Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal HP Pavilion m7625.sc stationär dator som jag nyligen bytte grafikkortet på, men nu ser jag att minnet räcker inte till och datorns prestanda har sjunkit rejält jmft med vad det var innan. Just nu så sitter det två stycken 512 mb DDR2 PC2-4300 minne på moderkortet. Datorn har 4 st minneplatser.

Jag tänkte köpa 2 st 1 gb RAM minne (se här).

Då jag kör Win7 64bit vill jag få ut så mycket det går ur maskinen, men frågan är spelar PC2-4300 någon spc. roll, kan jagstoppa in en 5300 istället?

Förslag på bra o billiga RAM minne, någon?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller -5300 versus -4300 brukar det gå men en del märkesdatorer kan vara petiga när det gäller andra siffror i minnesspecifikationen och annonsen innehåller för lite information för att det ska gå att kolla. De enda två minnen som Kingston garanterar fungerar i m7625 är:

KTH-XW4300/1G 1GB 667MHz Module

KTH-XW4300/2G 2GB 667MHz Module

Se http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=34741&mfr=HP%2FCompaq&model=Pavilion+Media+Center+TV+m7625.uk&search_type=&root=us&LinkBack=&Sys=34741-HP%2FCompaq-Pavilion+Media+Center+TV+m7625.uk&distributor=0&submit1=Search

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller -5300 versus -4300 brukar det gå men en del märkesdatorer kan vara petiga när det gäller andra siffror i minnesspecifikationen och annonsen innehåller för lite information för att det ska gå att kolla. De enda två minnen som Kingston garanterar fungerar i m7625 är:

KTH-XW4300/1G 1GB 667MHz Module

KTH-XW4300/2G 2GB 667MHz Module

Se http://www.ec.kingst...&submit1=Search

Jätte STORT tack för ditt svar!

Vilket är bättre, att jag kör 4 st 1gb ram minne på alla fyra minnesplatserna på moderkortet?

Eller 2 st 2gb på två av de och köra dubblakanaler?

Vilket av de ger bäst prestanda/resultat tror du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vilket fall som helst kommer dubbla kanaler att användas och med min mycket begränsade kunskap i detta ämne tror jag inte att det är någon skillnad på de två fallen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jätte STORT tack för ditt svar!

Vilket är bättre, att jag kör 4 st 1gb ram minne på alla fyra minnesplatserna på moderkortet?

Eller 2 st 2gb på två av de och köra dubblakanaler?

Vilket av de ger bäst prestanda/resultat tror du?

Titta i din manual, eller ladda hem en från HP, så ser du hur mycket varje minnesplats klarar av.

Fick inte igång en Packard-Bell dator själv, problemet var att den inte klarade av stora minnesmoduler, max 1 gb per plats.

Själv satt jag med 2 GB minnesmoduler och provade, men efter att ha läst manualen så såg jag felet, och bytte till mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...