Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Se upp med Windows filöverföring?


PC Senior

Rekommendera Poster

Jag körde en förut från Compaq med XP till Acer med W7 och fick in en massa skräp att rensa som inte fungerade, men en del av nytta kom in och sparade lite tid.

 

Sedan kördes en nu från Acer med W7 till Toshiba med W7 och det blev fiasko med överförda 60 Gb! Idiotiskt med en HDD på 360 Gb.

Nätanslutningar försvann inkl. inbyggt Wiifi, men jag tog en backup på allt innan. Allt som gick in var Favoriter och några program.

 

Verkar vara att rensa och börja om men vilka överföringar brukar lyckas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag antar du menar föra över filer och inställningar från en gammal dator till en ny dator. De enda "programinställningar" som förs över är favoriter till IE. Använder du outlook som epost klient får du med dina mail och adressböcker, detta förutsätter att outlook redan installerats på den nya datorn. Officepaket måste finnas på plats på ny dator för att dokumenten skall hamna rätt. Övriga program måste installeras och konfigureras separat på den nya datorn. Inställningar för Mozillas Firefox och Thunderbird backas upp och återställs med hjälp av Mozbackup. Windows filöverföring kan inte jämföras med kloning av hårddisk.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag antar du menar föra över filer och inställningar från en gammal dator till en ny dator. De enda "programinställningar" som förs över är favoriter till IE. Använder du outlook som epost klient får du med dina mail och adressböcker, detta förutsätter att outlook redan installerats på den nya datorn. Officepaket måste finnas på plats på ny dator för att dokumenten skall hamna rätt. Övriga program måste installeras och konfigureras separat på den nya datorn. Inställningar för Mozillas Firefox och Thunderbird backas upp och återställs med hjälp av Mozbackup. Windows filöverföring kan inte jämföras med kloning av hårddisk.

/// Jari

Ja så är det och nu ska jag leta efter korrigeringar eller återställare.

 

Var frestad att börja från början, överföring är slöare men 60 Gb verkar inte klokt.

 

Vad är bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Använde du Microsofts "Easy Transfer"??

 

Den finns att ladda ner för XP här: http://www.microsoft...ls.aspx?id=7349

I Windows 7-datorn så använder du "Windows Filöverföring" för att kopiera in filerna!

 

Favoriter och cookies bör du dock exportera till filer via Internet Explorers "Arkiv" meny (Där finns importera & exportera)

Kopiera över filerna och importera dessa till resp. användares IE!

 

Har du Outlook gör du samma export till fil, som du efter installation av office, importerar till resp. användare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har använt windows inbyggda och vill ha något som överför allt av intresse, inte en massa tidsödande småplock som verkar vara det enda som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte ny dator så anslöt jag båda till routern så att jag fick till ett lokalt nätverk mellan de två datorerna, delade ut gamla datorns partitioner med filer som jag ville ha över och på nya datorn tog jag upp två Utforskar-fönster, det ena med gamla datorns mappar och det andra med nya datorn. Sedan var det bara att dra mappar och filer mellan de två Utforskar-fönstren. Det fungerade bra för alla mina egna filer, favoriter i Internet Explorer och liknande. För enkelhets skull använde jag MozBackup för Firefox och Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

När jag köpte ny dator så anslöt jag båda till routern så att jag fick till ett lokalt nätverk mellan de två datorerna, delade ut gamla datorns partitioner med filer som jag ville ha över och på nya datorn tog jag upp två Utforskar-fönster, det ena med gamla datorns mappar och det andra med nya datorn. Sedan var det bara att dra mappar och filer mellan de två Utforskar-fönstren. Det fungerade bra för alla mina egna filer, favoriter i Internet Explorer och liknande. För enkelhets skull använde jag MozBackup för Firefox och Thunderbird.

 

Det ska jag prova istället för sticka men blir ändå manuellt som tar tid, jag tänkte mig något mer automatiskt. Mail har varit problem att överföra enkelt i OE som jag fortfarande använder virtuellt då jag ogillar LM tillsvidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...