Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8 Release Preview släppt


Cecilia

Rekommendera Poster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Installerat 32-bitars versionen virtuellt på VMware Player.

Skall senare även testa 64-bitars.

 

Installerar man från .iso filen så behövs produktnyckel som listas på Cecilias sista länk.

Jag tycker mig märka att licensavtalet skiljer sig fån Consumer Preview och jag rekommenderar att ni läser igenom detta noggrant innan ni klickar er vidare.

 

Installationen är i princip lika som Windows 8 CP, men lite mer färger att välja från direkt i början (dessa kan ändras senare).

post-73434-0-87602100-1338496139_thumb.png

 

Inte mycket som skiljer vid första anblicken i Metro RP från CP versionen

Metro kan man alltid återgå till oavsett vilken app man har uppe genom att bl.a. trycka på Windows tangenten med flaggan (mellan Ctrl och Alt till vänster) på ett vanligt skrivbord.

post-73434-0-80238400-1338506907_thumb.png

 

Windows Update är det första att köra

post-73434-0-24628000-1338497061_thumb.png

 

Sedan installera Antivirus om man inte är nöjd med Windows 8 RPs inbyggda Windows Defender som tydligen skall vara ett komplett antivirusprogram numera. Själv föredrar jag AVG Antivirus Free Edition på denna virtuella maskin, som även har E-mail skydd och säker surf.

 

Skräddarsy med egna avstängningsknappar både på skrivbordet och i Metro, om man känner för det.

 

Skrivbordet inget speciellt nytt i Windows 8 RP vad jag hittills sett jämfört med Windows 8 CP

Dock är jag förvånad att Aero fortfarande finns kvar, skulle inte det tas bort i Windows 8?

post-73434-0-46613800-1338517339_thumb.png

 

Internet Explorer 10 har jag inte testat så mycket, skall tydligen skilja sig mellan Metro appen IE och skrivbords version av IE?

Vet ej hur det är med detta.

 

Windows 8 har inbyggd pdf-läsare och jag plockade in två test pdf-filer, men det blev bara svart i rutan (dom två längst upp på skrivbordet) så jag blev tvungen att installera Adobe Reader istället. Får undersöka saken vidare varför inte Windows läsare som den heter fungerar.

 

Windows hjälpen är delvis på engelska och endast preliminär.

 

Men sökfunktionen är mycket bra, inga krusiduller.

Står man i Metro behöver man inte göra något annat än att skriva något, så dyker alternativen upp direkt.

 

Man förväntas ha något i musikbiblioteket :D och inte i en vanlig mapp om man startar musik-appen, fast det går bra att spela upp låtar ändå.

post-73434-0-01818200-1338515909_thumb.png

 

Nytt i Windows 8 är funktionerna i Aktivetshanteraren där bl.a. objekt i Autostart kan konfigureras, man gör alltså ej längre detta i msconfig som i övrigt finns kvar.

post-73434-0-16095300-1338513790_thumb.png

 

Klassiska skrivbordet kommer man till från Metro; antingen genom att klicka på Skrivbords-appen eller ta fram Charms och välja Start

post-73434-0-32295800-1338499700_thumb.pngMen konstigt nog så fungerar denna bara om man tidigare startat någon app tex. skrivbords-app eller annan app? Får göra fler tester...

Aha, Start aktiverar den senast använda appen. Får nog läsa på lite om start funktionen tror jag.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

2012-06-01 PC För Alla - Den nya testversionen av Windows 8 är här

Citat:

 

Jämfört med den testversion som släpptes i januari har den senaste förhandsversionen av Windows 8 fått följande nyheter och förbättringar:

 

  • Bättre minneshantering och minskad minnesförbrukning
  • Allmänt bättre prestanda.
  • Mindre hårddiskutrymmeskrav
  • Virtualisering med Hyperv nu integrerat
  • Inbyggt stöd för Skydrive
  • Förbättrat stöd för flera bildskärmar
  • Förbättrade appar
  • Förbättringar i Mail, Bilder och Kontakter
  • Nya funktioner för säkerhet och barnsäkerhet
  • Bättre pekstöd i IE10
  • IE10 för Metro-gränssnittet har nu stöd för Flash

Microsoft varnar användare för att installera den senaste testversionen på en dator du använder dagligen, då det fortfarande kan finnas buggar och det går inte att gå tillbaka till en tidigare version av Windows utan att du måste formatera om hårddisken.

**************************************************************************

 

Microsoft Answers:

How do I dual boot with Windows 8 Release Preview?

Will I be able to upgrade from Windows 8 Consumer Preview to Windows 8 Release Preview?

How to use Windows Easy Transfer to migrate your personal files to Windows 8 Release Preview

 

How do I keep Windows 8 Release Preview secure from malware?

Microsoft Security Essentials är Ej kompatibelt med Windows 8 och är ej nödvändigt eftersom den innehåller Microsoft Windows Defender.

Även om det går bra att installera något annat och bättre säkerhetsprogram.

 

Skall ni testa denna så rekommenderar jag för enkelhetens skull att köra virtuellt (om datorns hårdvara har stöd för detta), blir minst krångel och befintligt operativsystem påverkas inte och ingen partitionering av hårddisken behövs.

 

[Edit] Missade ditt inlägg Cecilia, samma artikel som jag citerat ur. Nåja.B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt händer, Flyfisherman :)

 

Några andra förändringar (borttagna funktioner mest) från http://www.idg.se/2.1085/1.451867/windows-8-rensas-fran-gammal-kod

I tidigare versioner av Windows 8 har det varit möjligt att plocka fram den gamla startknappen och den tillhörande menyn med hjälp av ett litet hack, men det är inte möjligt i den förhandsversion som släpptes alldeles nyligen. Microsoft har nämligen rensat ut den gamla koden för detta. Uppgiften kommer från Paul Thurrott, redaktör för Windows Supersite.

 

Operativsystemet har även justerats så att det inte går att ta sig direkt till skrivbordet när datorn startar. Istället måste man gå via gränssnittet Metro.

 

Sedan tidigare är det känt att gränssnittet Aero för skrivbordsmiljön också har plockats bort. Det har ersatts av något som liknar Metro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast det där med Aero förstår jag inte?

Borttaget och ersatt av annat??

 

Precis som jag skrev i inlägg #2 ovan om skrivbordet så finns det kvar.

 

Det går utmärkt att välja ett Aero tema och även Aero Peek samt transparent finns aktiverat som standard.

Se också artikelkommentar om Aero http://www.idg.se/2.1085/1.451867/windows-8-rensas-fran-gammal-kod?articleRenderMode=listpostings#a19.1348563

 

Fast nu har jag ju förstås inte detaljstuderat om effekterna fortfarande finns där eller inte och det bara är valen som finns kvar att göra.

Hmm.. blir att testa igen då, om jag orkar...<_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Några andra förändringar (borttagna funktioner mest) från http://www.idg.se/2....fran-gammal-kod

Artikeln uppdaterad med ny information och det förklarar ju saken.

 

Citat:

 

I den slutgiltiga versionen av Windows 8 kommer gränssnittet Aero för skrivbordsmiljön även att tas bort. Det ersätts istället av något som liknar Metro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...