Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

32-bitarsgrafik och ljud för ME


Breehc Nicdoll

Rekommendera Poster

Breehc Nicdoll

Jag fick nyligen en dator som jag blåste helt ren (d.v.s. jag formaterade om hårddisken). Jag installerade Windows Millenium Edition (mana mig inte till byte; jag vill ha ME), men jag är begränsad till att ha 16 färger (fyra bitar) på skärmen, och dessutom finns inga ljudenheter.

 

Jag gissar att det är programvaran som behöver uppdateras, inte hårdvaran (en ganska modern burk som tidigare uppburit Vista). Var hittar man grafik- och ljuddrivrutiner för så gamla operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara rätt omöjligt att hitta drivrutiner för Windows ME till en modern dator. Om det är en märkesdator så är det datortillverkaren som tar fram drivrutiner, och annars är det moderkortstillverkaren. Ibland kan det fungera att hämta drivrutiner från tillverkaren av chipset, ljudkrets etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, hitta drivrutiner till en sådan gammal dator är näst intill omöjligt.

 

Det som gäller är att hitta chipset drivrutinerna till moderkortet i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Det kan nog vara rätt omöjligt att hitta drivrutiner för Windows ME till en modern dator. Om det är en märkesdator så är det datortillverkaren som tar fram drivrutiner, och annars är det moderkortstillverkaren. Ibland kan det fungera att hämta drivrutiner från tillverkaren av chipset, ljudkrets etc.

 

Ok, jag trodde inte att drivrutiner skilde sig så mycket mellan operativsystemen. Jag är ingen höjdare på hårdvara, så jag undrar om jag kan se vilket grafikkort jag har utan att öppna datorn. Jag har inte tänkt att använda datorn till mycket annat än gamla spel, så ljud- och grafikdrivrutiner är det enda viktiga. Hur kan jag egentligen få igång ME med 16 färger på en så ny dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag inte alls ihåg hur det egentligen var i W98/ME men där finns kanske en Enhetshanterare som listar befintliga enheter t ex grafikkort. Finns där någon hjälp i Start-menyn där du kan söka på "enhetshanterare"?

 

Drivrutiner är i hög grad beroende av operativsystem. XP-drivrutiner går sällan att använda i Vista och Windows 7 till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...