Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tage B

Gammla musikkasetter till CD.

Rekommendera Poster

Tage B

Jag har problem med att få bra ljud på cd från musikkasetter.

Datorn är en HP Elite 7300 MT.

Jag för över ljudet med en 3,5 mm stereopropp till microfoningången på PCn. Volymen måste vara mycket låg för att inte ljudet ska bli skrälligt. Ljudet blir aldrig så bra och dynamiskt som ljudet på kasetten.

Har någon lyckats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lödde

Jag har gjort en del överföringar av båda Lp-skivor och kassettband med bra resultat.Vad har du för program?Jag använder Audacity http://audacity.sourceforge.net/download/windows .Det är lite pyssel med inställningarna,men det brukar funka efter några försök.Finns säkert en uppsjö med andra program också,men det är detta som jag har använt./Hälsningar Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Datordanne

Mikrofoningången är ingen höjdare att använda. Har du inte någon Line-in ingång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tage B
Postad (redigerade)

Mikrofoningången är ingen höjdare att använda. Har du inte någon Line-in ingång?

Jo jag hitta en linjeingång. Vilken samplerate ska man ha 22000 eller 44000, vet ej hur det påverkar.

Jag använder Magix Audio cleaning lab/10.

Redigerad av Tage B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thomas Tydal

Sampleraten påverkar hur stora filerna blir på hårddisken och hur höga ljudfrekvenser du kan spela in. Med en samplerate på 22050 så får du inte ljud högre än 11 kHz. Med en samplerate på 44100 får du med max 22 kHz och filerna blir dubbelt så stora.

Som Datordanne skriver använder musik-CD-skivor 44100, så det är inte meningsfullt att välja något annat i ditt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tage B

Sampleraten påverkar hur stora filerna blir på hårddisken och hur höga ljudfrekvenser du kan spela in. Med en samplerate på 22050 så får du inte ljud högre än 11 kHz. Med en samplerate på 44100 får du med max 22 kHz och filerna blir dubbelt så stora.

Som Datordanne skriver använder musik-CD-skivor 44100, så det är inte meningsfullt att välja något annat i ditt fall.

Tack! Nu börjar det låta bra. Jag för över filen till Magix audilab och markerar låtarna manuellt samt bränner dom där. Finns det någon annan metod för låtmarkering o bränning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Infra

Gott att det börjar lösa sig för dig :)

Har själv en herrans massa gamla kassetter som jag håller på och för över till datorn för att bränna.

Jag köpte mig en usb-bandare, inget strul med olika kontakter, utan in med usb´n tryck på play,

programmet spelar in med 44 khz, bara att spara som wav eller mp3. beroende på vilket format man vill ha.

En usb-bandare kostar väl ca 3-400:- och en väl värd investering.

// F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Stoned X bootlegger

Rekommenderar dig att använda ett riktigt bra kassettdäck samt en riktigt bra DAC (Digital Analog Converter) samt ett program som INTE beskär ljudfrekvenserna men plockar bort bandbruset.

Redigerad av Mr Stoned X bootlegger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...