Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp inom EL


skat00ny

Rekommendera Poster

Hej har arbetat som elektriker tidigare, är behörig m,m. Men hur som helst skulle jag hjälpa min flickväns föräldrar att fixa två lampor dimmbara.

Eftersom de var en befintlig dubbeltrapp så sa jag att dem skulle köpa två dimmpuckar (dimmax tror jag dem heter) och en kronbrytare med fjädrar.

Slet bort den gammla brytaren och kopplade in allt men inget funkade som de skulle, fick väldigt konstiga resultat.

 

Så testade koppla in bara brytaren, och då gick det bara att tända ena lampan, men om man hade den tänd gick den andra att tända och släcka men inte annars.

Tänkte väl att de var nå fel på brytaren, men när jag kopplade in dubbeltrappen som man ska så fick jag exakt samma resultat.

 

Funkade tidigare men var inte kopplat efter standard kan jag tillägga, kommer inte ihåg hur de var kopplat heller, men jag har ingen aning om vad som behövs göras för att få det att funka så skulle gärna

ha hjälp av någon kunning inom området.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En (eller två då) trappkopplare kan ju kopplas på två sätt (även ett tredje som jag ej minns).

Har du koll på skillnaderna?

Alltså om man har fas till båda eller bara den ena.

 

Dimrarna är alltså avsedda för trapp?

Har du E-nr?

 

Edit:

Eller.. är det alltså en puck för ena lampan, en annan för den andra lampan?

Var dubbeltrappen också kopplad så eller användes ena halvan som en vanlig brytare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Eftersom de var en befintlig dubbeltrapp så sa jag att dem skulle köpa två dimmpuckar (dimmax tror jag dem heter) och en kronbrytare med fjädrar.

Borde som jag ser det räcka med två dimmpuckar. Dvs använd inte "kronbrytare med fjädrar".

 

Utgångpunkten är att du har minst en nolla och fas som ska kopplas vidare till två lampor.

Vardera lampan kopplas till nolla och via dimmpuck till fas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde som jag ser det räcka med två dimmpuckar. Dvs använd inte "kronbrytare med fjädrar".

 

Utgångpunkten är att du har minst en nolla och fas som ska kopplas vidare till två lampor.

Vardera lampan kopplas till nolla och via dimmpuck till fas.

Nja, jag tror mig veta hur TS avser.. med kron & fjädrar. Har själv en puck men inte trappfunktion för denna.

 

Det finns vanliga dimrar med trappfunktion, om det finns puckar med någon speciell trapplogik har jag inte koll på. Dimmax går att parallellkoppla, åtm. den jag kikade på hos en grossist.

 

Problemet verkar vara att klura ut hur det egentligen var kopplat förut. Ibland måste man lägga egen logik åt sidan och ta hänsyn till hur någon annan kan tänkas ha gjort. Den som äger prylarna kanske inte heller har full koll på hur det egentligen fungerat förut.

 

Har själv ett "fall" där det finns tre brytare men där det inte fungerar som det borde, dvs. med två trapp & en kors,

 

En dubbeltrapp kan antingen vara kopplad med ihop med en annan dubbeltrapp eller med två "vanliga" trappomkopplare. Men, som jag har, en dubbeltrapp kan nyttjas som en kombinerad trapp och kron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tomteskogen

Troligtvis var det tidigare kopplat som en sparkoppling mellan trappbrytarna.

Då skall det vara fas in på båda trappbrytarna på en av (ut)pilarna. Lampan skall vara inkopplad på andra (ut)pilen och mellantråden kopplas in på de båda trappbrytarnas inpil, "P" eller L beroende på hur den är märkt.

Sen är den andra trappbrytargruppen kopplad likadant.

 

Du har inte skrivit vilken dimmer det är mer än Dimmax.

 

Dimmax 300S och 500C kopplas på samma sätt.

 

Svart går till lampan och sen till nollan.

Brun går till fast fas.

Vit går till återfjädrande strömbrytare som styr fasen.

 

Dimmax 520S kopplas på samma sätt men där tillkommer även nolla på den blåa tråden.

 

 

Du får kolla upp de gamla trådarna är så att du kan koppla det rätt sen.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...