Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för KLARNA AB igen


Thomas1

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag beställer ett studentplakat från Önskefoto 2012-05-12. Plakatet finns för avhämtning på Posten 2012-05 21. Jag har inte bråttom att hämta paketet, utan det blir hämtat 2012-05-28. När jag öppnar paketet (Idag 2012-06-01) från Önskefoto så dimper det ut en faktura från Klarna Ab som redan har förfallit till betalning. (betalas senast 2012-05-28) Fakturan är daterad 2012-05-14 med 14 dagar att betalas. Brukar inte den normala tiden vara 30 dagar för privatpersoner från leveransdatum?

 

Med Önskefotos normala leveranstid på ca 7-10 dagar så betyder det att Klarna Ab ger sina kunder ca 4-7 dagar att betala fakturan innan Klarna Ab debiterar påminnelseavgift och dröjsmålsränta.

 

Snacka om att sätta i system att håva in påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor. Jag meddelar senare vad mitt straff från Klarna Ab blir för att jag inte har lyckats efterleva deras i mina ögon orimliga krav på snabb betalning.

 

Se även min förra tråd ang Klarna.

 

http://eforum.idg.se...nas-julkampanj/

 

Mvh

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte den normala tiden vara 30 dagar för privatpersoner från leveransdatum?
Det finns ingen lag eller regel som säger det utan det är upp till säljare och köpare att komma överens om det. Det har väl hänt några gånger under åren att det bara har varit 10 dagars betalningsfrist också. När jag har handlat på Adlibris och Bokus mot faktura så har det varit 14 dagar från att de har skickat försändelsen.

 

Har du inte fått fakturan mejlad till dig?

Det är vad Önskefoto skriver: http://www.onskefoto.se/kundtjanst/betalning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte fått fakturan mejlad till dig?

 

Nej. Jag fick inte fakturan mejlad. När jag beställde så var e-post adress en obligatorisk uppgift. Jag minns inte om det stod något att fakturan skulle mejlas. Om det är deras rutin att bifoga fakturan i paketet så har man väldigt kort tid på sig att betala. I sämsta fall 4 dagar. Jag tycker i alla fall att det är dålig stil att bifoga en faktura som är daterad 2 dagar efter beställning och inte daterad samma dag som paketet skickades. Ett paket tar max 3 dagar på posten. (oftast snabbare) Då skulle jag ha haft 11 dagar på mej att betala och inte som nu 7 dagar. Under förutsättning att jag hämtar och öppnar paketet direkt.

 

Om fakturan brukar mejlas som det stod i din länk ovan så kan det förståss bero på att jag skrev fel mejladress. Men jag brukar alltid dubbelkolla att jag har skrivit rätt mejladress när den är obligatorisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står också på Klarna´s sajt att dom använder minst 14 dagars faktura, och medpackar den leveransen, eller skickar den separat.

 

Oklart varför dom inte kan bestämma sig för ett sätt bara, gäller att se upp här.

post-13429-0-02990300-1338618796_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står också på Klarna´s sajt att dom använder minst 14 dagars faktura, och

medpackar den leveransen, eller skickar den separat.

 

Då verkar det som om Klarna har satt i system att man ska missa fakturans betaldatum, så att Klarna kan debitera påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor. Jag antar att Klarna kallt räknar med att dom flesta liksom jag själv inte läser alla finstilta villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Med Önskefotos normala leveranstid på ca 7-10 dagar så betyder det att Klarna Ab ger sina kunder ca 4-7 dagar att betala fakturan innan Klarna Ab debiterar påminnelseavgift och dröjsmålsränta.

 

Snacka om att sätta i system att håva in påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor. Jag meddelar senare vad mitt straff från Klarna Ab blir för att jag inte har lyckats efterleva deras i mina ögon orimliga krav på snabb betalning.

 

Se även min förra tråd ang Klarna. (Skumraskföretag)

http://eforum.idg.se...nas-julkampanj/

 

Mvh

Thomas

 

 

 

Enligt både Klarna och Önskefoto skall fakturadatum vara den dag då godset skickas.Bifogad faktura skrives ut av Önskefoto.Att godset ej kan hämtas förrän 21 a kan ju bero på helgen i veckan eller att Önskefoto skrivit ut fakturan för tidigt med fel fakturadatum som följd..

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag beställer ett studentplakat från Önskefoto 2012-05-12. Plakatet finns för avhämtning på Posten 2012-05 21. Jag har inte bråttom att hämta paketet, utan det blir hämtat 2012-05-28. När jag öppnar paketet (Idag 2012-06-01) från Önskefoto så dimper det ut en faktura från Klarna Ab som redan har förfallit till betalning. (betalas senast 2012-05-28) Fakturan är daterad 2012-05-14 med 14 dagar att betalas. Brukar inte den normala tiden vara 30 dagar för privatpersoner från leveransdatum?

 

Med Önskefotos normala leveranstid på ca 7-10 dagar så betyder det att Klarna Ab ger sina kunder ca 4-7 dagar att betala fakturan innan Klarna Ab debiterar påminnelseavgift och dröjsmålsränta.

 

Snacka om att sätta i system att håva in påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor. Jag meddelar senare vad mitt straff från Klarna Ab blir för att jag inte har lyckats efterleva deras i mina ögon orimliga krav på snabb betalning.

 

Se även min förra tråd ang Klarna. (Skumraskföretag)

http://eforum.idg.se...nas-julkampanj/

 

Mvh

Thomas

 

 

 

Hej Thomas,

 

Vilken tur att vi fick tag på varandra så att vi kunde reda ut vad som hänt!

 

Jag hoppas att du känner dig nöjd med lösningen

vi kom fram till. Om du har några frågor eller funderingar i framtiden

är du alltid varmt välkommen att kontakta mig direkt på

service@klarna.se.

 

Ha en fin dag!

 

Mvh Alice, Klarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Fakturans förfallodatum är framflyttad till 2012-06-08. Jag behöver inte betala några påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor. Allt berodde på ett missförstånd som Alice på Klarna och jag har rett ut via telefon. Ber om ursäkt för att jag överreagerade.

 

Mvh

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...