Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diagram över säljare


Martassen

Rekommendera Poster

Har en kollega som undrar.

 

Hon har gjort en uträkning som jag inte vet är den bästa eftersom hon får ändra siffran varje vecka manuellt.

Hon vill ha ha ett diagram där man kan se varje säljare dag för dag och kanske ett blad där man ser alla

(Liggande över varandra kanske).Veckans försäljning per distrikt

 

Kan man göra något diagram i Daglig försäljning så att man kan se det klarare.

 

Tacksam för hjälp och tips. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooh, det där var inte vackert. Aldrig bra att sprida ut data över massor med blad i en bok, det blir alltid svårt att analysera.

 

Jag säger som jag alltid säga, hantera Excel som en databas och Excel, och användaren, förblir lyckliga.

 

Helt enkelt data i tabeller och analyser i rapporter. Inte data i rapporterna för då blir det svårt att analysera vidare.

 

Antingen sedan att man via formler tar in de värden man vill eller tar hjälp av Pivot för att sammanställa de rapporter man vill ha.

 

Hur man ska få in alla de data som finns i de där böckerna du bifogat i en vettig mall, det vet jag inte på rak arm. Men det borde gå att skapa en mall som man kan applicera på varje sida och sedan manuellt kopiera ihop i en vettig tabell. När denna tabell finns, då kan man börja göra riktiga analyser.

 

 

Vilken version av Excel? I bifogat exempel har jag lagt in en pivot i Excel 2010 och dessa är inte helt kompatibla bakåt. Även använt en formel som inte fungerar kommer jag på nu..

SnabbExempel.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MH, bra tanke. Har aldrig blivit vän med den funktionen jag heller.

 

Den kan fungera i detta fallet men en del omformatering måste nog ske för pivot med flera konsolideringsområdet ska kunna fungera. Tydliga rubriker, samma rubriker i alla tabeller och just tabeller med rubriker på alla kolumner.

 

ja samma gäller nog för funktionen konsoliderar. Tydliga tabeller.

Annars är INDIREKT, som du säger, det verktyg man får använda om man enkelt ska kunna få ihop alla data i en tabell. Tänker man till lite kan man räkna fram vilket blad som vilken vecka/dag värden finns på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...