Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fiber vs. ADSL


Mikael63

Rekommendera Poster

Söker fakta kring uppkoppling med fiber kontra ADSL.

 

Är bara intresserad av jämförelser nedströms hastighet.

Finns något som styrker en teori att 10 Mbit fiber ska vara upp till tio gånger snabbare än ADSL 20 Mbit (BBB) i något avseende?

 

Ex. på faktorer som kan påverka kan vara om det är skillnad vid filöverföring via olika tekniker/protokoll, om man är flera personer på LAN-sidan som delar detta osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det där finns det ingen sanning i.

 

Har man 10 Mbit i stadig uppkoppling via ADSL är den, givet allt annat lika, lika stabil som motsvarande fiber.

Kanske kanske att man kan få ned svartstiderna en aning över fiber men ren överföringskapacitet vinner den inget på (om begränsad till samma fart som ADSL)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra med vad jag själv trott. Finns någon "oberoende" källa att hänvisa till?

Har hittat jämförelser där man jämför 1 Mbit ADSL med 10 Mbit fiber men är ju givet att fibern är snabbare där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det figurerar någon eller ett par trådar i Eforum där den begränsade uppladdningshastigheten i ADSL har gjort att det inte har gått att utnyttja den fulla nedladdningshastigheten därför att kvittona på mottagna datapaket har köats upp. Det har väl gällt när man har varit en kraftig torrent-nedladdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia skriver begränsar uppladdningshastigheten nedladdningshastigheten för ADSL. För varje nedladdat TCP-paket skall ett kvitto sändas. Om någon annan dessutom laddar upp samtidigt så blir uppladdningshastigheten en flaskhals. Fiberanslutning är normalt symmetrisk så där uppstår inte problemet. Uppladdningshastigheten begränsar inte UDP-paket där ingen kvittering används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kapar tråden!!

 

Har ett dilemma.

 

Jag står och väljer mellan dessa:

 

ADSL 24/3 från Bredbandsbolaget. Enligt avtalet så skall det vara upp till 24Mbit & minst 12...vi bor ca 1000m från stationen. Fri router/switch, 3 fria månader sedan 368:-/månad

 

Fiber 10/10 från Telia. Hastighet: 8-10 Mbit/s enligt hemsidan. Fick ingen information om jag måste köpa ett speciellt modem eller inte. Har en switch från dem sedan ett tidigare avtal, men det var dock ADSL...299:-/månad

 

 

Vad tycker ni? Vilket är att föredra?

 

Mvh

Jimmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag välja fiberlösningen för stabiliteten. Något modem behövs inte med den lösningen men om du har fiber ända in i lägenheten behövs det en fiberkonverterare. Däremot har du en vanlig Ethernet-kontakt är det bara att plugga in nätverkskabeln och ansluta den till datorn eller en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag välja fiberlösningen för stabiliteten. Något modem behövs inte med den lösningen men om du har fiber ända in i lägenheten behövs det en fiberkonverterare. Däremot har du en vanlig Ethernet-kontakt är det bara att plugga in nätverkskabeln och ansluta den till datorn eller en router.

Ok. Det jag har kvar från Telia var ett modem, router & IP-telefoni i samma mojäng. Funkar den? Det är en vanlig Ethernet-kontakt vi har :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du behöver något annat för den "mojängen" kräver att internet kopplas in från ett telefonjack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du behöver något annat för den "mojängen" kräver att internet kopplas in från ett telefonjack.

Tack för hjälpen!

Det blev 100/100 när jag väl ringde och pratade med Telia :D

Dom skickar med en Technicolor TG789 Gateway...hoppas att den inte ställer till med en massa bekymmer.

Jag vet ju vart jag skall vända mig då! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det blev en rejäl hastighetsövervakning det! :D

Lycka till!

 

En skillnad mellan ADSL och fiber är ju också att med fiber har avståndet inte lika stor betydelse för hastigheten. Därför heter det "upp till" medan för fiber kan man ange min och max fart. Avvofta bara något från max.

 

Angående rutern så heter den nog Thomson TG789. Telia har en egen firmware i routern där de spärrat sånt som mer avancerade användare vill ställa in själva. Efter protester på telias forum har man nu ändrat sig. Nu kan man begära att få en ny firmware installerad där man kan brygga port 4. Bryggning innebär att routern är förbikopplad och man kan ansluta egen router till port 4. IP-TV fungerar som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...