Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var hittas ISO-filen för Ubuntu och Fedora?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej gott folk!

 

Jag har sedan ett par dagar slitit mina hårtestar över hur fasen man får fram ISO-filen till bland annat senaste Ubuntu 12.04 och Fedora 17. Provade flera gånger att ladda ned ISO-filerna från respektive hemsida.

 

Nedladdningen fungerar helt OK, men allt är i mappar och jag kan inte hitta själva ISO-filen.

 

För Ubuntus del är hela mappen efter nedladdning dessutom packad (Zippad). Det är inget problem att packa upp filen, men sedan är allt sorterat i mappar. Var i hela friden finns ISO-filen?

 

Fedora 17 hittade jag någon fil som var en bit över 600 Mb. Hette dock inget som har med Fedora att göra, men jag testade ändå att bränna filen på en DVD. Vill minnas att filen låg i en mapp som heter "Isolinux". Testade med en "skrotdator" hemma. Datorn vägrade boota (starta) på skivan och växlade direkt till hårddisken.

 

Sådär har jag hållit på nu tre, fyra gånger utan resultat.

 

Tack på förhand för all hjälp och vägledning! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du kan inte bränna en iso-fil som en fil till DVD, utan du måste bränna den som image (heter något i stil med Burn Image i brännaprogrammet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för svar!

 

Förstår inte hur min nedladdning bara blir i mappar. Hämtade hem ISO-filen från samma sida som ni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du kan inte bränna en iso-fil som en fil till DVD, utan du måste bränna den som image (heter något i stil med Burn Image i brännaprogrammet)

 

OK, då är det där jag missar. Får prova igen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Provade igen, men det blir ändå så här:

 

 

post-1144-0-71525500-1338623852_thumb.jpg

 

 

Har provat på min sambos dator som har Windows. Blir likadant där. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du ska inte öppna eller packa upp iso-filen, bara bränna den som image till dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson

Högerklicka på filen (winrar-arkivet), välj sedan "Öppna med", sedan "Bränn skivavbildning i windows". Windows hittar automatiskt din brännare.

Eller så öppnar du ett brännarprogram och väljer "Bränn Iso-avbildning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Äntligen!

 

Efter flera envisa försök har jag äntligen lyckats ladda ned Fedora 17 - iso:n som en hel ISO-fil.

 

När jag laddade ned ISO-filen valde jag i Fedora 16 alternativet "Spara". Istället för att använda den här "Paketmonteraren", som monterade ISO-flen i listen till vänster i "Filhanteraren".

 

Sedan struntade jag i att packa upp filen när den slutligen landade på min sambos dator med Windows, för att brännas på DVD-skiva. Det skulle fungera att göra det i Fedora också, men av någon anledning hittade inte brännarprogrammet i Fedora den aktuella DVD-skivan.

 

Tack för all hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...