Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på backup


Joel O

Rekommendera Poster

Hej!

Ursäkta en amatörs okunnighet när det gäller hårdvara.

Behöver backup på mina bilder. Jag har en laptop (som jag sitter med i soffan) och en stationär dator. Jag har inga filer på den bärbara utan tar in filer därifrån via hemgruppen.

Kikade på den här prylen med fattar inte riktigt texten. jag har wifi på min stationära burk och på lappen. En tb räcker ju inte hela livet men man borde ju kunna dumpa över inehållet på en vanlig disk och Stoppar unan den. Funkar det? Finns det bättre grejer? Jag använder ett modem från Net-1 med inbyggd router.

Tacksam för svar!

//Joel

 

Tillägg:

Eller nåt program som kan dumpa ut filerna på en vanlig usb hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste backup är att skaffa en disk som du ansluter via USB till datorn du vill göra backup från.

Till vissa diskar följer det med mer eller mindre enkla program för backup eller så finns det även vissa funktion i Windows (Win 7).

 

Ett bra alternativ är annars Cobian Backup

http://www.cobiansoft.net/

gratis och enkelt att använda.

 

Det är den enklaste backupen, en USB-disk.

Lite mer avancerat att du har två diskar du roterar, har en i en eller två veckor, flyttar denna till säker plats, har en annan i två veckor osv.

 

Lite mer pengar, att du skaffar en NAS (Network Attached Server) och gör backup mot denna. Denna ansluter du helt enkelt lokalt i nätverket och denna kan sedan agera om hemmaserver i nätet dessutom. En NAS kan ofta ha två, eller fler, diskar i sig som speglas internt vi RAID.

 

Är det senare rena grekiskan för dig?

 

Kanske du initialt ska skaffa en USB-disk och ivartfall skapa en kopia av allt du inte vill riskera att förlora? Man ska alltid ha allt man inte vill förlora på minst två (oberoende) hårddiskar (eller liknande media).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Instämmer i det Monshi skrev.

 

Jag har backup på ett USB - minne och använder online hårddisk (Storegate). Brinner kåken upp t ex så är min backup räddad i alla fall. :)

 

Onlinebackup har en annan praktisk egenskap. Du kan nå den överallt. Enda kravet är att du har tillgång till en dator som är uppkopplad. Hjälpte mig när jag plötsligt glömt bort PIN-koden till min mobil. Kunde då gå in på min onlinebackup från jobbets dator och kollade upp PIN-koden där.

 

Ja, sen kan du alltid nå backupen hemifrån en polare. Om du kommer på att du behöver något som du har och inte polaren.

 

Storegate kan du kolla vidare på här:

 

http://www.storegate.se/

 

Du får prova med ett mindre utrymme gratis. Jag har 5 Gb (räcker för mig) som kostar 142 spänn. Utrymmet går utöka efter behov. Minns inte nu vad max var, men det står på deras hemsida. Supporten är också schysst, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Alternativt finns detta och det följer med programvara för backup.

2012-04-28 PC För Alla: Stort test: 8 hårddiskar för snabbare backup

Nu är detta USB 3.0 diskar som är lite dyrare pga. av snabbare gränssnitt. Kanske överkurs om din dator inte har USB 3.0 (visserligen bakåtkompatibla med USB 2.0).

 

2012-02-12 PC för Alla: Så räddar du dina filer - automatiskt

Visar med gratisprogrammet Genie Timeline Free och länk till nedladdning.

Kräver ju en extra disk naturligtvis.

 

Prisjakt USB diskar: http://www.prisjakt....?s=usb+disk&r=1

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste backup är att skaffa en disk som du ansluter via USB till datorn du vill göra backup från.

Till vissa diskar följer det med mer eller mindre enkla program för backup eller så finns det även vissa funktion i Windows (Win 7).

 

Ett bra alternativ är annars Cobian Backup

http://www.cobiansoft.net/

gratis och enkelt att använda.

 

Det är den enklaste backupen, en USB-disk.

Lite mer avancerat att du har två diskar du roterar, har en i en eller två veckor, flyttar denna till säker plats, har en annan i två veckor osv.

 

Lite mer pengar, att du skaffar en NAS (Network Attached Server) och gör backup mot denna. Denna ansluter du helt enkelt lokalt i nätverket och denna kan sedan agera om hemmaserver i nätet dessutom. En NAS kan ofta ha två, eller fler, diskar i sig som speglas internt vi RAID.

 

Är det senare rena grekiskan för dig?

 

Kanske du initialt ska skaffa en USB-disk och ivartfall skapa en kopia av allt du inte vill riskera att förlora? Man ska alltid ha allt man inte vill förlora på minst två (oberoende) hårddiskar (eller liknande media).

nä, det är inte grekiska. Jag funderade på den lösningen men när jag satte mig in i hemgrupp känns det bara onödigt. Det tar lång tid att ladda in data och det kostar ju lite. Körde en tid med att göra backup manuellt men det är så krångligt att hållareda på vilka filer man flyttat över. Vill ju ha en lösning som bara lägger in nya eller uppdaterade filer på backupen och då räcker det ju med en backupdisk (för den stationära) eftersom allt jag gör på lapen hemma kommer från hemgruppen.

Ska kika på programen och testena ni föreslog.

Återkommer!

mvh Joel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat bra alternativ är FreeFileSync . Fördelen med detta program är att det inte komprimerar de filer och mappar som den tar backup på utan enbart kopierar från ett ställe till ett annat. Finns möjlighet för batchkopiering och spegling av diskar eller mappar och diverse andra finesser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...