Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Associera MS Officefiler till annat program för öppning?


VIM

Rekommendera Poster

Jag får filer skrivna i MS Office vilka jag inte kan öppna. Jag måste associera dessa filer till mitt eget kontorsprogram men jag vet inte hur man gör. vill någon vara vänlig att hjälpa mig med en mycket tydlig förklaring då jag är bedrövlig bakom tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Windows 7:

Högerklicka på en fil med den filtyp du vill ändra association för, välj "Egenskaper" och "Ändra" vid filtyper, välj program under "Rekommenderade program". Om du inte hittar rätt program får du leta upp rätt program genom att börja med att klicka på "Bläddra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Windows 7:

Högerklicka på en fil med den filtyp du vill ändra association för, välj "Egenskaper" och "Ändra" vid filtyper, välj program under "Rekommenderade program". Om du inte hittar rätt program får du leta upp rätt program genom att börja med att klicka på "Bläddra".

 

 

Tack för hjälpen Tune!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Windows 7 som det gäller eller Windows XP som är avdelningen som tråden ligger i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Windows 7 som det gäller eller Windows XP som är avdelningen som tråden ligger i?

 

Tråden, som består av en ikon och skriven i MS Office, ligger i Windows XP Home. Jag vill m.a.o kunna läsa den i XP. Jag använder i XP-datorn Apache Open Office som, enligt deras support, ska kunna öppna alla MS Officefiler vilket dock ej fungerar på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det gäller en XP-dator. Jag blev lite konfunderad när du tackade Tune för hjälpen eftersom det tipset gäller Windows 7.

 

"Tråden" jag syftade på är denna sida, en diskussionstråd i forumet.

 

Ett sätt att öppna filer är att först starta OpenOffice och sedan inifrån programmet öppna filen. Men du kan också högerklicka på filen (eventuellt behöver du först hålla nere Skift-tangenten) och sedan välja "Öppna med". Leta fram OpenOffice-programmet och se till att rutan för att Windows ska komma ihåg inställningen är markerad innan du klickar på OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det gäller en XP-dator. Jag blev lite konfunderad när du tackade Tune för hjälpen eftersom det tipset gäller Windows 7.

 

"Tråden" jag syftade på är denna sida, en diskussionstråd i forumet.

 

Ett sätt att öppna filer är att först starta OpenOffice och sedan inifrån programmet öppna filen. Men du kan också högerklicka på filen (eventuellt behöver du först hålla nere Skift-tangenten) och sedan välja "Öppna med". Leta fram OpenOffice-programmet och se till att rutan för att Windows ska komma ihåg inställningen är markerad innan du klickar på OK.

 

Hej Cecilia och tack för ditt intresse. Ditt råd ledde mig en aning längre men inte ända fram.

1)Hur ska jag kunna starta inifrån Open Office med öppnandet då filen inte finns där utan består av en Excelfil (har jag fått reda på nyss)som finns som en ikon i ett annat meddelande?

2)Den ruta i Open Office du talar om vet jag inte hur jag ska få fram.

3) Har jag förstått dig rätt om jag gör så här:

a)Öppnar Open Office (ska jag sedan gå till detta programs Calculation = Excel eller Writer eller låta Open Office själv välja?)

 

b)Håller "shifttangenten" nertryckt medan jag högerklickar ikonen i meddelandet och väljer "öppna med" som emellertid INTE kommer upp på skärmen. Jag vet emellertid vilket "öppna med" du menar men, som skrivet, det syns inte denna gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du har fått filen i ett epost-meddelande?

Jag trodde du hade en fil på skrivbordet eller i Mina dokument.

Vilket epost-program använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du har fått filen i ett epost-meddelande?

Jag trodde du hade en fil på skrivbordet eller i Mina dokument.

Vilket epost-program använder du?

 

Det stämmer Cecilia, filen ligger i ett Outlook Express meddelande som en ikon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du inte har någon fil liggande med samma filändelse som filen i eposten får du börja med att spara filen i Outlook Express.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också skapa en fil med önskad filändelse i Open Office och sen använda denna fil för att associera filtypen med Open Office Writer eller vilken del av Open Office som ska öppnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också skapa en fil med önskad filändelse i Open Office och sen använda denna fil för att associera filtypen med Open Office Writer eller vilken del av Open Office som ska öppnas.

 

Jag tackar alla intresserade för all hjälp men trots alla goda råd upptäcker jag att det är något konstigt med meddelandet/filen som skulle vara en meny men är en suddig klocka. Jag vet inte vad man ska tro. Råden var emellertid till nytta på lång sikt - när någon skickar något vettigt i st.f. en klocka.

Vi får avsluta detta ärende och vänta på nya konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...