Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP Update SP1a tappar kontakten med Msoft server


PC Senior

Rekommendera Poster

Reservdatorn till semestern behöver uppdateras med XP SP1a och sedan 3. Jag fick ner 1½ Mb att packa upp men den ska ut på nätet och tar stopp efter en stund då deras server tappar kontakten. Det är provat flera ggr på några dygn. Kan det vara Msoft som inte vill eller något annat fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför försöker du installera SP1a?

Du ska inte hämta SP1 och sedan SP 2 utan gå direkt på SP3.

 

Har du en godkänd produktnyckel för din XP, så ska windows update känna att du behöver installera SP 3 och be dg hämta/installera denna.

Om mot förmodan windows update inte kan avgöra detta, så kan du själv hämta SP3 och lägga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man tycka men enligt texten måste man lägga in 1a, hoppa över 2 och gå till 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste installera SP1a eller SP2 innan SP3 men det är inte nödvändigt att installera SP1a innan man installerar SP2. Jag hittar inte "stand-alone"-versionen av SP1a nu men SP2 kan du ladda ner från: http://www.microsoft.com/downloads/sv-se/details.aspx?familyid=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a

Gör det gärna på en annan dator utan internetanslutningsproblem och för över filen på CD eller USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på Windows Update, kommer inte uppmaningen om att lägga in ett Service Pack, oavsett vilket?

 

Har du ens försökt att lägga in SP3 direkt?

 

Men varför SP1a, då har du ju redan SP1 inlagt, och då kan du/ska du direkt lägga in SP3 via Windows Update, den SKA känna av att SP3 inte finns och uppmana dig att lägga in denna.

 

Men om den inte känner av automatiskt, det är då jag menar att du hämtar SP3 manuellt och installerar manuellt.

 

Det kan man tycka men enligt texten måste man lägga in 1a, hoppa över 2 och gå till 3.

 

Vilken text då?

Aldrig hört talas om att man måste lägga in både SP1 och SP1a innan man lägger in SP3, absolut inget som Microsoft påstår, och jag har aldrig behövt det heller, ändå har jag installerat XP och tillhörande Service Pack åtskilliga gånger under åren som gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3an går inte direkt via Update eller något men 2 direkt laddas ner nu, så får vi se, för det rasade vid uppackningen senast när msoft inte svarat efter en del andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade XP Pro för någon vecka sedan i en virtuell installation, och använde enbart Windows Update, och fick samtliga uppdateringar inklusive SP-packen, uppdelat i ca 3 omgångar.

 

Så varför använder du inte Windows Update, mycket smidigare, än att köra manuellt, det gör man bara om Update inte fungerar.

 

Man måste ha en giltig XP-version, annars går det inte att installera SP3.

Läser man systemkraven i länken för SP3 versionen jag la i inlägg #2, så räcker det med SP1 för att lägga in SP3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade XP Pro för någon vecka sedan i en virtuell installation, och använde enbart Windows Update, och fick samtliga uppdateringar inklusive SP-packen, uppdelat i ca 3 omgångar.

 

Så varför använder du inte Windows Update, mycket smidigare, än att köra manuellt, det gör man bara om Update inte fungerar.

 

Man måste ha en giltig XP-version, annars går det inte att installera SP3.

Läser man systemkraven i länken för SP3 versionen jag la i inlägg #2, så räcker det med SP1 för att lägga in SP3.

I en länk står det att man kan köra utan 1 och i en annan att man måste ha minst 1 men jag provade ändå och det fungerade inte. Skillanden mellan 1 och 1 a är VM. Själv kör jag VM med XP i en W7 och har XP CD med nyckel. Men där körde jag en en konverterad från en annan dator så jag flyttade över allt. W2k krashade på vägen men den kan jag nog vara utan när jag har W7 i samma.

Nu packas SP2 upp så får vi se.

Jag kör alltid Update istället för att leta.

Det kanske är skillnad på en 10 år gammal dator och en nästan ny också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...