HD Graphics 3000 (Bra grafikprestanda)

Sandybridge Core i5 2500 serien har Intel HD Graphics 3000 (Bra grafikprestanda)

Sandybridge Core i5 2400 serien har Intel HD Graphics 2000 (Skapliga grafikprestanda)

Intel HD Graphics

AnandTech Intel HD Graphics 4000 Performance

TechSweden Intel HD Graphics 3000 i prestandatest

compare-processors.com Intel HD Graphics 4000 Vs Intel HD Graphics 3000

Tror du kan spara in en slant utan separat grafikkort faktiskt.

Någon annan kanske har synpunkter också?

[Edit] Obs. att det är dagspriser som hela tiden förändras, upp och ned, jag lade bara in dessa för jämförelsens skull.

Klicka på Prisjaktlänkarna för att kolla aktuella priser.

Uppdaterat länk till rätt sida. Uppdaterat om Intel HD grafiken. Lagt till CPU-tester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack, Flyfisherman, för dina klargörande rader !

(Chassiet är en Antec-låda, där jag f n och sedan några år har ett moderkort Gigabyte GA-73PVM-S2H)

Jag ska noggrannt grunna på uppgifterna i morgon, och kanske återkomma med flera frågor...

Man lär sig hela tiden - vilket i sig är stimulerande !

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försöker förgäves hitta uppgifter om hur mycket effekt moderkorten kräver, för att vara säker på att nätaggregatet räcker till.. (Ex.vis moderkort ASUS P8Z68-M PRO)

Dessutom:

De moderkort som är intressanta har alla en strömanslutning för 24 + 8 pin, medan det nätaggregat (Antec EarthWatts 380W) som jag idag har i lådan enbart har 24 + 4 pin...

Jag är inte säker på vad dessa extra pins ska supporta, men jag kanske ändå blir tvungen byta nätaggregatet också. ..

Då ser jag som närmsta objekt ett Antec Signature 650 W, med nästan på millimetern samma mått i bredd och höjd, men djupet 180 mm i stället för nuvarande 158 mm. Det skulle fungera, eftersom jag inte har andra enheter i detta fack. Men det blir nog nya skruvhål ändå...

Detta aggregat har samma placering av utblåsningsfläkten som mitt nuvarande. Andra nätaggregat har den placerad i taket !

(Lunchpaus...)

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej,

En sådan skulle väl fungera om du har 1 ledig Molex från nätaggregatet att ansluta mot.

Du har ju redan då en 4-pin plus denna 4-pin om dom passar ihop bredvid varann?

Kjell & Company P4 power-adapter. 4-pin (5,25") PC-power till ATX12V 4-pin (P4).

49:- Art nr: 98053 Dom tillämpar ju också öppet köp (även om påsen är öppnad, egen erfarenhet) och brukar vara bra att ha och göra med. Lättare naturligtvis om du bor i närheten av en butik...

Gul+12V Svart-Jord

post-73434-0-74326400-1339148846_thumb.png

Se detta en bit ned med bilder vilka kontaktstift på moderkortet som är 12V resp. jord.

http://superuser.com...-a-eps-12v-8-pi

Alternativt en sådan kanske om du har 2 Molex lediga från nätaggragatet

post-73434-0-81095800-1339148100_thumb.png

Om ditt nätaggregat räcker kan jag tyvärr inte svara på, men det brukar ofta vara prestanda-grafikkort som är rejäla strömslukare och som brukar kräva kraftfulla nätaggregat och något sådant är det inte på ditt moderkort.

Men det som brukar vara mer viktigt (ja förutsatt att det orkar med) är ju att det levererar stabila spänningar, alltså håller bra kvalitet.

Ligger du på gränsen på vad nätaggregatet klarar av att leverera i strömstyrka, så kan det bli spänningsfall.

Du kan ju göra en teoretisk beräkning med hjälp av eXtreme Power Supply Calculator, mata in alla förbrukare, chassifläktar, diskar och annat, se vad du kommer fram till.

http://extreme.outer...culatorlite.jsp

Citat:

attention.gif

The recommended total Power Supply Wattage gives you a general idea on what to look for BUT it is NOT a crucial factor in power supply selection! Total Amperage Available on the +12V Rail(s) is the most important, followed by the +5V amperage and then the +3.3V amperage

Ps. Tack för poängen.:rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt intressant tråd.

Jag uppgraderade till I7 8-core 950 3.07GHz med 12GB DDR3 för knappt två år sedan och gick samtidigt över från XP pro 32-bit till Win 7 ult 64-bit.

Också jag borde ha valt en något större SSD än den 85GB som det blev. System ligger där plus växlingsfiler plus ett par buffertfiler för de två program jag mest använder. Det är Canopus (Grassvalley) Edius 6 och AfterEffects CS4. Detta fungerar stabilt och bra med mycket god RT-funktion vid redigeringen. Jag använder ibland också Premiere CS5 som jag lagt på en annan disk men också fungerar bra när det är igång. Det blev för trångt på SSD disken så jag lade Premiere och några andra program på en annan disk. De programmen används mycket sällan. Tillgången till större minne var en mycket stor fördel. Jag har internt fem 7200 rpm diskar och fyra ext usb diskar.

Generellt är maskinen mycket stabil jämfört med XP där det hände att maskinen kraschade någon då och då.

Jag har inga planer att uppgradera eftersom allt fungerar bra. Möjligen byter jag grafikkort till ett mer kvalificerat för att kunna använda AfterEffects med RT-rendering eller åtminstone snabbare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja har du ett så litet chassi, vilket är det, modellbeteckning?

Och att moderkortet stöder vald processormodell

Det är ett sk. ASUS ROG (Republic of Gamers) ur en specialserie från ASUS som riktar sig främst till dom som har höga krav på sitt spelande och är speciellt framtaget för extrem överklockning. Givetvis dyrare också.

Intel Chipset Z68 och Micro Atx (uatx)

ASUS Maximus IV GENE-Z/GEN3 ROG Tekniska specifikationer och annat

Inte billigaste moderkortet, mer extremt för gamers (överkurs?) runt 14-1800:- Prisjakt

ASUS P8Z68-M PRO Tekniska specifikationer och annat

Pris mellan 1200-1400:- Prisjakt

Nyare Intel Chipset Z77 och Micro Atx (uatx) Rekommenderar nog detta chipset.

Asus P8Z77-M Tekniska specifikationer och annat

Bra pris runt 960-1100:- Prisjakt

Asus P8Z77-M PRO Tekniska specifikationer och annat

Priset ligger runt 1100-1300:- Prisjakt

SO-DIMM http://sv.wikipedia.org/wiki/SO-DIMM

Den enda lämpliga sorten till ditt moderkort; är den som stöds av moderkortet.

Vi kollar på lämpliga kompatibla DDR3 minnen sedan du bestämt dig för vilket moderkort som kan vara lämpligt, eller om du väljer ut ett par olika kandidater.

Själv vurmar jag för ASUS som jag anser är bland dom bättre moderkortstillverkarna (har bra erfarenheter), men också Gigabyte och Asrock med flera finns ju.

Processorer (CPU)

Sandy Bridge

INTEL CORE i7 2700K 3.50GHZ 8MB S-1155 Priser mellan 2600-3000:- Prisjakt

INTEL CORE i7 2600K 3.4GHz 8MB S-1155 Priser mellan 2400-2800:- Prisjakt

INTEL CORE i5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 Priser mellan 1750-2400:- Prisjakt

INTEL CORE i5 2400 3.10GHZ 6MB S-1155 Priser mellan 1600-2100:- Prisjakt

Ivy Bridge

Intel Core i5-3570K 3.4 GHz 6M Cache S-1155 Priser mellan 1800-2400:- Prisjakt

Denna kan man säga är efterföljaren till Sandy Bridge i5 2500K

Ivy Bridge

Intel Core i7-3770K 3.5 GHz 8M Cache S-1155 Priser mellan 2700-3700:-Prisjakt

Denna kan man säga är efterföljaren till Sandy Bridge Core i7 2600K och är flaggskeppet i 1155-serien.

Jag tror att alla moderkorten som jag listat ovan stöder alla listade processortyper, men detta får du själv verifiera genom att gå in på länken för respektive moderkort och klicka på fliken CPU Support List.

Men Sandy Bridge ligger ju bättre i prisläge och modellerna Core i5 2500K och i7 2600K kanske är dom som ger mest prisvärde med avseende på prestanda i respektive klass?

Ivy Bridge är energisnålare och avger därmed mindre värme och har avsevärt bättre inbyggd grafik samt något bättre CPU-prestanda.

Funderar du på någon ur i5 serien istället för i7 serien så är nog Ivy Bridge Intel Core i5-3570K intressantast.

Valet är ditt.

2012-05-28 PC För Alla Extreme Core i5 3570K - En prisvärd processor

2012-04-23 Sweclockers Intel Core i7 3770K och Core i5 3570K

En av dom absolut bästa sajterna med seriösa tester och analyser AnandTech har också

AnandTech Bench I högra delen väljer du ut två processorer och jämför dessa mot varandra - resultat kommer upp med ett flertal deltester.

Så kan du ju jämföra mot din gamla processor (CPU).

Som sagt själv kör jag på 2600K och videoredigering fungerar mycket bra på denna och jag har ett separat grafikkort pga. mitt moderkort saknar inbyggd grafikport.

Nja jag tror att dessa processorer som har inbyggd grafik kommer att räcka till mycket bra, annars finns ju som sagt möjlighet att stoppa in ett lämpligt grafikkort och om du inte spelar grafikintensiva krävande spel så går det att hitta ett billigt sådant i efterhand.

Följande grafikkretsar (GPU) är inbyggda på dessa processorer:

Ivy Bridge Core i5 och i7 serien har Intel HD Graphics 4000 (Rejält bättre grafikprestanda)

Sandybridge Core i7 serien har Intel HD Graphics 3000 (Bra grafikprestanda)

Sandybridge Core i5 2500 serien har Intel HD Graphics 3000 (Bra grafikprestanda)

Sandybridge Core i5 2400 serien har Intel HD Graphics 2000 (Skapliga grafikprestanda)

Intel HD Graphics

AnandTech Intel HD Graphics 4000 Performance

TechSweden Intel HD Graphics 3000 i prestandatest

compare-processors.com Intel HD Graphics 4000 Vs Intel HD Graphics 3000

Tror du kan spara in en slant utan separat grafikkort faktiskt.

Någon annan kanske har synpunkter också?

[Edit] Obs. att det är dagspriser som hela tiden förändras, upp och ned, jag lade bara in dessa för jämförelsens skull.

Klicka på Prisjaktlänkarna för att kolla aktuella priser.

Mina åsikter om denna fråga:

CPU bör vara minst i5 eller i7.

Grafikkort "ska man ha", även om man inte "behöver". (Avlastar CPU).

Integrerad "GPU" i CPU som snor cacheminne är jag "religiöst förbannad över"! (Därför har nyare CPU mindre minne än tidigare, en lågpresterande "GPU" tar plats från diet där det egentligen skulle ha funnits cacheminne placerat!)

RAM: Minst 8GB om man kör win64, gärna mer. Tänk på att ECC inte längre "rekommenderas", men det borde det...

8GB RAM är bra, mer kan kännas "bättre" om man kör riktigt tunga uppgifter på burken.

HDD: En SSD som OS och alla programmen är installerade på. Som filförråd använder man en stor mekanisk hårddisk. (1GB eller större).

Funkar klockrent!

Bara mina tankar om detta....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...