Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kidnappade admin. filer?


Kjelle 55

Rekommendera Poster

Jag har en bärbar dator Compaq mini 110 med XP home ver.2002.

har nu upptäckt att admin.kontot inte finns kvar, jag gjorde några förändringar i inloggningen på datorn och efter detta blev jag tvungen att aktivera "gäst kontot" för att kunna använda datorn. Klantigt av mig! men nu kan jag inte använda återställningensprogram eller göra några förändringar då jag inte har administrativ behörighet alls.

Jag har via utforskaren kollat mappen för administratör (visa dolda filer) men mappen är tom vad har hänt?

Vi gör ett nytt försök igen!

Ominstallation är en stor sak framförallt då jag inte kommer åt de viktiga funktionerna. Jag kan inte installera några program. En fråga kan mina adminfiler blivit "kidnappade" då alla admin.mappar är tomma?

Hoppas någon kan hjälpa mig då datorn bara är 2 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att installera XP på nytt behöver du inte kunna starta eller installera något program i den befintliga installationen.

 

------------------

Låt denna tråd handla om installation av Windows på nytt medan allt som handlar om det förlorade kontot tas upp i den tidigare tråden om detta: //eforum.idg.se/topic/336348-administratorskontot-i-xp-home-finns-ej-kvar/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Eftersom jag inte gjort någon ominstallation tidigare så några viktiga råd eller hänvisning till några bra länkar som kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några viktiga filer på datorn som du vill försöka rädda innan ominstallationen?

 

Det finns flera varianter av Compaq Mini 110c. Står det något mer på någon klisteretikett under datorn? Eller fungerar någon av de andra metoderna som listas på http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?tmp_renderType=findModel&cc=se&dlc=sv&docname=c00225754&lc=sv&submit= ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här infon hittar jag på produktetiketten: s/n:xxx, p/n: xxx#UUV

Modell#110c-110360

Kanske till hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det tänkas stå 110c-1103SO för det är en modell som HP känns vid.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=4033817&lc=sv&cc=se&dlc=sv&lang=sv&cc=se

 

Jag hittade dessa sidor som handlar om ominstallation och närbesläktat:

Skapa ett USB-minne att använda vid ominstallation: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02501173&tmp_task=useCategory&cc=se&dlc=sv&lang=sv&lc=en&product=4033817 Option 2

På samma sida under "Option 1" finns hur man använder återställningspartitionen för ominstallation.

 

Beskrivning med hjälp av video: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02250987&tmp_task=useCategory&cc=se&dlc=sv&lang=sv&lc=en&product=4033817

 

Ominstallation med hjälp av extern CD/DVD-läsare:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01613138&tmp_task=useCategory&cc=se&dlc=sv&lang=sv&lc=en&product=4033817

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du är smart! Tänkte inte på serienumret.

Helt rätt med beteckningen fel av mig.

Jag testar dina förslag och återkommer till dig.

Tack!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Tyvärr funkar inget av de olika förslagen.

Jag har ett återställningsprogram installerat från början men jag komer inte in i det pga.inte kan logga in som admin.

Nya förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att trycka på F6 (dvs Option 1) under uppstarten av datorn (innan Windows startar) kan väl inte vara beroende av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade nog lite bråttom första gången jag prövade ditt råd.

Nu fungerar datorn perfekt!

Jag vill ge dig ett stoort tack för all din hjälp!

:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Hej

Detta har hänt mig med jag hade inget konto på datorn utan den logga in på administratör när jag starta den sen igår skapa jag ett konto som jag döpte till dator och nu kan jag inte komma åt filerna från adminstratör de finns kvar men kommer inte åt mappen precis som för dig här =((( har en pc med xp vad ska jag göra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det här rätt uppfattat?

Först hade du endast ett konto som heter administratör och du loggades in på det automatiskt.

Igår skapade du ett till konto som heter dator.

 

Vilken typ av konto är dator, administratörskonto eller standardkonto/begränsat konto?

Vilket konto kommer du in på nu?

Kommer du in direkt på kontot eller väljer du på välkomstskärmen/inloggningsskärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det här rätt uppfattat?

Först hade du endast ett konto som heter administratör och du loggades in på det automatiskt.

Igår skapade du ett till konto som heter dator.

 

Vilken typ av konto är dator, administratörskonto eller standardkonto/begränsat konto?

Vilket konto kommer du in på nu?

Kommer du in direkt på kontot eller väljer du på välkomstskärmen/inloggningsskärmen?

 

Ja, det stämmer konton jag skapa är administratörskonto och den ända jag kan välja när jag startar datorn är denna konto "dator" jag kan inte välja administratör för den finns inte där, jag har försökt ändra mitt användar namn till administratör men då får jag medelanden "det finns redan ett konto med detta namn" =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Administratör har nu blivit ett dolt specialkonto. Men om du startar om datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn) så kan du se det kontot skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...